Tips och hjälp att confa hemma-nätverk

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
joni8135
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Tips och hjälp att confa hemma-nätverk

Inlägg av joni8135 »

Hej.
Jag har 4 datorer plus en bärbar. På 3 av datorerna har jag GBit NIC förutom vanliga 100Mbits-kort och på en Mac har jag bara 10Mbits-kort.

Tidigare kopplade jag ihop alla 100Mbit med en adsl-router till internet och sedan de 3 datorerna med en Gbits-hub, där en av datorerna är en filserver (sshfs, men ska se om jag kan sätta upp NFS igen)

Har nu sett att det finns det här nya "zeroconf" eller vad det heter och är det samma som "Shared to other computers"? Hur funkar det eg? Kan jag använda det för Gbitnätet? Hur kan jag separera näten? Är det via Firestarter? Har ett svagt minne av att man kunde köra guiden och aktivera en NAT, som man sedan avslutade.
Alla tips är välkomna.
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Tips och hjälp att confa hemma-nätverk

Inlägg av Kirill »

Läst din tråd nu ett par gånger för att försöka förstå :)

Varför köra 2 nätverk för?
Varför separera dem?

Får jag svaren på det så ska jag nog kunna komma på något ;)

Gällande zeroconf:
Zero configuration networking allows inexpert users to connect computers, networked printers, and other network devices and expect a functioning network to be established automatically. Without zeroconf, a user must either set up special services, like Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) and Domain Name System services (DNS), or set up each computer's network settings manually, which may be difficult or impossible for non-technical or novice users.
zeroconf är alltså till för totala nybörjare som har noll koll på vad DHCP, DNS, NAT och sånt är tillför eller hur man sätter upp ett säkert nätverk.

//Pontus
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
joni8135
Kontakt:

Inlägg av joni8135 »

Pontus Öhman skrev:Läst din tråd nu ett par gånger för att försöka förstå :)

Varför separera dem?

Får jag svaren på det så ska jag nog kunna komma på något ;)

Gällande zeroconf:
Zero configuration networking allows inexpert users to connect computers, networked printers, and other network devices and expect a functioning network to be established automatically. Without zeroconf, a user must either set up special services, like Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) and Domain Name System services (DNS), or set up each computer's network settings manually, which may be difficult or impossible for non-technical or novice users.
zeroconf är alltså till för totala nybörjare som har noll koll på vad DHCP, DNS, NAT och sånt är tillför eller hur man sätter upp ett säkert nätverk.

//Pontus
Varför 2 nät?
1) Har sett problem när man har flera olika hastigheter (10Mbit,100Mbit och 1Gbits) till samma switch/subnät. Om tex Macen med 10Mbits pratar med filservern med 1Gbits, samtidig som servern pratar med 1Gbits till en annan med 1Gbitskort, så kan det gå långsamt.

2) har nätverkskort och kabel och switchar.

3) Gbitsnätverket ska vara öppet för olika tjänster, som NFS, sshfs, vnc. Om nägon ska exporteras till internet, sker det över 100/10Mbits.nätet.

Det är möjligt att det kanske går att ha en Gbitsswith för de 3 datorerna och koppla in den i routerns inbyggda switch, och sedan en switch för 10/100Mbits-datorerna på samma subnät, men det är väl bra om man kan dela upp trafiken?
Gbitnätverkets stora trafik är fildelning, då det mesta lagras på filservern och ganska lite på de övriga datorerna.
joni8135
Kontakt:

Inlägg av joni8135 »

Pontus Öhman skrev:Läst din tråd nu ett par gånger för att försöka förstå :)

Varför separera dem?
En anledning är här:

Jumbo Frames:
The frame size for standard 10/100 ethernet is limited to 1500. Using little frames on a gigabit network requires more CPU time and decreases throughput. Jumbo frames allow up to 9k byte frames to be used, but only work if every device on that network uses exactly the same size jumbo frame! That means no mixing 10/100 cards and gigabit cards, and you'll need to either plug two machines together without a switch or use a switch capable of the jumbo frame size you wish to use.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Har testat med jumbo-frames här hemmal, men märkte ingen större skillnad i belastning. Tveksam till att det ger så mycket mer prestanda.

Hur som hellst så borde det gå att lösa med VLAN. Iof osäker på om man kan köra olika MTUs på olika logiska interfaces på samma fysiska interface. (borde gå fint)
Men uppdelningen blir nog enklast så iallafall...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
joni8135
Kontakt:

Inlägg av joni8135 »

Emil.s skrev:Har testat med jumbo-frames här hemmal, men märkte ingen större skillnad i belastning. Tveksam till att det ger så mycket mer prestanda.

Hur som hellst så borde det gå att lösa med VLAN. Iof osäker på om man kan köra olika MTUs på olika logiska interfaces på samma fysiska interface. (borde gå fint)
Men uppdelningen blir nog enklast så iallafall...
Kör jag GBnätverk utan jumboframes, så går processorn i botten och får inte mkt mer än samma hastigheten som 100Mbit vid filöverföring (på p4/amd 2500-3000MHz)

Har haft så tidigare, men får läsa nån manual för hur den nya netverkshanteraren fungerar, för det är lite fult med 'network not connected' symbolen uppe i högra hörnet.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"