Uppstartstid för er som använder diverse dualboots!??

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Uppstartstid för er som använder diverse dualboots!??

Inlägg av Peetra »

Hej, jag hoppas att ni som har Dualboot med olika OS/distar/versioner skulle ta er tid och klocka era uppstarter? Klockandet går till ungefär så att ni ser till att ni är ute på nätet före ni klickar på STOP. Speciellt med olika windows-OS så vet man inte riktigt när den är klar, om man inte tar en sån grej som måttstock. Ni kan ta nån annan grej om ni vill, men så lika som möjligt på båda (om ni har fler än två, alla)

Mitt testobjekt:
ACER EME525-902G16MI
Intel Celeron M900 -prosessor,
2 GB DDR2 -Internminne
Datorn har lösenordsskyddat mammakort, så det tar lite mänskliga resurser i anspråk, men den e samma för båda OS:en.

81 sekunder, Kubuntu 9.10, jag stängde ner de program jag brukar lämna uppe för att få det rättvist, eftersom Vista-delen ju inte startar upp med något användbart alls. Jag har planerat att ta bort diverse skräp som startas upp i onödan, men har inte "hunnit". Dessutom tyckte jag den var ryligt snabb tills jag installerade vanlig Ubuntu på bordsdatorn. :P (Jag ska ta tid på den med. Jag har faktiskt ingen aning om den evrkligen är så snabb som jag tror, men gnome känns iallafall mindre resurskrävande än KDE)

122 sekunder tog det för Win Vista, AVG-9 som virusskydd, på halvår så har jag inte använt Vistan alls och jag har inte installerat några program på den förumtom virusskydd, nätsticka och en demoversion av MS Office.

Vem annan har tid att ta tid? :P Om ni har en annan dator till hands så kan ni använda http://www.online-stopwatch.com/ för att ta tiden. :)
Användarvisningsbild
dmz

Re: Uppstartstid för er som använder diverse dualboots!??

Inlägg av dmz »

11 sekunder för Arch, 22 för plan9.
Se också http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=33900
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Andersen

Inlägg av Andersen »

BeOS 5
Dell Optiplex GX1
Pentium II 350 MHz

Från boot menyn tills allt är laddat ca. 20 sekunder. Slå det om ni kan. ;D
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

dmz skrev:11 sekunder för Arch, 22 för plan9.
Risspäct. :)
Det finns massvis jag kan skala bort ur min Kubuntu-boot. :) Men Arch-snabbt blir det ju inte fast man sku steka i smör. Int för att jag sku ha kvar Kubuntu, om jag velat ha supresnabb heller, tror jag. jag har aldrig haft någe finare maskin än min Kubuntu. Jag har inte ens bytt ut desktop-bilden då den ju är så fin. <3 <3 <3
Andersen skrev: Slå det om ni kan.
Tanken var att man sku tävla med samma dator med sig själv, om man "råkar" ha en dator med dualboot. :) Men det gör inte din maskin långsam precis. ;)
Andersen

Inlägg av Andersen »

Okey, läste inte så noggrant (jag skyller på spriten som vanligt). :P
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"