SV: Hårddiskar i vmware

Användarvisningsbild
L-C

Hårddiskar i vmware

Inlägg av L-C »

Hejsan,

Kör xp genom vmware. Finns det nåt sätt att få in hårddiskarna där, så att jag kan använda dom från mitt xp i vmware? Det finns ju nån funktion där man kan läsa in en hel disk men då får jag bara felmeddelanden...

mvh Per
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Sprak »

Det ska gå att fildela sina hårdiskar via Samba med sin VmWare-maskin.

Men jag håller med dig... det borde finnas något sätt att få in dem som riktiga hårddiskar.
Användarvisningsbild
L-C

Inlägg av L-C »

Samba, vad är det för nåt? Surfade runt lite men blev inte helt klok, är det nån typ av fildelning eller?

Per
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

L-C skrev: Samba, vad är det för nåt? Surfade runt lite men blev inte helt klok, är det nån typ av fildelning eller?

Per
Det är den typ av fildelning som windows normalt använder (när man delar ut saker över nätverk av windowsdatorer). Egentligen heter protokollet smb, men någon lustigkurre av de som först skulle göra en linuxversion bestämde sig för att döpa sin skapelse SaMBa, skitkul...

du får "helt enkelt" installera samba (via synaptic eller sudo apt-get install samba), och konfigurera filen /etc/samba/smb.conf tills det funkar... Helst genom att följa en guide, tex: http://ubuntu-se.org/Wiki/Samba
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Okänd

Inlägg av Okänd »

L-C skrev: Hejsan,

Kör xp genom vmware. Finns det nåt sätt att få in hårddiskarna där, så att jag kan använda dom från mitt xp i vmware? Det finns ju nån funktion där man kan läsa in en hel disk men då får jag bara felmeddelanden...
Menar du att du vill ha in linux-partitionerna för läsning/skrivning i din VMWare-XP-maskin?
Användarvisningsbild
L-C

Inlägg av L-C »

Tja både och, har två fysiska diskar på datorn med två fat32 partitioner och en ext3 som jag helst skulle vilja kunna läsa från vmware-xp. De är just nu mountade i ubuntu, men syns ju inte i vmware-xp't...

Per
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Kollade precis: i vmware-server kan du enkelt lägga till en fysisk disk genom att (den virtuella maskinen måste vara avstängd) "edit virtual machine settings" - "Add" - välj "Hard disk" - "Next" - välj "Use physical disk (for advanced users)" - osv...  MEN läs varningarna - du kan dra undan mattan för dig själv om du inte tänker igenom vad du gör!  :'(
Användarvisningsbild
L-C

Inlägg av L-C »

Jag testade att lägga till men det funkade inte. Kanske för att en partition är NTFS, vet inte riktigt? Fick varningsmeddelandet:

"Insufficient permission to access file"

Verkar vara ett rättighetsproblem, men finns det verkligen nåt sätt att ge sig själv root-rättigheter till nåt annat än home katalogen?

Per
Användarvisningsbild
L-C

Inlägg av L-C »

Testade samba istället och det funkar guld... nu ligger alla hårddiskar monterade som nätverksenheter i windows. Grymt...

TACK

Per
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

L-C skrev: Jag testade att lägga till men det funkade inte. Kanske för att en partition är NTFS, vet inte riktigt? Fick varningsmeddelandet:

"Insufficient permission to access file"

Verkar vara ett rättighetsproblem, men finns det verkligen nåt sätt att ge sig själv root-rättigheter till nåt annat än home katalogen?

Per
Jag misstänker att du _inte_ kör ntfs-3g. I det fallet tolkar jag felmeddelandet som att VMWare inte har skrivaccess till partitionen. Om du däremot faktiskt kör ntfs-3g så har jag för tillfället inga förslag....  :-\
Användarvisningsbild
mikimon
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av mikimon »

om du kör vmware workstation så kan man lägga till diskarna där. Under options, share folder i settings för den aktuella vmware maskinen. Sedan i vmware maskinen (windows) så finner du disken eller diskarna under .host. Det blir en slags utdelning. Lättast att få fram sharen är att skriva \\.host\
Mikael Väänänen
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"