Problem efter senaste uppdateringen, "Gave up waiting for ro

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
mghg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Problem efter senaste uppdateringen, "Gave up waiting for ro

Inlägg av mghg »

Jag kör Ubuntu 10.04.1 och har fått allvarliga problem efter den senaste uppdateringen som jag tog för en stund sedan. Systemet har två valbara linux-kärnor: 2.6.32-24 och 2.6.34-020634. Normalt kör jag 2.6.34 eftersom jag annars har problem med ljudet i de inbyggda högtalarna (antagligen för nytt ljudkort för 2.6.32).

Eftersom de rekommenderade uppdateringarna innefattade en uppdatering av 2.6.32-24 så startade jag om datorn med den kärnan innan jag startade uppdateringen. Efteråt behövdes en omstart och återigen valde jag att starta datorn med 2.6.32-24.

Startprocessen stannar med följande meddelanden:

Kod: Markera allt

udevadm trigger is not permitted while udev is unconfigured.
Gave up waiting for root device.  Common problems:
  - Boot args (cat /proc/cmdline)
    - Check rootdelay = (did the system wait long enough?)
    - Check root = (did the system wait for the right device?)
  - Missing modules (cat /proc/modules; ls /dev)
ALERT! /dev/disk/by-uuid/1565b938-e396-443e-bf12-2bba367428a6 does not exist. Dropping to a shell!

BusyBox v1.13.3 (Ubuntu 1:1.13.3-1ubuntu11) built in-shell (ash)

Enter 'help' for a list of built-in commands.

(initramfs)
Den första raden visas några sekunder innan resten, den sista raden är en prompter. Då jag har skrivit av det ovanstående för hand så kan det blivit något fel.

Jag vet inte hur jag skall komma vidare och är tacksam för hjälp.

Startar jag om datorn och väljer 2.6.32-24 i återställningsläge så blir det samma resultat.

Startar jag om datorn och väljer 2.6.34-020634 så verkar det inte vara några omedelbara problem, med undantag av att datorn förlorat kontakten med min blåtandsmus och jag lyckas inte återställa det.
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Problem efter senaste uppdateringen, "Gave up waiting fo

Inlägg av mrfab »

StewartM 's inlägg verkar ha hjälpt några här
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1565714
Användarvisningsbild
mghg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem efter senaste uppdateringen, "Gave up waiting fo

Inlägg av mghg »

Tack för länken till Ubuntu Forums, jag prövade tipset från StewartM att starta med en annan kärna och sedan ge kommandot

sudo update-initramfs –u -k 2.6.32-24-generic
Men det fungerade inte riktigt (tyvärr antecknade jag inte felmeddelandet)och då såg jag i tråden att det fanns en länk till bugg #358654 och i den hittade jag ett tips som gjorde att jag körde kommandona

sudo dpkg-reconfigure udev
sudo dpkg-reconfigure linux-image-2.6.32-24-generic
och efter det verkar allt fungera som förut (jag körde även tipset från StewartM igen, och denna gång utan felmeddelande).
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"