Nu är jag mycket ledsen i ögat.
Hela min mp3samling försvann precis när jag första öppnade nautilus som root för att kunna döpa om filer. Jag vet inte vad jag lyckades göra riktigt men alla filer bara försvann 7000 filer försvann utan en laddningskärm eller någonting som det borde ha blivit om jag flyttade mappen eller tog bort.
När jag nu söker filerna finns det inte ett spår av dem någonstans, samtidigt som låtarna försvann så slutade exaile att gör något väsen av sig alls. Det vägrar att starta och ger heller inga felmeddelanden ifrån sig.
Vad tror ni kan ha hänt och kan det finnas någon möjlighet att rädda något.
(Jag är total nybörjare på linux)
Blivit av med hela min musiksamling [LÖST]
Blivit av med hela min musiksamling [LÖST]
Senast redigerad av 1 pr1ma, redigerad totalt 8 gånger.
Re: Blivit av med hela min musiksamling
Du har kollat så att du inte har hela din musikkatalog i papperskorgen? Vad du än hittar på då - töm INTE papperskorgen!pr1ma skrev:Nu är jag mycket ledsen i ögat.
Hela min mp3samling försvann precis när jag första öppnade nautilus som root för att kunna döpa om filer. Jag vet inte vad jag lyckades göra riktigt men alla filer bara försvann 7000 filer försvann utan en laddningskärm eller någonting som det borde ha blivit om jag flyttade mappen eller tog bort.
När jag nu söker filerna finns det inte ett spår av dem någonstans, samtidigt som låtarna försvann så slutade exaile att gör något väsen av sig alls. Det vägrar att starta och ger heller inga felmeddelanden ifrån sig.
Vad tror ni kan ha hänt och kan det finnas någon möjlighet att rädda något.
(Jag är total nybörjare på linux)
Du kan ju alltid börja med att söka efter filerna i systemet för att se om dom har hamnat någon annanstans i filsytemet. Du söker efter alla mp3:or genom att skriva så här i Terminalen (och ange lösenord):
Kod: Markera allt
sudo find / -iname '*.mp3'
Du ska alltså boota från en Ubuntu Live CD (USB-minne) och välja prova Ubuntu (inte installera Ubuntu). När Live-skivan har bootat Ubuntus Skrivbord så ska du installera Foremost i Ubuntu Live.
Jag rekommenderar att du aktar dig för att använda hårddisken som du hade dina filer på pga risk för att försvåra återställningen. Tyvärr verkar inte -t switchen i Foremost fixa mp3 så kör du Foremost så får du väl återställa ALLA förlorade filer som finns på disken.
Jag lyckades till sist hitta mina filer. och få igång exaile igen. Tack så mycket för hjälpen
Ok, vad bra. Tur att samlingen inte var förlorad för alltid!pr1ma skrev:Jag lyckades till sist hitta mina filer. och få igång exaile igen. Tack så mycket för hjälpen

- SlamsornasKung
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Blivit av med hela min musiksamling [LÖST]
Ändrade till [LÖST].
SK
SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.