Partitions fråga [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
NinTew
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Partitions fråga

Inlägg av NinTew »

Okej nu är det kört. Klappat och klart. Nu kör jag med Ubuntu :D

Ett litet och ett stort problem har jag nu.

Det lilla problemet är att jag inte får igång windows men det är nog inte nått problem. Mer en lättnad kanske. Kommer i alla fall åt alla filer.

Men det stora problemet är att jag inte får till språket.
Jag vill ju ha det på svenska men det blir inte riktigt rätt. Nån form av svengelska skulle man kanske kunna säga att det är med lite god vilja. Nått litet ord här och där på svenska annars är det mest det berömda språket engelska som dominerar.

Jag går på System, administration och Language support då får jag upp en ruta där det står: The language support is not installed completely och en fråga om jag vill installera dom nu. Jag väljer Install. skriver in mitt lösenord. och får upp en ruta som heter Language & Text
där står att jag har svenska för menyer och fönster.
sen finns där en knapp: Apply System-Wide...
Klickar på den men det händer inget.
Klickar på Install / Remove Languages...
Engelska är förbockad och jag väljer att lägga till svenska.
Går sen vidare med knappen Apply Changes
lösenord igen
sen kommer nån ruta upp där det flimrar till och sen försvinner den och jag är tillbaks i rutan Language & Text
Det här har jag kört ett antal gånger nu och jag har startat om men det är fortfarande på engelska. Nån som har nått tips?
:o
NinTew

Inlägg av NinTew »

Nu har jag ett ännu större problem. Mitt lösenord fungerar inte. Den säger bara att det är fel överallt så jag kan inte göra några inställningar. Om jag startar om datorn helt loggar den in utan lösenord vilket är en himla tur för mig just nu. Eftersom det bara är jag som använder datorn är det helt okej men lösenordet måste ju fungera. Måste jag ominstallera eller finns det nått annat sätt? Jag vet att jag skriver rätt. Kan det bli problem för att jag la in svenska bokstäver? Hua, det här var inte kul.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

NinTew skrev:Måste jag ominstallera eller finns det nått annat sätt?
Du bör kunna välja recovery mode under uppstarten och därifrån ändra lösenordet med kommandot:

Kod: Markera allt

passwd nintew
...om ditt användarkonto är nintew.

Jag föreslår att du startar en ny tråd om du har nya problem. Anledningen är främst att de som har goda kunskaper om partitionering kanske inte vet specielllt mycket om språkinställningar eller återställning av lösenord. De som däremot är bra på sådant kanske inte alls läser en tråd som utger sig för att handla om partitionering.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hmm, tydligen en bugg.

Se till att alla dessa svenska språkpaket är installerade/uppgraderade:

language-pack-gnome-sv
language-pack-gnome-sv-base
language-pack-sv
language-pack-sv-base
language-support-writing-sv

Det kan du fixa manuellt via pakethanteraren Synaptic.

Alternativt kan du göra det via terminalen genom att kopiera och verkställa följande kommando:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install language-pack-gnome-sv language-pack-gnome-sv-base language-pack-sv language-pack-sv-base language-support-writing-sv
Logga sen ut och in igen så borde svenskan vara uppdaterad i menyer etc.

Sen som Konservburk föreslår, starta nya trådar för nya problem.
NinTew

Inlägg av NinTew »

Tack, jag ska testa det där. Jag klarmarkerar den här tråden och startar en ny om det inte funkar. ;)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"