Echelon
SV: Echelon
Dubbelpostar igen, det är lite dålig stil kanske, men ändå:
För er som missade det igår kväll (däribland jag, så jag kan inte säga så mycket om det...) :
Vetenskapens värld - Övervakad
SVT1 Tisdag 20 feb 12.05
Även om dokumentären är fullständigt inriktad på "kriget mot terrorismen" och man bara tar upp kritiken om personlig integritet kan den vara värd att se. Men man nämner inte ett ord om risken för att den insamlade informationen misstolkas och kan leda till godtyckliga misstänkliggöranden och en reducerad rättsäkerhet.
För er som missade det igår kväll (däribland jag, så jag kan inte säga så mycket om det...) :
Vetenskapens värld - Övervakad
SVT1 Tisdag 20 feb 12.05
Även om dokumentären är fullständigt inriktad på "kriget mot terrorismen" och man bara tar upp kritiken om personlig integritet kan den vara värd att se. Men man nämner inte ett ord om risken för att den insamlade informationen misstolkas och kan leda till godtyckliga misstänkliggöranden och en reducerad rättsäkerhet.
Senast redigerad av 1 CryingFreeman, redigerad totalt 16 gånger.
- Faie
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
SV: Välkommen till 1984
ja, visst har vi varit förskonade... en av anledningarna är ju att sverige inte går till andra länder på det sättet och försöker utnyttja dem för att vinna mer ekonomi, tillgångar, etc etcplun skrev:
Om man noggrannt läser DNs artikel inkl faktarutan så ser man vad det är frågan om.
Nu sprids det märkliga rykten om FRA främst i fildelarkretsar.
Sverige har varit förskonat från attentat typ New York, Madrid samt London
och det är väl inte mer än rätt att man ger FRA lagliga metoder att bekämpa
även terrorism inom Sverige med en uppdaterad lagstiftning.
Skälet att bekämpa just terrorism är ju att det är det största hotet mot vår demokrati.
Men visst är det alltid bra att bekämpa mot såkallad terrorism (som verkar blivit lika hypat som slutet av 70 och början av 80) men det finns metoder som är lika bra och funkar.. med vår så prisade teknologi..
Att det skulle handla om ngr fildelare och deras paranoia, tycker jag är lite fånigt att säga. För redan runt 85 spelade t ex jag och mina bekanta rpg med just ideen om kontrolstat (sverige dessutom och hela europa) Vi såg filmer, dokumentärer, läste fiktion böcker och annat.. Vad vi redan då var rädda för var just detta, och vad som kan komma efter.
Såklart vi blev utskrattade, eller folk som la handen på axeln och sa 'vilda fantasier, uj uj'
Men så börjar det updaga sig ju.. vi har echelon, vi har åsiktregistering och så vidare. Vi har sett hur det missbrukas och används för kontroll över andra.
Det värsta är att man alltid säger vi ska skydda oss mot terrorism, och ge det som det bästa argument för att kunna skapa ett arkiv om personer, som inte har med något sådant att göra är det rätt? nej inte i min tanke om en värld där vi alla ska känna oss trygga. Om nu detta var så viktigt, varför försöker odenberg med sitt gäng ta upp detta till diskution, varför talade man inte om detta under valet som en bra sak?.. och varför tog man och försökte under ju helgen skicka detta till lagrådet, så nertystat som möjligt? Jo just för att folk om de får detta förklarat för sig inte längre kanske tycker att såkallad massövervakning är så roligt längre.
Nästa punkt som man många gånger 'glömmer' är just att ok, nu sitter odenberg med moderaterna och de andra och bestämmer, sätter upp lagar och annat som gör att de kan kontrolera medborgarna.. och det visar sig att de sköter jobbet bra, inge krångel och vi som medborgare har inget att oroa oss för.. Men så går ngr år och plötsligt så blir det skifte i regeringen, och vi får ett nytt parti, som heter kontrolera alla partiet.. och tja eftersom lagarna nu har gjort allt så mycket bättre och lättare, så kan de avläsa alla ideer från de andra partierna, folket etc..
De utnyttjar detta och skaffar sig mer plats, sedan så då lagen endå säger att vi måste skydda oss mot terrorism så kan vi ju ändra på andra lagar (som ligger i närheten) som att öppna breven på posten och varför inte sälja ut detta job till ett privat bolag.. som ägs av fiffel och bong..
eller rentav odenberg vaknar en morron och får sig en knäpp, gör stats kupp.. på lösa grunder om att salin, och reinfelt har ngt ihop och att dom planerar åtgärder som är en säkerhetsrisk (att man klippte och klistra lite i mailen, sms, och tolka samtal till sitt egen fördel var inget man tala om) men så har vi en person som inte bara vill öppna brev på posten utan att varje medborgare ska dessutom vid vissa tidpunkter anmäla sig vid olika kontroler.. för att inte det ska ses som säkerhetrisk.. för vem vet om du inte går på toa kl 13 varje dag så kanske du planerar ngt fult..
Ok nu vet jag att ni sitter och skrattar och tänkte 'ja du, du är ju inte lite galen och fantasiful' och visst så håller jag med, jag hoppas verkligen att detta vara bara scenarion för ngt rpg sammanhang. Men vad vill jag visa, jo att om man börjar vrida pyssla i sådan lagar som är tänkt att skydda individen så är det väldigt lätt att ta ett steg till, och ett till. Varje ändring gör nästa mycket enklare. Sedan ville jag visa att visst idag ser det bra ut men imorron kanske vi vaknar av stöveltramp. Då är det inte roligt om man redan gjort det lätt med lagliga medtoder att använda för att kontrolera..
Jo jag håller mig för skratt över sådant här...
http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_pictures/4662481.stm
För ett år sedan var Bodström spottkoppen, nu är det Odenberg..
Jag hör stöveltrampen o rop på polisstat när jag ser bilder på New York, London
o Paris....slipper man de här dårarna så kanske vi håller vår demokrati stabil.
Jag ser fortfarande fildelarkopplingen i Sverige som det stora hindret.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_pictures/4662481.stm
För ett år sedan var Bodström spottkoppen, nu är det Odenberg..
Jag hör stöveltrampen o rop på polisstat när jag ser bilder på New York, London
o Paris....slipper man de här dårarna så kanske vi håller vår demokrati stabil.
Jag ser fortfarande fildelarkopplingen i Sverige som det stora hindret.
- Faie
- Kontakt:
Ja, många har säkert blivit paranoida en aning mer idag... många som deltog under 80 och ser nu hur deras fantasibilder blir verkliget för varje dag..så är det nog itne så konstigt.Hund skrev: Många verkar vara så paranoid idag och vinklar gärna det lite, verkar det som?
Eller är man allmänt egocentriska i dagens samhälle och tror stenhårt på att allt rör dem själva?
Jag tror knappast FRA bryr sig oss, om vi skickar snuskiga mail till frugan eller om vi delar musik på DC.![]()
Att detta skulle handla om egocentrism, mmm visst kanske det. Men betänk då vill du leva i ett glashus? Jag tror inte det handlar om det heller om jag ska vara riktigt ärlig utan som jag i en post tidigare skrev.. om nästa steg, om morrondagens oväntade vändingar.. Det skapar sjävlklart paranoian, men även oron att inte få leva i frihet (så mycket vi har just nu) att inte behöva vara orolig att nästa gång du söker jobb, eller ska skaffa hus/lgn eller ngt.. så får du inte det för att företaget har svartlistat dig.. pågrund av att de köpt info om dig och vet att du skrev ett mail till sverigedemokraterna.. inte för att dom fick läsa vad du skrev (som i detta scenario är) att du avskydde dem... men som sagt, inte brydde sig företaget om det.. dom visste ju inte, bara att det finns arkiv med att medelanden har skickats..
Kanske kommer inte FRA att bry sig, men kanske den som vill exploatiera dig eller andra. Det är kanske att du skickade en snuskigt brev, utan vad som stod där i, då du råkade använda nyckle ord som de har bestämt.. utan ngn som helst översyn.. De kanske inte bryr sig att du laddar hem låtar.. men så råkar du ladda hem white wolf.. som kopplas direkt till ngn slags vit makt organisering.. och när dom kommer hem till dig så har du just fått hem svts nya documentär om hitler på dvd.. som man sett att du beställt .. kan det snabbt dra slutats att du kanske är en terrorist.. just för att du råkar korsa deras nyckelord..
Nu är det inte "nyckelorden" som är det viktiga i en Echelon spaning utan det ärADrop skrev:
De kanske inte bryr sig att du laddar hem låtar.. men så råkar du ladda hem white wolf.. som kopplas direkt till ngn slags vit makt organisering.. och när dom kommer hem till dig så har du just fått hem svts nya documentär om hitler på dvd.. som man sett att du beställt .. kan det snabbt dra slutats att du kanske är en terrorist.. just för att du råkar korsa deras nyckelord..
att se hur olika underjordiska nät sitter ihop. Sedan är det då en sådan sak som att kartlägga ev DDoS bombning som slår ut publika webbar som tex SvT eller
Polisen.
Föhoppningsvist kan de vi valt balansera integriteten med behovet av kontroll..
- Faie
- Kontakt:
plun skrev:
Nu är det inte "nyckelorden" som är det viktiga i en Echelon spaning utan det är
att se hur olika underjordiska nät sitter ihop.
nyckelorden är väldigt viktiga, eftersom det är bland annat genom dem som de snappar upp vad som kan vara viktigaa alt. ett hot. Att då mail, sms, beställningar etc etc korsar nyckelorden som har valts av en eller fler personer på FRA t ex eller av försvarsministern (där dessa nyckelord kan ha beställts av vägverket, riksdagen, försäkringskassa, polisen, privata vaktbolag etc.. som kanske inte har med hurvida man är terrorist eller inte) och dessa nyckleord inte har blivit synade av domstolar eller någon annan blir då en fara.
Ett mail till nrp, ett sms till en kompis om att man har skaffat nya white wolf (som inte gemene man kopplar till bland annat ett roll spels företag alltid) och en beställning från företaget boven om hugliganer i england.. kan då med enkelhet kopplas ihop och ge en väldigt missgiven bild.
uppenbarligen inte, då man lobbar iväg förslag och sådant under julhelgen när alla är lediga och sitter hemma och drömmer sig bort i en idylisk värld med fred och total demokrati. Dessutom försöker man göra detta så snabbt och tyst som möjligt så att så få personer får reda på det.. allra minst medborgarna.plun skrev: Föhoppningsvist kan de vi valt balansera integriteten med behovet av kontroll..
Det är väldigt lätt att lära sig av historien att balansering inte funkar med sådant här... ta t ex början av 90 så visades faktiskt en dokumentär angående echelon och övervakning i allmänhet, på svt. Detta visades då rätt så opartiskt till ngn dera sida, man visa vilka metoder man kunde använda för att lösa hot som det talas om att man ska använda systemet för. Sedan visa man hur det missbrukades, och hur man enklet feltolkade saker så att det gav medborgare problem.
Ex. var två mödrar som prata om hur dersas barn hade det i skolan och hur det hade gått på den enes dotters prov.. Mamman hade då sagt till sin väninna att dottern hade gjort riktigt fiasko.. och yttrat sig i still med (kommer tuvär inte ihåg ordagrant) 'det var ett totalt bomfjasko.. och börs göra rätt nästagång.. träna mer..' och så fortsatte samtalet..
Efter det så fick familjen besök av cia, som tog datorer etc, och satte dem i förhör etc.. när det uppdagas att cia floppat..blev det lite pinsamt.. Men trist nog, nu var deras namn kopplade till 'hot' ngt som komma att bli svårt att tvätta bort.
Ska vi nu vara tvunga att tänka efter vad vi säger, skriver?
vad kommer härnäst? kanske vi ska vara försiktiga om vad vi tänker på?
Det är väldigt viktig att se hur regeringar, företag köper och säljer informationen.. och hur varje ändring i lagar för att göra ngt lättare, gör det lättare att ändra andra lagar..
Jag tror ingen vill leva i ett samhälle där det tillslut sitter ett öga och öra i var mans hem, på alla 'allmäna' plats.. där det måste tänkas på vad man säger eller skriver, för att inte uppfattas som ett hot mot samhället..
En mycket bra tiding som tar upp een stor artikel om hur det redan är e RE:Public Service utgåva 4 2006. Där visar man just vad som har hänt olika personer som råkat ha 'fel' efternamn, råkat säga 'fel' saker i telefon.. och hur andra länder går in och totalt raserar liv.. på grund av dom kanske misstänker personen för (just nu då under den hyped trenden) terrorism. Där de säger åt sverige att låsa personens tillgångar, övervaka och så vidare.. när personen ifråga med advokat ringer landests utrikest departiment, ja ända in i vita huset så får man inga svar, inge hjälp.. inte äns vilka grunder han var misstänkt.. vad som skulle komma att ske eller så.. personen levde helt enkelt i arrest här i sverige.. det som svenska ud gav råd till var sitt still, va tyst så kommer det nog glida undan.. vilket det gjorde flera år senare.. plötsligt var 'misstankarn' borta... och han kunde återgå till ett normalt liv.. men fortfarande ingen som berätta om ngt.. detta har då hänt sedan bra tid tillbaks.. och man man ju undrar vad det kommer innebära när varje medborgares privatliv suddas ut..
Oj vad förvånad man kan bli.. men satt och kolla lite på moderaterna.se för se om det skriver någonting överhuvudtaget. Men hittar verkligen inget.. dock så ser jag på ungdomsförbundet så säger man ifrån på ett sätt i allafall, http://www.muf.se/index.php?use=article ... ew&id=1059
Senast redigerad av 1 Faie, redigerad totalt 17 gånger.
Poängen med nyckelord är att det är "nätverk" som Echelon letar efter.
Skriver jag "Al Quadia" så inte får Echelon hicka för det.. däremot
kan då Echelon programmeras att hitta olika kopplingar mha nyckelord.
Om vi inte står ut med Echelon så kan man fråga sig hur vi står ut med SÄPO.
SÄPO har mycket större befogenheter att luska vad olika individer har för sig.
I slutändan handlar det om att de flesta är hederligt folk med rent mjöl i påsen
och att Echelon enbart är en trygghet för att jaga bort de mörka krafterna..
Om vi inte står ut med Echelon så kan man fråga sig hur vi står ut med SÄPO.
I slutändan handlar det om att de flesta är hederligt folk med rent mjöl i påsen
- Faie
- Kontakt:
det är ju här det läskiga kommer, att koppllingar kan hitta annat som du råkat skriva, hitta olika siter, forum etc.. och sedan så får man en bild som går att tolka precis hur man känner för.plun skrev: Poängen med nyckelord är att det är "nätverk" som Echelon letar efter.
Ja och dom har gjort tabbar, och det har dom fått äta upp. Men återigen så behövs misstankar och befogenheter. De lärde sig regeringen då man på 70 åsiktsregisterar medborgarna.plun skrev: Om vi inte står ut med Echelon så kan man fråga sig hur vi står ut med SÄPO.
Och det är just detta lilla som visats om och om igen..plun skrev: I slutändan handlar det om att de flesta är hederligt folk med rent mjöl i påsen
hur rent mjöl du än har.. så (för att ta ett citat, sagt som en kommentar på en blogg) man ska inte ha mjölpåsen öppen eftersom då kommer mjölbaggarna.
infromationen som tas fram, måste lagras.. och som tidigare har sagts.. sådanna platser läcker.. och information går att sälja, press indivden till att göra så som staten vill..
att skriva en blogg, att skriva en låt om hur folk ska stå upp för sin frihet.. komma kan uppfattas som hot mot säkerheten.. tex..
mörka krafter.. tjaa det kanske är ngt jag har missat eller inte fått veta.. då det verkar som om många gillar den såkallade envägs öppenheten.. Men om nu staten är så rädd för mörka krafter.. kanske det är så att de jar just börjat plannera att utnyttja länder som är svagare än sverigen.. och vill som sagt .. säkra sig, om att inte de ska kunna ge igen..
Läskigt eller ej...
Om jag använder mig av en konstig koppling som leder till Bin Ladens
kända mailådda samt även skickar mail till andra som använder samma
lådda så ska det då slå larm hos FRA. Mycket skumt borde printen bli hos FRA.
Nåt för SÄPO att kolla på...
Over and Out.... jag är inte ett dugg orolig för den här sortens övervakning...
däremot är det kanske värre med insynen angående vad SÄPO sysslar med..

Om jag använder mig av en konstig koppling som leder till Bin Ladens
kända mailådda samt även skickar mail till andra som använder samma
lådda så ska det då slå larm hos FRA. Mycket skumt borde printen bli hos FRA.
Nåt för SÄPO att kolla på...
Over and Out.... jag är inte ett dugg orolig för den här sortens övervakning...
däremot är det kanske värre med insynen angående vad SÄPO sysslar med..

Har inte hängt med i diskussionen, så det kanske är onödiga kommenterer?
Men hur som hellst,
Att SÄPO kikar lite på in och utgående data till/från Sverige gör mig ingenting. Det är ju faktiskt sveriges motsvarighet till FBI, och jag tror nog att de vet vilka de anställer.
Och de bryr sig nog inte så mycket om mina privata mail eller min fildelning.
Däremot så är det här med datalagring hos ISP otäckt.
Men hur som hellst,
Att SÄPO kikar lite på in och utgående data till/från Sverige gör mig ingenting. Det är ju faktiskt sveriges motsvarighet till FBI, och jag tror nog att de vet vilka de anställer.

Däremot så är det här med datalagring hos ISP otäckt.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Jo hos ISPn är du ju redan lagrad....skillnaden blir att de måste spara påEmil.s skrev: Däremot så är det här med datalagring hos ISP otäckt.
loggarna om SÄPO eller någon annan med fullmakt vill kolla något.
Det sker redan nu en massa dataprocessande över kunders vanor
och kanske ovanor....

- Faie
- Kontakt:
Nä inga kommentarer är onödiga.. de som tycker så, är bara väldigt elaka..Emil.s skrev: Har inte hängt med i diskussionen, så det kanske är onödiga kommenterer?
Men hur som hellst,
anway, saken är ju att säpo är ju inte riktigt de som kommer att sitta med denna övervakning utan FRA, och regeringen. Mer eller mindre all trafik passerar ju gränsen, mailserver ligger ju oftats ute i andra länder, IM programmen kommunicerar med andra länder, så även på tele sidan.. Vilket då leder till att i prinsip allt avlyssnas och inget är privat.
Vad jag har försökt att påpeka är att, med ett system som plockar upp bitar av dig hela tiden går det lätt att få fram mycket.. och ibland 'fel' tolkad bild, när det händer så brukar det bli riktigt krångligt för den indivden.. och varför? tja stater är inte direkt kända för att snabbt förklara problemet och sedan lösa det.. om det visa sig att staten gjort fel.
Hur som helst.. låt säga att du och jag har en diskution via icq.. hurvida nynazister gör rätt eller fel i en fråga, du skickar dessutom ett brev till nrp om hur du tycker dom är dåliga etc, vilket du får snabbt ett svar på att du har missat visa vitala pänger anser dom. Men så kommer du på att ja svt där kan jag beställa en documentär om ww2 och dess efterdyningar.. samt att du har sett en sida om säljer filmer om nynazim.. och du gör beställning.. per telefon sitter du och en kompis och pratar om händelser i ett larp (levande rollspel) och detta görs i karaktären.. om hur ni bör se till att störta viktiga punkter militära punkter.. och så lägger ni 'era karaktärer' upp en plan.
Nu triggar detta ett stort system.. och alla dessa delar har blivit avlyssnade och sätts ihop.. vilket kommer att ge en ganska fel bild för den som vill tolka detta så.. och vid detta tillfälle, så råkar det vara extra inne och hypat att allt är terrorism, dessutom kanske sverigedemokraterna har gjort ytterliggare framsteg.. så med en stor % så tolkas detta att du måste ju antingen vara delaktig eller potentiell att börja.. så sätts åtgärder in och processen är igång.. kanske kommer det att lösa sig fort.. men säg nu, att eftersom även andra kan köpa sig, eller rättare sagt i jakten på terrorister (som pendeln är extrem åt nu) så ser ett annat land detta, och tar kontakt med sverige.. där dom helt enklet, går in och ser till att frysa dina tillgångar.. sveriger ser detta som en säkerhets risk och svartlistar dig från visa typer av jobb.. kanske till och med sparkar dig från ett data jobb du råkar ha..
läskigt scenario.. men det kan hända, mycket enklare med att man övervakar alla, de som verkligen behöver dölja sig.. har så starka metoder att de följer FRA och andras metoder väldigt bra.. Anways.. ovan nämda scenario kommer att leda till att du som person kommer aldrig att veta vilket land som fryst dig, inte heller anledning.. plus att detta kommer att sitta fastbränt för resten av ditt liv.. även när det andra landet upptäckte att dom gjort en miss.. och släppt allt kring dig..
Vad som oroar mig mest och ytterliggare som jag försökt poängtera i tråden.. är att risker för misstagen ökas, informationen kan lätt säljas till högs bjudan, andra (instutioner) kan begära med lätthet information, eller göra underligga orelevanta övervakningar.. och så kan näst kommande regering har riktig onda planer som de kan utnyttja mot medborgare.. eller vad som helst.. (poängen då om det inte var klart) att kanske värst är att folk är lata och blåögda, för att tänka det där 'imorron, kan allt vara helt anorlunda' att det råkar sitta en bra regerign nu (inte min åsikt då) betyder inte att det behöver göra det imorron, och att den regering i morron kanske som sagt, har helt andra planer.. varje liten avskraptning av intrigiteten.. och andra skydd, gör det lättare att skrapa bort mer.. t ex.. idag kan du ringa till DN och lämna anonymt tips om hur visa ministrar gör en massa konstigheter och fel, eller företag.. imorron så är du avlyssnad.. och pga av att du är obekväm för staten / företaget.. så kan man nu ttvinga dig till att bli bekväm till dem..
hoppas denna lilla snurriga post .. gjorde sig någolunda förstodd...
ha det.. och gomorron
- Faie
- Kontakt:
en intressant berättelse
från en person som var med i IB..
http://www2.piratpartiet.se/referenser/ ... er_agenter
mycket intressant läsning detta.. det får en att fundera på väldigt mycket..
http://www2.piratpartiet.se/referenser/ ... of_privacy
Detta är ju iof inte ngt som är nytt.. det försökte man ju redan 84 få
sin omgivning att förstå att detta skulle hända om man inget gjorde
http://www2.piratpartiet.se/referenser/patenting_life
läskigt är nu att ingen igentligen reagerar.. förutom de drabbade då.
Tänk vad intressant samhälle vi kommer att ha, när man fler inser
(antagligen försent som vanligt..) att dessa bitar kopplas ihopp..
Kanske alla tar del av detta, även drömmarna..
http://www2.piratpartiet.se/referenser/ ... _rapport_0
Fast hurvida det går med saker som dessa eller liknande
handlar ju mycket om hur folk bryr sig. Som det ser ut nu
har ju folk svårt att ens stiga åtsidan för att låta folk gå
av tåget innan de går in, eller ge ett leende. Det är ju inte
så konstigt att samhällen blir råare, när varje indivd tycks
tro att viktigast är att äga massor och mest av allt. För att
vara omtyckt..
Man kan ju alltid hoppas att de ändrar sig och folk lär
sig av historien som samhällen har genomgått..
http://www2.piratpartiet.se/referenser/ ... er_agenter
mycket intressant läsning detta.. det får en att fundera på väldigt mycket..
http://www2.piratpartiet.se/referenser/ ... of_privacy
Detta är ju iof inte ngt som är nytt.. det försökte man ju redan 84 få
sin omgivning att förstå att detta skulle hända om man inget gjorde
http://www2.piratpartiet.se/referenser/patenting_life
läskigt är nu att ingen igentligen reagerar.. förutom de drabbade då.
Tänk vad intressant samhälle vi kommer att ha, när man fler inser
(antagligen försent som vanligt..) att dessa bitar kopplas ihopp..
Kanske alla tar del av detta, även drömmarna..
http://www2.piratpartiet.se/referenser/ ... _rapport_0
Fast hurvida det går med saker som dessa eller liknande
handlar ju mycket om hur folk bryr sig. Som det ser ut nu
har ju folk svårt att ens stiga åtsidan för att låta folk gå
av tåget innan de går in, eller ge ett leende. Det är ju inte
så konstigt att samhällen blir råare, när varje indivd tycks
tro att viktigast är att äga massor och mest av allt. För att
vara omtyckt..
Man kan ju alltid hoppas att de ändrar sig och folk lär
sig av historien som samhällen har genomgått..
Senast redigerad av 1 Faie, redigerad totalt 20 gånger.
"Av historien lär vi oss att vi inget lär oss av historien"

Big Brother sees Internet as up for grabs
By Judi McLeod
Friday, October 20, 2006
The European Union--Big Brother, Europe style--is making a move to kill the Internet.
"The latest move to kill off online freedom and the spread of information comes in the form of proposed EU legislation that would prevent users from uploading any form of video, whether that be a hard hitting political documentary film or your friends goofing around with diet coke and Mentos." (Alex Jones Infowars, Oct. 20,2006).
"Personal websites would have to be licensed as a "television-like service". Once again the reasoning behind such legislation is said to be in order to set minimum standards on areas such as hate speech and the protection of children."
The European Kill the Net move coincides with FBI Director Robert Mueller's call on Internet service providers to record their customers' online activities, a move that anticipates a fierce debate over privacy and law enforcement coming to Washington next year.
"Terrorists coordinate their plans cloaked in the anonymity of the Internet, as do violent sexual predators prowling chat rooms," Mueller said in a speech at the International Association of Chiefs of Police conference in Boston.
If only the FBI could catch more terrorists like the ever-elusive Adnan el Shukrijumah who keeps slipping their dragnet and bring to justice the sexual predators taking children.
Detractors are already calling for the FBI and Company to go after the already "known" pedophiles, druglords and terrorists among America's elected politicians.
They say that EU intervention will do nothing to protect children or prevent hate speech.
"Unless you judge protecting children to be denying them access to anything that is not government regulated or you assume hate speech to be the criticism of government actions and policy," according to Alex Jones.
While the activists are first off the mark in fighting to keep the Internet safe from government intervention, messing with the well-trodden Information Highway of the Masses is bound to reverberate from every corner of the Global Village.
Politics has already taken a huge toll on average Internet users in countries like China, where people continue to be imprisoned all for posting anti-government messages online.
Cutting the ease with which the information can be disseminated through the worldwide web is bound to create a revolution for any government that dares to try it.
"We have previously highlighted the trouble we have had with censorship from Google Video who reset viewing totals for Terror Storm from hundreds of thousands of views on several different video versions back down to zero for each one," says Jones. "This seemingly stalled the viral spread of the film for a while.
"However, the proposed EU legislation dwarfs any Google censorship as it would kill off Video/You Tube as a project before it even started."
Politics on the Internet has protected former President Bill Clinton from having his record on catching international terrorists thrown onto the Net and banned pundit Michelle Malkin from YouTube.
As Jones points out, "the latest proposed directive is another in a long line of draconian legislative procedures that seek to totally centralize and regulate the spread of information and ideas.
"Anyone in Europe can already be arrested and possibly extradited under the European arrest warrant, which passed into law in 2002. This supercedes national law and means that anyone could be arrested for expressing an opinion deemed to be illegal in another EU country."
No facet of society would be free in the exchange of ideas, including the fairytale world children have traditionally been nurtured on. The BBC has reported that under such laws people who distribute stories about fictional children's hero Biggies or the Old Testament could be criminalized under the guise of anti-racism legislation.
Powerbrokers on both sides of the ocean now see the Internet as a commodity up for grabs. It has so far survived all attempts by the EU's twin sister, the United Nations. The Internet has even survived Apple adviser and Google board member Al Gore, who has boasted of being its main architect. Meanwhile, if the ambitious EU gets its way, the main advantage of the Net will be lost for life's long suffering little people:
More politicians are finding out that if there is one place you can't hide from it's the Internet.
http://www.canadafreepress.com/2006/cover102006.htm
By Judi McLeod
Friday, October 20, 2006
The European Union--Big Brother, Europe style--is making a move to kill the Internet.
"The latest move to kill off online freedom and the spread of information comes in the form of proposed EU legislation that would prevent users from uploading any form of video, whether that be a hard hitting political documentary film or your friends goofing around with diet coke and Mentos." (Alex Jones Infowars, Oct. 20,2006).
"Personal websites would have to be licensed as a "television-like service". Once again the reasoning behind such legislation is said to be in order to set minimum standards on areas such as hate speech and the protection of children."
The European Kill the Net move coincides with FBI Director Robert Mueller's call on Internet service providers to record their customers' online activities, a move that anticipates a fierce debate over privacy and law enforcement coming to Washington next year.
"Terrorists coordinate their plans cloaked in the anonymity of the Internet, as do violent sexual predators prowling chat rooms," Mueller said in a speech at the International Association of Chiefs of Police conference in Boston.
If only the FBI could catch more terrorists like the ever-elusive Adnan el Shukrijumah who keeps slipping their dragnet and bring to justice the sexual predators taking children.
Detractors are already calling for the FBI and Company to go after the already "known" pedophiles, druglords and terrorists among America's elected politicians.
They say that EU intervention will do nothing to protect children or prevent hate speech.
"Unless you judge protecting children to be denying them access to anything that is not government regulated or you assume hate speech to be the criticism of government actions and policy," according to Alex Jones.
While the activists are first off the mark in fighting to keep the Internet safe from government intervention, messing with the well-trodden Information Highway of the Masses is bound to reverberate from every corner of the Global Village.
Politics has already taken a huge toll on average Internet users in countries like China, where people continue to be imprisoned all for posting anti-government messages online.
Cutting the ease with which the information can be disseminated through the worldwide web is bound to create a revolution for any government that dares to try it.
"We have previously highlighted the trouble we have had with censorship from Google Video who reset viewing totals for Terror Storm from hundreds of thousands of views on several different video versions back down to zero for each one," says Jones. "This seemingly stalled the viral spread of the film for a while.
"However, the proposed EU legislation dwarfs any Google censorship as it would kill off Video/You Tube as a project before it even started."
Politics on the Internet has protected former President Bill Clinton from having his record on catching international terrorists thrown onto the Net and banned pundit Michelle Malkin from YouTube.
As Jones points out, "the latest proposed directive is another in a long line of draconian legislative procedures that seek to totally centralize and regulate the spread of information and ideas.
"Anyone in Europe can already be arrested and possibly extradited under the European arrest warrant, which passed into law in 2002. This supercedes national law and means that anyone could be arrested for expressing an opinion deemed to be illegal in another EU country."
No facet of society would be free in the exchange of ideas, including the fairytale world children have traditionally been nurtured on. The BBC has reported that under such laws people who distribute stories about fictional children's hero Biggies or the Old Testament could be criminalized under the guise of anti-racism legislation.
Powerbrokers on both sides of the ocean now see the Internet as a commodity up for grabs. It has so far survived all attempts by the EU's twin sister, the United Nations. The Internet has even survived Apple adviser and Google board member Al Gore, who has boasted of being its main architect. Meanwhile, if the ambitious EU gets its way, the main advantage of the Net will be lost for life's long suffering little people:
More politicians are finding out that if there is one place you can't hide from it's the Internet.
- Faie
- Kontakt:
Jo, det kanske är just så.DimensionX skrev: "Av historien lär vi oss att vi inget lär oss av historien"
![]()
Eller så är det så pass galet att folk är förblindade
och så blåögda att de verkligen tror på det... eller så kanske
det är så att de verkligen inte är intresserade att leva i en verkliget
som alla mår bra i. Just pågrund av att det kräver så mycket från
varje individ...
det där var ju en riktigt läskig text.. helt klart.DimensionX skrev: Big Brother sees Internet as up for grabs
btw kul länk för övrigt..
Senast redigerad av 1 Faie, redigerad totalt 20 gånger.
När man växer upp med ett skolväsende som prisar det svenska demokratiska systemet och förstärker auktoritetstron bland eleverna så är det svårt att vara kritisk och granska, eller ens få reda på, de delar av systemet där det inte fungerar.
Lärarna har alltid rätt, regeringen är 100% bra, parlamentarismen kan på intet sätt förbättras, osv. Har man väl bankat in de doktrinerna i huvudet på alla som växer upp till att bli samhällsmedborgare blir det svårt att ifrågasätta rådande ordning.
Nu är jag lite självgod igen och länkar till min egen blogg, men som Milgramexperimentet visar, är det lättare att ta beslut som strider mot ens egen moral och rättsuppfattning ju längre ifrån offren för besluten man befinner sig och ju närmare man står en auktoritär person eller myndighet.
Dessa två fenomenen i kombination gör att bevakningsåtgärder som EU:s trafikdatalagringsdirektiv och FRA:s senaste kan genomdrivas utan större debatt. När man dessutom drar in det tredje benet, media, i debatten så gör de sitt bästa för att göra kreti och pleti ointresserad av den politiska debatten. De flesta bryr sig inte ens, bara de får titta på sina underhållningsserier på tv och sporta ifred, lyssna på musik och konsumera mera.
Lärarna har alltid rätt, regeringen är 100% bra, parlamentarismen kan på intet sätt förbättras, osv. Har man väl bankat in de doktrinerna i huvudet på alla som växer upp till att bli samhällsmedborgare blir det svårt att ifrågasätta rådande ordning.
Nu är jag lite självgod igen och länkar till min egen blogg, men som Milgramexperimentet visar, är det lättare att ta beslut som strider mot ens egen moral och rättsuppfattning ju längre ifrån offren för besluten man befinner sig och ju närmare man står en auktoritär person eller myndighet.
Dessa två fenomenen i kombination gör att bevakningsåtgärder som EU:s trafikdatalagringsdirektiv och FRA:s senaste kan genomdrivas utan större debatt. När man dessutom drar in det tredje benet, media, i debatten så gör de sitt bästa för att göra kreti och pleti ointresserad av den politiska debatten. De flesta bryr sig inte ens, bara de får titta på sina underhållningsserier på tv och sporta ifred, lyssna på musik och konsumera mera.
Senast redigerad av 1 CryingFreeman, redigerad totalt 23 gånger.
Visst är det en skrämmande utveckling. Vi skulle styra "nätet", men i slutändan kan det mycket väl bli "nätet" som styr oss. Världens bästa bevakningsapparat för att hålla koll på vad "folket gör".
Det finns inget ställe på hela planeten där man kan påverka och nå så många människor på en gång, som internet.
Och det utnyttjas ju naturligtvis.........
Skulle vara kul att se hur många hemliga system som finns för internetövervakning placerade under "Top Secret".
Hur privat är man egentligen på internet?
Antagligen inte alls.......
Det finns inget ställe på hela planeten där man kan påverka och nå så många människor på en gång, som internet.
Skulle vara kul att se hur många hemliga system som finns för internetövervakning placerade under "Top Secret".
- Faie
- Kontakt:
Det gör ont att läsa då jag vet att du har rätt på dessa punkter..CryingFreeman skrev: När man växer upp med ett skolväsende som prisar det svenska demokratiska systemet och förstärker auktoritetstron bland eleverna så är det svårt att vara kritisk och granska, eller ens få reda på, de delar av systemet där det inte fungerar.
det gör ännu ondare när jag försöker att prata med andra och
de uppvisar just dessa saker.
Jag blir dock varje dag förundrad över hur andra inte ifrågarsätter
eller är kritiska mot sin regering / media etc etc, när även det är en
del i skolans innehåll (eller har man nu censurerat det sedan slutet
av 90 talet?) Jag var alltid kritisk, ifrågasatte mina lärare.. ok jag måste
erkänna att jag möttes av en mycket intressant sak då jag hade samhälls-
kunskap...
Vår lärare brukade säga en del saker ta parti för olika ideer. Han berättade
att detta gjorde han för att få igång diskutioner i klassen, istället för att bara
läsa ur boken. Samt att han ville att vi skulle tänka, vara kritiska etc etc..
Dock så ville han ge mig ig pga att jag ifrågasatte saker.. mycket intressant..
han var dessutom lutad åt vänstersida när det gällde politik. Jag själv var alltid
neutral och ifrågasättande, till allt.. vare sig det var högerriktat eller vänster
riktat... men även när det var 'liberala' frågor... men men.. han hade väl en anleding
kanske för att han insåg att man kunde genomskåda honom..
ska läsa din blogg..

kul att se endå att det finns reaktion här.. och en vilja för att leva fritt

fred och vänlighet
på er
- Faie
- Kontakt:
Visst så är man inte 'privat' på nätet, man lämnar ju fotspår i nätets snödrivor.DimensionX skrev: Visst är det en skrämmande utveckling. Vi skulle styra "nätet", men i slutändan kan det mycket väl bli "nätet" som styr oss. Världens bästa bevakningsapparat för att hålla koll på vad "folket gör".
Men en viss intrigitet kan man ju ha.. när det kommer till kryptering och sådant.
Tuvär så är ju människor idag mer elaka än tidigare.. varje dag blir det bara värre..
räcker ju med att läsa böcker om nätets utveckling, hur folk var rätt så hyggliga i början
och hur det sedan blev värre..
men idag handlar det bara om att utnytja dessa fotspår och suga ut så mycket info som bara går för att sälja vidare på ett eller annat sätt.
Därför tycker jag att vi som ändå gör ett försök att sprida användandet av världen av öppenkällkod, gratis till donations program etc etc.. borde påverka så gott vi kan för att våra efterkommande och såvidare ska få kunna leva i ett öppet samhälle, med datorer, program och ett nät som är öppet för alla inte behöver oroas för att ngn ska övervaka och använda informationen mot oss/dem för att vara elaka eller vad det nu är..
Visst är det en utopi som kanske är onåbar.. men kanske delvis möjlig att skapa..
peace