Blivit av med hela min musiksamling [LÖST]

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
pr1ma
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Blivit av med hela min musiksamling [LÖST]

Inlägg av pr1ma »

Nu är jag mycket ledsen i ögat.

Hela min mp3samling försvann precis när jag första öppnade nautilus som root för att kunna döpa om filer. Jag vet inte vad jag lyckades göra riktigt men alla filer bara försvann 7000 filer försvann utan en laddningskärm eller någonting som det borde ha blivit om jag flyttade mappen eller tog bort.

När jag nu söker filerna finns det inte ett spår av dem någonstans, samtidigt som låtarna försvann så slutade exaile att gör något väsen av sig alls. Det vägrar att starta och ger heller inga felmeddelanden ifrån sig.

Vad tror ni kan ha hänt och kan det finnas någon möjlighet att rädda något.
(Jag är total nybörjare på linux)
Senast redigerad av 1 pr1ma, redigerad totalt 8 gånger.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Blivit av med hela min musiksamling

Inlägg av ubot »

pr1ma skrev:Nu är jag mycket ledsen i ögat.

Hela min mp3samling försvann precis när jag första öppnade nautilus som root för att kunna döpa om filer. Jag vet inte vad jag lyckades göra riktigt men alla filer bara försvann 7000 filer försvann utan en laddningskärm eller någonting som det borde ha blivit om jag flyttade mappen eller tog bort.

När jag nu söker filerna finns det inte ett spår av dem någonstans, samtidigt som låtarna försvann så slutade exaile att gör något väsen av sig alls. Det vägrar att starta och ger heller inga felmeddelanden ifrån sig.

Vad tror ni kan ha hänt och kan det finnas någon möjlighet att rädda något.
(Jag är total nybörjare på linux)
Du har kollat så att du inte har hela din musikkatalog i papperskorgen? Vad du än hittar på då - töm INTE papperskorgen!

Du kan ju alltid börja med att söka efter filerna i systemet för att se om dom har hamnat någon annanstans i filsytemet. Du söker efter alla mp3:or genom att skriva så här i Terminalen (och ange lösenord):

Kod: Markera allt

sudo find / -iname '*.mp3' 
Det finns olika sätt att återställa förlorade filer. Som jag förstår det så ska man inte tafsa på hårddisken om man ska återställa förlorade filer för ju mer du skriver till hårddisken ju större är risken att du skriver över platsen på disken där dina filer låg. Foremost är populärt. Jag har aldrig använt det, men här är en guide på Ubuntu Documentation: https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery#Foremost
Du ska alltså boota från en Ubuntu Live CD (USB-minne) och välja prova Ubuntu (inte installera Ubuntu). När Live-skivan har bootat Ubuntus Skrivbord så ska du installera Foremost i Ubuntu Live.

Jag rekommenderar att du aktar dig för att använda hårddisken som du hade dina filer på pga risk för att försvåra återställningen. Tyvärr verkar inte -t switchen i Foremost fixa mp3 så kör du Foremost så får du väl återställa ALLA förlorade filer som finns på disken.
pr1ma

Inlägg av pr1ma »

Jag lyckades till sist hitta mina filer. och få igång exaile igen. Tack så mycket för hjälpen
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

pr1ma skrev:Jag lyckades till sist hitta mina filer. och få igång exaile igen. Tack så mycket för hjälpen
Ok, vad bra. Tur att samlingen inte var förlorad för alltid! :) Testa gärna Spotify annars. Det är ett mycket bra program för att lyssna på musik. Spotify fungerar mer eller mindre perfekt i Wine. Guide finns på Spotifys hemsida. Inbjudan krävs om du inte köper Premium-konto.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Re: Blivit av med hela min musiksamling [LÖST]

Inlägg av SlamsornasKung »

Ändrade till [LÖST].

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"