Akut problem, blev av med brandväggen idag!

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
dagdrivarn
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Akut problem, blev av med brandväggen idag!

Inlägg av dagdrivarn »

Jag har en ubuntu-server som står som web och mailserver satt till idag i ett lokalt nätverk bakom en brandvägg.
Nu kom exet idag och bara slet ut brandvägg, switch mm och drog, då all mail och även en del viktig mail pekar mot den så är läget minst sagt akut.

Problemet är att jag är dyngigt ringrostig, har tyvärr inte befattat mig med den på åratal (nackdelen med linux-servrar som bara går och går och går) och dessutom fått sitta med windows på jobbet sista åren.

Så nu måste jag alltså få upp den på nätet igen och det snabbt!
Men jag kommer bara inte ihåg vad det är jag behöver ändra?
har redan ändrat ifconfig... men dns osv... ursäkta om jag låter som en helsnurrig nybörjare känner mig sån just nu. Antar att stress, trötthet och panik gör att man inte tänker så klart... :-\

Inte gör det saken lättare att jag får sitta i klk (fd. server-rummet) och flytta tp-kontakten emellan laptopen och servern... *suck*

Please help!

Kom på att jag kanske skulle nämna att jag har BBB som leverantör och X är inte installerat.
Senast redigerad av 1 dagdrivarn, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse

Re: Akut problem, blev av med brandväggen idag!

Inlägg av mcNisse »

Du konfigurerar nätverket i /etc/network/interfaces.

Vad kör du för dist/version av ubuntu?
Användarvisningsbild
mghg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av mghg »

Jag är inte någon nätverksexpert, men i väntan på att en sådan dyker upp så har jag några övergripande funderingar som kanske kan vara till hjälp:

Min tolkning är att din gamla brandvägg hade en fix offentlig IP-adress och att prylarna bakom brandväggen hade interna IP-adresser av typen 192.168.1.X. Du skriver att e-post pekar mot brandväggen, innebär det den fixa IP-adressen hos brandväggen?

I ditt läge skulle jag börja med att skaffa en ny router med inbyggd brandvägg, t.ex. klassikern Linksys WRT54GL eller liknande. Som steg två se till att e-post pekar mot den nya routern och som steg tre ansluta övriga prylar till routern och göra nödvändig konfiguration.

Jag hoppas att detta kan vara till någon hjälp, men det var bara mina funderingar i väntan på att en nätverksexpert kommer med rekommendationer.
dagdrivarn

Inlägg av dagdrivarn »

Tack båda!

Ev. kanske jag får mig en router inom kort... hjälper väl inte så där supermycket då jag ändå måste få upp server-eländet.

Problemet är ju konfigurationen, jag kan pinga internt till dagdrivarn.se och få svar... och även ipadressen men försöker jag pinga gw eller utåt så får jag inget svar. Tycker jag gått igenom samtliga filer 2000 gånger men hittar inte felet.

Kör: Squeeze/Sid
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Hur kopplar du ihop nätverket nu när du är utan router?
Kan du visa din /etc/network/interfaces?
Har du statisk eller dynamisk IP-adress?
dagdrivarn

Inlägg av dagdrivarn »

mcNisse, kan väl inte säga att jag kopplar ihop något nätverk direkt. Snarare löser det akuta problemet genom att koppla servern direkt mot dsl-modemet.

Var tvungen att snabbt få upp mail och webb, det andra får bli ett senare problem.

Nu har jag fått igång webben och även inkommande mail, men däremot har jag problem med att jag inte kan skicka några mail. Har haft detta problem när jag suttit utanför vårt eget nät i flera år har ett bra tag tjatat på exet att fixa detta men det har inte hänt något. Antar att det är samma problem som spökar nu.

Är som sagt lätt ringrostig då jag inte rört vid linuxmaskinen på ca 2 år, märker att allt kommer tillbaka i en rasande takt vilket ju är skoj, men nu står det still igen.
marmat241
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av marmat241 »

När man har en egen mail-server så måste den skicka mailen via operatörens utgående smtp server (då port 25 är spärrat i bredbandsnäten).

vilken internet leverantör har du?

har du ställt in utgående smtp på din operatörs smtp server?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"