Partitions fråga [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
NinTew
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Partitions fråga [LÖST]

Inlägg av NinTew »

Hej jag har efter mycket krångel lyckats få ner iso-filen på en skiva och lyckats starta upp ubuntu (prova på).
Sitter med en mycket välskriven och bra steg för stegbeskrivning hur jag ska partitionera men fattar inte i alla fall.

Jag har om jag förstår rätt två partitioner just nu.
En heter _oembp och är på 8 G (3 G använt)
den andra heter hdd och är på 66 G (46 G använt).

Ubuntu vill helst ha minst 30 G och det skulle bli typ hälften av den på 66 men hur mycket behövs för vista och hur vet jag var vista har lagt sina systemfiler? Det står i beskrivningen att det finns program för att kolla det men det står inte vilka program. Defragmentera nämns men när jag försöker defragmentera säger bara vista att det inte behövs. Jag ser inte hur filerna ligger.

Vad är den där enheten på 8 G till för? Behöver den vara så stor?

Jag förstår att jag inte har nån superhd men min intention är att ta bort hela vista så snart jag känner att jag har koll på ubuntu. Kan jag fixa dubbla system så det funkar hjälpligt ett tag eller är disken helt enkelt för liten?

Hur gör man printscreen i ubuntu? Skulle vara lite lättare om jag kunde lägga med en bild på vad jag ser i gparted.
Senast redigerad av 1 NinTew, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Partitions fråga

Inlägg av pun »

Kan du ge oss en länk till den "välskrivna guiden" ?..... det skrivs mycket strunt lite varstans nuförtiden som bara krånglar till det.

Din 8GB partition, _oembp är sannolikt en dold återställningspartition som Windows använder om något går helt åt pipsvängen.

Lite liten disk hursomhelst för att få det bra.....det är inte bra att Windows får för lite utrymme....ett minimum för en vettig Ubuntuinstallation nuförtiden är nog cirka 15GB så har man plats för framtida utsvävningar.
NinTew

Inlägg av NinTew »

Här kommer en länk: http://ubuntu-se.org/wiki/Partitionera_ ... nformation

Kan man ta bort dom där 8Gna då? Jag har aldrig använt mig av återställning och kommer inte att göra det heller. Går det åt pepparn så får jag väl hoppas att jag har kopierat allt viktigt och så får jag börja om från början. :o
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

NinTew skrev:Jag har om jag förstår rätt två partitioner just nu.
En heter _oembp och är på 8 G (3 G använt)
den andra heter hdd och är på 66 G (46 G använt).

Ubuntu vill helst ha minst 30 G och det skulle bli typ hälften av den på 66 men hur mycket behövs för vista och hur vet jag var vista har lagt sina systemfiler?
Jag kan tyvärr ingenting om vista, hur mycket utrymme den behöver eller var den lägger sina systemfiler. De 46G som är använt motsvarar förmodligen både systemfiler och dina egna filer.
NinTew skrev:Det står i beskrivningen att det finns program för att kolla det men det står inte vilka program. Defragmentera nämns men när jag försöker defragmentera säger bara vista att det inte behövs. Jag ser inte hur filerna ligger.
Säger den att det inte behövs så kan du nog lita på det.
NinTew skrev:Vad är den där enheten på 8 G till för? Behöver den vara så stor?
Vet inte, men jag gissar precis som pun att det har med så kallad fabriksåterställning att göra.
NinTew skrev:Jag förstår att jag inte har nån superhd men min intention är att ta bort hela vista så snart jag känner att jag har koll på ubuntu. Kan jag fixa dubbla system så det funkar hjälpligt ett tag eller är disken helt enkelt för liten?
Det där med 30G för ubuntu verkar överdrivet, speciellt om du redan har ont om plats. Du borde i nödfall kunna klara dig i ubuntu med så lite som 5G. En vanlig nyinstallation tar inte ens upp 3G, så då har du ändå 2G till fler program och egna filer. Men som pun påpekar så är det alltid bättre att ha lite marginal för utsvävningar.
NinTew skrev:Hur gör man printscreen i ubuntu? Skulle vara lite lättare om jag kunde lägga med en bild på vad jag ser i gparted.
Applications —> Accessories —> Take Screenshot
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

NinTew skrev:Kan man ta bort dom där 8Gna då? Jag har aldrig använt mig av återställning och kommer inte att göra det heller. Går det åt pepparn så får jag väl hoppas att jag har kopierat allt viktigt och så får jag börja om från början. :o
Har du någon vista-skiva då? För annars kan det vara så att windows-installationen använder de där hemliga 8G, och tar du då bort dem så kanske du inte kan installera om windows den dagen du vill börja om från början.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

NinTew skrev:Här kommer en länk: http://ubuntu-se.org/wiki/Partitionera_ ... nformation

Kan man ta bort dom där 8Gna då? Jag har aldrig använt mig av återställning och kommer inte att göra det heller. Går det åt pepparn så får jag väl hoppas att jag har kopierat allt viktigt och så får jag börja om från början. :o
Jo jag misstänkte att du hamnat bland de där dinosaurie skrivningarna som enbart förvillar.....

Nej man tar inte bort återställningspartitionen om man är Newbie... !!!

Angående fullgoda defragmenteringar för Windows så måste man gå till mer fullgoda val för att det ska göras riktigt. Det inbyggda är för klent om man har problem med detta.

O-O Defrag spelar i en annan division.
http://www.oo-software.com/home/en/prod ... ofessional

Ska funka gratis under en tidsbegränsad period..... (kör numera inte Windows)

Slutligen så skulle jag låta Ubuntus partioneringsprogram få 15GB av disken.... är nog en lämplig kompromiss.
NinTew

Inlägg av NinTew »

oj oj du e hård du pun. hahaha okej jag petar inte på återställningspunkterna då. Ska starta om datorn och gå över till windows och kolla in O-O Defrag. För jag måste väl vara på windows för att göra det eller?

Tack för hjälpen med printscreen konservburk.

Jag har hållit på med att försöka få in ubuntu i evigheter nu, det är alltid nått som krånglar och det är inte ubuntu som är orsaken. Antingen är det windows eller så kommer det en massa saker i vägen i livet. Men nu SKA jag fixa det här. Det lilla jag hunnit använda ubuntu har enbart varit glädjande.

Håll tummarna för mig är ni snälla för nu kör jag.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

NinTew skrev:oj oj du e hård du pun. hahaha okej jag petar inte på återställningspunkterna då. Ska starta om datorn och gå över till windows och kolla in O-O Defrag. För jag måste väl vara på windows för att göra det eller?
Nope jag är inte hård, enbart välmening.....däremot så är jag själv trött på att återställa kraschade Windowsburkar och då är återställningspartitionen bra att känna till... ;)

Ringer du din support så får du några minuter där de direkt lotsar dig hur du återställer via denna partition. Klart !

Skivor tappar de flesta bort eller har bränt fel..... så det brukar bara vara knas... :P

Lycka till hursomhelst... !!! ;)

EDIT Jo O-O defrag körs med Windows.......
Användarvisningsbild
Ganymedes
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Ganymedes »

pun skrev:
Jo jag misstänkte att du hamnat bland de där dinosaurie skrivningarna som enbart förvillar.....
Hm... den där "dinosaurieskrivningen" använde jag själv när jag nyligen partitionerade min hårddisk och installerade Lucid bredvid XP. Jag har aldrig gjort något liknande förut, hade ingen att fråga om råd, och jag är en nybörjare på datorer, men tack vara guiden så vågade jag göra det och jag fick det att fungera utan några som helst problem. Den är i mitt tycke på många sätt tydlig, och ibland nästan övertydlig men det kändes bara säkrare då.

Visst kanske den behöver uppdateras, jag har själv ingen återställningspartition, men att den bara förvillar måste väl ändå vara en lätt överdrift?

// Peter
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Ganymedes skrev:
pun skrev:
Hm... den där "dinosaurieskrivningen" använde jag själv när jag nyligen partitionerade min hårddisk och installerade Lucid bredvid XP. Jag har aldrig gjort något liknande förut, hade ingen att fråga om råd, och jag är en nybörjare på datorer, men tack vara guiden så vågade jag göra det och jag fick det att fungera utan några som helst problem. Den är i mitt tycke på många sätt tydlig, och ibland nästan övertydlig men det kändes bara säkrare då.

Visst kanske den behöver uppdateras, jag har själv ingen återställningspartition, men att den bara förvillar måste väl ändå vara en lätt överdrift?

// Peter

Ubuntus installer som heter Ubiquity sköter det här alldeles utmärkt för en ren dual-boot dator.

Den ända fråga man behöver ställa sig hur mycket utrymme man ska ge Ubuntu..... när den frågan är avklarad är det bara att köra med "automagi".

Sen finns det då de som vill krångla till det som i guiden..... och det är enbart ett hinder för att få vanliga användare att våga prova Ubuntu !
Användarvisningsbild
mghg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av mghg »

Om man skall installera Ubuntu bredvid Windows 7 så rekommenderar jag att först starta Windows 7, köra defragmentering av disken och sedan använda Windows eget verktyg för att minska Windows-partitionen och på sätt frigöra utrymme för Ubuntu.

För mer information om minskning av Windows-partitionen se http://www.sevenforums.com/tutorials/26 ... hrink.html

Nu gäller denna tråd Windows Vista och inte Windows 7, men enligt http://www.bleepingcomputer.com/tutoria ... al133.html
så verkar minskning av Windows-partitionen kunna ske på ett liknande sätt.

Genom att använda Windows eget verktyg för att minska sin egen partition så undviker man steget med att Ubuntus installationsverktyg skall börja fippla med Windows-delen där systemfilerna kan ligga utspridda.

Pun har helt rätt i att "Ubuntus installer som heter Ubiquity sköter det här alldeles utmärkt för en ren dual-boot dator" och gör man som jag beskriver ovan så kommer Ubiquity att hitta en tom yta och föreslå installation av Ubuntu sida-vid-sida med Windows och på den tomma ytan (som alltså frigjordes tidigare med Windows eget verktyg).
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

mghg skrev:
Pun har helt rätt i att "Ubuntus installer som heter Ubiquity sköter det här alldeles utmärkt för en ren dual-boot dator" och gör man som jag beskriver ovan så kommer Ubiquity att hitta en tom yta och föreslå installation av Ubuntu sida-vid-sida med Windows och på den tomma ytan (som alltså frigjordes tidigare med Windows eget verktyg).
Jo men nu lever vi inte i en perfekt värld och många känner inte ens till ordet defragmentering och har aldrig kört en defragmentering.

Ett till problem som introducerats med Vista/win7 är alla små indexeringsfiler mm som är som en myriad över en hel disk, detta ser man då med mer kvalificerade verktyg som OO-defrag....

En disk som sedan körts på gränsen till att den tar emot mer data kan då vara ett totalt inferno att städa upp...även om en användare tar bort en massa från en partition. Defragmenteringen kvarstår....

Hursomhelst för 999/1000 användare så fixar Ubiquity det här automagiskt... ;)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Jag får börja med att tacka pun för hans recension av min wikisida. ;D
Det är inte utan, att jag känner mig nöjd med, att ha "klivit av" det fortsatta arbetet med den delen sedan drygt ett år, efter att ha läst de recensionerna. Jag var förmodligen redan från början fel person, i ett felaktigt sammanhang. Förmodligen var det något sådant som jag kanske själv kände och därmed valde att kliva av från fortsatt engagemang. ::)
pun skrev:Jo jag misstänkte att du hamnat bland de där dinosaurie skrivningarna som enbart förvillar.....
pun skrev:Nope jag är inte hård, enbart välmening....
pun skrev:Sen finns det då de som vill krångla till det som i guiden..... och det är enbart ett hinder för att få vanliga användare att våga prova Ubuntu!
I wikins första stycke talas om Målgruppen
Målgrupp

Denna handledning riktar sig i första hand till läsare som känner sig osäkra inför att installera och partitionera. Handledningen kan kännas både omständig och repetitiv i vissa stycken, men eftersom målgruppen bedöms vara de osäkra läsarna, ägnas en stor del av texten till att försöka vara tydlig och beskrivande (informativ?).

Upprepningar finns. Där jag har känt (tycker mig känna) att de återigen kan behövas för tydlighetens skull. Även om det riskerar att medföra att texten därmed kan kännas svårläst för den som redan har större baskunskaper. En sådan reaktion hos läsaren betyder förmodligen att denne kan börja "skumläsa" texten istället, för att snabbare ta sig igenom textmassan.

Vi förutsätter att den som söker sig till denna howto är ovan vid partitionering och installation av ett nytt operativsystem. Troligtvis har personen i fråga köpt en dator med ett operativsystem från Microsoft installerat och har någon form av windows eller Vista.

Vårt mål med denna howto är, att försöka hjälpa denne datoranvändare till att våga använda ytterligare ett operativsystem på sin dator. Ett Linuxsystem och kanske, allra helst, Ubuntu.
Avsikten var, att se till att de fick swap, root och /home, var för sig. Det sista, kanske det mest frigörande. Som det oftast visar sig, i efterhand.
NinTew skrev: Ubuntu vill helst ha minst 30 G och det skulle bli typ hälften av den på 66 men . . .
Konservburk skrev: . . . Det där med 30G för ubuntu verkar överdrivet, speciellt om du redan har ont om plats. Du borde i nödfall kunna klara dig i ubuntu med så lite som 5G. . . .
För root, swap och /home? Wow!
Som jag har förstått trådskaparen, så talar han om sin ubuntuinstallation och hela den, inte delar av den. . .

Nu skrivs det så här, i wikisidan . .
Får du mindre än 30 gig kvar för Ubuntu, börjar det kanske luta åt att du istället bör skaffa ytterligare en hd och installera Ubuntu på den. Mindre än 30 gig kan du ha för Ubuntu, men det blir förmodligen inte fullt så bekvämt för dig med tiden. Hellre då ytterligare en hd, än att riskera det du redan har, genom att försöka pressa för mycket av windowspartitionen.

Kan du få runt 50 gig eller mer, till Ubuntu och ändå ha rejält med utrymme kvar för windows, då kan det nog finnas skäl att stanna upp där och använda dig av det.
Respekten för och hänsynen till, i denna skrivning, riktar sig till användaren och dennes windowsdel, lika mycket, som för dennes ubuntudel. Det är, för att inte riskera den (redan "betalade") windowsdelen, som denna skrivning har gjorts.
- Att därefter sitta med en total ubuntuinstallation på mindre än 30 gig, kan knappast anses som särdeles trevligt. Det blir sannerligen "trångt" i umgänget med Linuxdelen och inför nyanskaffning, eller installationer av olika programvaror. Plus, att avsikten med wikisidan var, att ge den nye användaren en egen /home-partition redan från början i sin installation.

Något som, gissningsvis, användaren kommer att vara glad över, i efterhand, att denne hade skaffat sig redan från början.

Jag gläds över att se, att åtminstone någon har haft fördel av sidan. En ur målgruppen, förmodligen.
Ganymedes skrev:Hm... den där "dinosaurieskrivningen" använde jag själv när jag nyligen partitionerade min hårddisk och installerade Lucid bredvid XP. Jag har aldrig gjort något liknande förut, hade ingen att fråga om råd, och jag är en nybörjare på datorer, men tack vara guiden så vågade jag göra det och jag fick det att fungera utan några som helst problem. Den är i mitt tycke på många sätt tydlig, och ibland nästan övertydlig men det kändes bara säkrare då.
Tack för den recensionen, Ganymedes. Den, behövde jag och den gjorde mig glad. Den visar, att jag lyckades med min förhoppning och skrivning. En, som slapp det elände jag själv fick, vintern 2005/2006, när jag fick windows att helt försvinna, när jag gjorde min egen, första, ubuntuinstallation.

Att jag sedan inte har lyckats bättre än så enligt pun, kan vara en sak. Men, det gör mig likafullt glad över, att du hade hjälp av den och kunde både läsa och förstå, vad där stod. ;D

Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Broder Tuck skrev:
<Snip>

Att jag sedan inte har lyckats bättre än så enligt pun, kan vara en sak. Men, det gör mig likafullt glad över, att du hade hjälp av den och kunde både läsa och förstå, vad där stod. ;D

Broder Tuck
Jo men utmaningen handlar om att lita på Ubuntus installer dvs Ubiquity.

Jag skulle aldrig som "newbie" ens fundera över att installera Ubuntu om jag var tvungen att läsa "dinosariesidan"..... ;)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Broder Tuck skrev:
NinTew skrev: Ubuntu vill helst ha minst 30 G och det skulle bli typ hälften av den på 66 men . . .
Konservburk skrev: . . . Det där med 30G för ubuntu verkar överdrivet, speciellt om du redan har ont om plats. Du borde i nödfall kunna klara dig i ubuntu med så lite som 5G. . . .
För root, swap och /home? Wow!
Som jag har förstått trådskaparen, så talar han om sin ubuntuinstallation och hela den, inte delar av den. . .
Jag syftar också till hela installationen, såväl root och swap som /home. 3G root 1G swap och 1G home. Ifall det går eller inte går att klara sig med så lite beror förstås en hel del på hur många extra program som installeras i efterhand och hur mycket utrymme de egna filerna tar upp.

Jag håller med både dig och pun om att det är betydligt bättre att ha ordentliga marginaler att växa i.
NinTew

Inlägg av NinTew »

Oj vilken cirkus det blev här då.

Jag tänker inte lägga mig i den här diskussionen utan går direkt vidare med nästa fråga.

Jag har nu kört O-O defrag men blev inte så mycket smartare av det. Fattar fortfarande inte hur jag ska veta vad vista har sina filer. Men du skriver att

"Ubuntus installer som heter Ubiquity sköter det här alldeles utmärkt för en ren dual-boot dator.

Den ända fråga man behöver ställa sig hur mycket utrymme man ska ge Ubuntu..... när den frågan är avklarad är det bara att köra med "automagi"."

Jag gillar automagi. Behöver jag inte partitionera om alls då? Bara starta om på skivan, blunda och hoppas på det bästa?

Jag lovar att inte gråta om allt går åt skogen. Jag är Newbie men inte så ny att jag inte vet vad som kan hända. Lite risker får man ta här i livet och det viktigaste som typ foton har jag på flera platser så egentligen är det bara windows jag riskerar och hur illa skulle det vara att förlora det?

Ubiuity? Är det nått som finns med på isoskivan som jag startar med?
Går den igång om man väljer installera istället för prova?
Senast redigerad av 1 NinTew, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
Ganymedes
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Ganymedes »

Broder Tuck:

Jo, jag tillhör din målgrupp. Tack själv för att du gjort guiden! :)

Pun:

Aha, du menar att det är "förvillande" i den meningen att det för en "newbie" finns ett enklare sätt, inte att det skulle vara något fel på guiden? Visst finns det säkert stora fördelar att göra det så enkelt som möjligt för nybörjare, vilket förmodligen gör att det blir fler som vågar testa. Personligen så är jag nöjd med att ha lärt mig att partitionera en hårddisk, och att jag har en separat /home, vilket kan visa sig användbart.

Som jag ser det så finns det väl ingen motsättning mellan en så enkel guide som möjligt, och en mer avancerad. Både och vore väl det bästa så kan man välja nivå själv? Vi är ju olika och jag använde det du kallar för "dinosauriesidan" trots att jag är en "newbie".

Jag stoppade i live-USB:n för att få se hur det såg ut och när jag kom till "skylten" där jag skulle välja var jag ville lägga Ubuntu så fanns "sida vid sida" att välja trots att jag inte hade förminskat någon partition. Är det så att man inte ens behöver bestämma hur stor del man ska ha till Ubuntu om man accepterar installationsprogrammets förslag? Kan man lita på att programmet vet vad det gör och att det inte skriver över Win?

// Peter
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Den här tråden är svår att dela eftersom flera inlägg innehåller både diskussion och support.

Synpunkter på andras hjälp och vilken variant som är bäst att använda är dock något som avgörs av den som söker hjälp inte av någon annan. Att vissa metoder kan vara mer invecklade är inte fog för att totalsåga dessa så långe som dom inte är felaktiga. Det finns många metoder för att utföra samma sak som alla är riktiga. Att börja diskutera detta i en supporttråd är kontraproduktivt och skapar bara missämja.

Inga mer sådant i tråden, tack!

/mod
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

NinTew skrev:
Jag gillar automagi. Behöver jag inte partitionera om alls då? Bara starta om på skivan, blunda och hoppas på det bästa?[/b]

Jag lovar att inte gråta om allt går åt skogen. Jag är Newbie men inte så ny att jag inte vet vad som kan hända. Lite risker får man ta här i livet och det viktigaste som typ foton har jag på flera platser så egentligen är det bara windows jag riskerar och hur illa skulle det vara att förlora det?

Ubiuity? Är det nått som finns med på isoskivan som jag startar med?
Går den igång om man väljer installera istället för prova?
Jo....

Ubiquity är namnet på installationsprogrammet som körs då du klickar på att installera Ubuntu.

Hursomhelst..... nedan är lätt som en plätt... ;)

1. Du startar din burk med din brända Ubuntu-skiva, du hamnar då i det sk Live-läget.

Nu får du också en bra koll om det verkar funka innan du installerar Ubuntu permanent på hårddisken. Det mesta går att köra i Live-läget men går då långsammare.

2. Du klickar sedan på att installera Ubuntu och följer instruktionerna på skärmen.

Det som du då ska ändra är att Ubuntu bara ska få 15GB av hårddisken (en kompromiss eftersom disken är liten)

Det behövs inget annat "pillrande" för de allra flesta.....

Lycka Till !
NinTew

Inlägg av NinTew »

Det där låter jättebra pun. Jag kör på det och så får vi se hur det går. Tusen tack för hjälpen.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"