Jag föreslår att avdelningen "Nybörjarguider- terminalhantering, filsystemet, filrättigheter och kommandon" förenklas radikalt. Kan man inte greppa dessa områden som nybörjare på Linux/Ubuntu så får man problem...förr eller senare. Och i o m att guiden är författad av personer som kan Linux så tas det troligen för givet att det mesta är självklart. Några exempel:
Först av allt så bör ju "Terminalhantering i Ubuntu Linux" och "Filsystemet i Ubuntu Linux" byta plats där "Filsystemet i Ubuntu Linux" står överst. Här skulle det dessutom varit en bild av strukturen, ett s k "träd".
Terminalhantering - Navigera bland filer och mappar.
Här skulle bilden av strukturen "trädet" återkomma (ingen länkning). Att få mappstrukturen visuellt gör att det är lättare att lära sig och att navigera via terminalen.
Förstå och använda filrättigheter.
Rena grekiskan!!! Nästan omedelbart dyker orden "noder", "superanvändaren" och "root"
upp utan en förklaring till vad det betyder (man ska inte behöva länka sig vidare eller "googla" när man läser en nybörjarguide). Dessutom dyker "kryptiska" tecken upp, som "-r-x------" och "-rw-r--r--" tillsammans med ord som "utdata från ls" och "chmod-namn". Ju längre man läser desto mer obegripligt blir det. Droppen blir under "Ändra rättigheter på enheter med umask" där ord eller meningar som "umask-växeln i enhetens fstab-rad", "FAT- eller NTFS-enhet" (ja, de flesta datoranvändare har inte en aning om vad filformat är) och flaggor (?) får mig att stänga ner hela nybörjarguiden utan att läsa resten eller ens försöka förstå.
En lång lista över kommandon i ditt system.
Till vilken nytta? Har man inte förstått det grundläggande om filsystemet, terminalhanteringen och rättigheterna så är en lista över hundratals kommando (utan enkel förklaring vad kommandona gör och hur de bokstavligen ska användas) helt onödig.
Kort sagt, nybörjarguiden måste ner på "dagisnivå" och förutsätta att den nytillkomne Linux/Ubuntu-användaren inte kan nånting alls förutom att trycka på startknappen.
Min 10-åriga dotter ska kunna gå in och tillgodogöra sig guiden när hon behöver installera ett tillägg i webläsaren t ex, utan att rådfråga mig (vilket inte är till stor hjälp). I annat fall kommer han/hon att klanta till det förr eller senare (och troligtvis förr än senare).
Bara en sådan nödvändig sak som att installera Java Runtime Environment tog mig tre (3) dagar sist...och då slutade det med att installationen landade i en mapp på skrivbordet..:S
När jag har klantat till det ytterligare (vilket jag kommer att göra) så åker jag på en ominstallation av hela Ubuntu, och då vet jag att jag måste göra om hela installationen av Java Runtime än en gång...bl a...(fasa)

Det är sådant här som orsakar att Linux framstår som svårbegripligt, krångligt och svårt att använda...det finns ingen enkel guide. Där är mycket att vinna här...