SSD hårddisk, prisvärd?
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
SSD hårddisk, prisvärd?
Är det någon som har köpt en SSD hårddisk, samt var det värt den extra kostnaden för att få en snabbare disk?
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: SSD hårddisk, prisvärd?
Jag har också varit übersugen sett till kommande installation av Maverick, dock så är dom 1.300 nånting som det kostar för en riktigt snabb SSD lite väl saftigt bara för att få den där extra snabba accesstiden känner jag...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Ska man ha en stor disk så blir det riktigt dyrt. Undrar vad som händer om man kommer hem med en Corsair Performance Series P512 512GB för 14 000:-?
Hej lilla gumman, jag har köpt en liten hårddisk.

- farmfield
- Kontakt:
LOLAndersen skrev:Ska man ha en stor disk så blir det riktigt dyrt. Undrar vad som händer om man kommer hem med en Corsair Performance Series P512 512GB för 14 000:-?![]()
Nja, jag tittade på en 40Gb Corsair med läshastighet på 285Mb/sek, nästan dubbelt mot en vanlig SATA-disk ju... Men undrar ändå hur mycket skillnad man känner vid 'normalt bruk'... Öppna appar är väl en sak men bara allmänt använda dom, nja, det är nog overkill för mig iaf...
Intel X25-V G2 (40GB) är snabb och finns för 1000 kr, Intel X25-M G2 är rikigt snabb och finns för strax under 2000 kr.
Läs-/skrivhastigheten har ingenting med prestandan att göra, det är accesstiden som är intressant.
Läs-/skrivhastigheten har ingenting med prestandan att göra, det är accesstiden som är intressant.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- AVREGISTRERAD
När det gäller hårddiskar och sata kopplingar är nog även den tekniken i nerförsbacken i och med dom nya PCI diskarna som inte bara är bra mycket snabbare än alla sata-sata2 alternativ dom verkar dessutom bli billigare än sata alternativen .Detta för ju antagligen med sig nya typer av moderkort osv
http://www.fusionio.com/products/ioxtreme/
Lika bra att vänta med att skrämma tanten lika bra att ge hon en hjärtattack direkt (a du vet säljaren sa att när jag köpte ny disk så var det lika bra att byta moderkort ramminnen bluraybrännare var tydligen ochså viktigt a inte ens den gamla lådaan gick att använda)
http://www.fusionio.com/products/ioxtreme/
Lika bra att vänta med att skrämma tanten lika bra att ge hon en hjärtattack direkt (a du vet säljaren sa att när jag köpte ny disk så var det lika bra att byta moderkort ramminnen bluraybrännare var tydligen ochså viktigt a inte ens den gamla lådaan gick att använda)
Jag kör med en Intel X25, 80GB med min laptop, funkar utmärkt.
Eftersom jag inte är en "toktankare" utan nyttjar molnet, streamade tjänster som Spotify, om det kniper en extern hårddisk så räcker den mängden alldeles utmärkt.
Med 2.6.35 kärnan så kom också fullgott TRIM-stöd.
Angående prestanda så visst har läs/skrivhastigheten betydelse..... det är ju det som är vitsen. Prestandan mäts som en kombination av accesstid samt läs/skriv.
Jag ligger på 250-270MB/s.
Eftersom det då under bootning ska läsas in några hundra MB så går det då mycket snabbare för en SSD-disk. Jag ligger stadigt numera runt 10s.
Benchmark med Ubuntu standard disk utility:

Bra uppfinning.....
Eftersom jag inte är en "toktankare" utan nyttjar molnet, streamade tjänster som Spotify, om det kniper en extern hårddisk så räcker den mängden alldeles utmärkt.
Med 2.6.35 kärnan så kom också fullgott TRIM-stöd.
Angående prestanda så visst har läs/skrivhastigheten betydelse..... det är ju det som är vitsen. Prestandan mäts som en kombination av accesstid samt läs/skriv.
Jag ligger på 250-270MB/s.
Eftersom det då under bootning ska läsas in några hundra MB så går det då mycket snabbare för en SSD-disk. Jag ligger stadigt numera runt 10s.
Benchmark med Ubuntu standard disk utility:

Bra uppfinning.....

- farmfield
- Kontakt:
Min burk har blivit rätt slö vid boot sedan april - den var rätt snabb direkt efter installation av 10.04 alltså men har blivit slöare och slöare... Dags att ta tag i det där och kolla vad som tar tid kanske... Vad är det jag skall använda för att kolla läget där?
Keybuk aka Scott James Remnant (en av Ubuntus tunga core-utvecklare) skrev det här om ureadahead samt SSD/vanliga diskar under Lucids utveckling.farmfield skrev:Min burk har blivit rätt slö vid boot sedan april - den var rätt snabb direkt efter installation av 10.04 alltså men har blivit slöare och slöare... Dags att ta tag i det där och kolla vad som tar tid kanske... Vad är det jag skall använda för att kolla läget där?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1434502
Det första man ska prova är att ta bort pack-filerna och låta dessa återskapas, det behövs då 2 ombootningar.
Om man inte orkar läsa inlägget....

Enklast då via gksudo nautilus osv.........To force a reprofile, simply remove the "pack" files in /var/lib/ureadahead and reboot.
---------------------------------------------------------------
Angående SSD och max prestanda så följer jag den här guiden och kör med "journaling" frånslaget.... (har inte märkt några trubbel med det men det blir lite mindre feltåligt)
http://cptl.org/wp/index.php/2010/03/30 ... -in-linux/
En kunnig Arch-snubbe som kokat ihop guiden.