Grafikproblem när jag startar live-cd:n med Ubuntu 10.04

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
manoblanco
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Grafikproblem när jag startar live-cd:n med Ubuntu 10.04

Inlägg av manoblanco »

Jag har grafikproblem när jag startar live-cd:n med ubuntu 10.04 på min bärbara "Hp dv6720eo" med grafikortet "nVidia GeForce 7150M / nForce 630M". Grafikortet är uppdaterat med de senaste drivrutinerna som går ut via Windows uppdateringar (det går inte att hämta direkt från nVidia eftersom de hänvisar till Windows uppdate).

När jag botar från live-cd:n startar den upp med lila skärm med tangentbordet och den lilla gubben och sedan kommer ubuntu loggan nere i högra hörnet. Men när alternativet "kör live-cd" eller "installera" kommer upp blir skärmen splittrad i ca 8 cm breda vertikala remsor och så flimrar den lite. Det går inte heller att välja något av ovanstående alternativ. Jag har provat både 32 bitars och 64 bitars (eftersom det är en AMD processor) och det är samma visa.

Jag har tidigare kört dual-boot med ubuntu 8.04 och Vista utan problem. Tänkte ha kört dual-boot igen, eftersom jag bara behöver trista Vista ibland, men det verkar rätt kört när jag inte ens får igång live-cd:n. Jag har sökt på det här forumet, som på webben, utan att hitta någon med liknande problem. Jag har hittat nVidia problem på redan installerade operativ, men jag har ju inte riktigt kommit så långt.

Jag tar tacksamt emot några användbara tips, eftersom jag är färsk i linuxvärlden.
Senast redigerad av 1 manoblanco, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Grafikproblem när jag startar live-cd:n med Ubuntu 10.04

Inlägg av mcNisse »

Installera med alternate skivan. När du fått igång systemet kan du installera bättre drivrutiner.
manoblanco

Inlägg av manoblanco »

mcNisse skrev:Installera med alternate skivan. När du fått igång systemet kan du installera bättre drivrutiner.
Jag installerade med alternate skivan på en färdig partition à 20GB. Lyckades inte fixa till en växlingsfil, men det får bli ett senare problem. Efter ombot kommer jag ändå inte in i ubuntu. Det är samma vertikala ränder som med live-cd:n. Testade att starta i felsäkert läge med låg upplösning, men det är samma sak där. Jag hittade ett inlägg på en engelsk sida, men jag vet inte om det kan vara något för mig.

länk till sidan.

http://www.ubuntugeek.com/how-to-fix-ub ... artup.html

Kan något av detta vara lösningen, eller har någon annan en bättre idé?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Kolla om du kommer åt detta
System > Administration > Hardware Driver
och installera nvidias grafikkortdrivrutiner.
manoblanco

Inlägg av manoblanco »

mcNisse skrev:Kolla om du kommer åt detta
System > Administration > Hardware Driver
och installera nvidias grafikkortdrivrutiner.
Problemet är att jag inte kommer in i ubuntu. När jag startar datorn kommer grub upp med ubuntu´s alternativ plus vista. När jag väljer ubuntu, vanlig som felsäkert, startar det upp med den lila skärmen med ubuntu nere i högra hörnet, men sen splittras skärmen i vertikal remsor. Jag kan inte välja något på skärmen. Jag ser bara mitt datornamn, lite bokstäver, siffror och namnet jag valde under installation. Men hela menyn är splittrad och ligger nere till höger på skärmen. När jag trycker av datorn syns alternativet "stäng av" och "starta om" och dessa kan jag välja. Jag ska testa en gång till om jag kommer in, men jag undrar: kan man inte starta en terminal vid bot och där ladda ned drivisarna till nVidia kortet, eller?
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

I kommetar 2
Prova den från root prompt
http://start.ubuntuforums.org/showthread.php?t=1130587

EDIT:Den sista delen av hans inlägg men det förstår du säkert
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

manoblanco skrev:kan man inte starta en terminal vid bot och där ladda ned drivisarna till nVidia kortet, eller?
Jovisst det går alldeles utmärkt.

Tryck på "shift" när datorn bootar, du får då upp grub-menyn.

Välj "rescue" alternativet.

Välj sedan det första alternativet i rescue menyn.

Du hamnar då i en terminal.

Logga in.

Kod: Markera allt

sudo apt-get install nvidia-current
Ctrl-Alt-Del så startar sedan datorn om och nu ska det funka.

Utmaningen sedan är att just 70XX chipsen inte är särskilt bra och det kan bugga ändå.
manoblanco

Inlägg av manoblanco »

@pun

Jag lyckades inte starta en terminal vid bot, men jag fick upp en svajig och splittrad terminal som inloggad. Där kunde jag iaf skriva, uppdatera och starta om, så nu fungerar det i alla fall. Me so happy! ;D

När jag skulle använda nvidia drivrutinerna kom den här dialogen upp.

"You do not appear to be usint the NVIDIA X driver.
Please edit your X configuration file (just run ”nvidia-
xconfig” as root), and restart the X server."

Var ligger den filen och hur gör jag?

Sen var det växlingsfilen. När jag, lite småsvettig, körde alternate installationen lyckades jag inte få till en partition för växlingsfilen. Jag har 2 GB i ram. Är det nödvändigt med växlingsfil och om ja, kan jag inte ordna en sådan inifrån Ubuntu?

Nu är det iaf gott att vara igång med en lts version, så jag har 2,5 år på mig att lära.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Jo starta terminalen

Kod: Markera allt

sudo nvidia-xconfig
Sen startar du om burken

EDIT med 2GB RAM så går det nog bra att köra utan växlingsfil, undvik att försätta burken i "hibernate"-läge iaf.
manoblanco

Inlägg av manoblanco »

Nu fungerar nVidia drivisarna perfekt. Vad jag kommer ihåg från 8.04 så är inte Ubuntu lika resurshungrigt som Vista, så jag tester utan växlingsfil. Använder aldrig hibernate och skulle jag behöva växlingsfil kan jag fixa det senare. Nu är det i alla fall gott att allting är uppe och rullar.

mcNisse, mrfab och pun: ni ska ha ett stort TACK! *bockar och bugar*
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"