Har hållt på och krångla med grub nu en vecka och snart vet jag inte va jag gör....
När jag installerade Ubuntu x64 så hittade grub Windows Xp och la själv in den i menu
Men eftersom det var sånt bökande med att kompilera massa drivrutiner för o få allt att funka så raderade jag partitionerna
och la in Ubuntu i386 istället tills jag lärt mej mer. Men grub i386 hittade inte Windows automatiskt och jag har lagt till den själv
i menu enligt konstens alla regler men det bara vill inte starta.
Det enda som kommer upp är:
Starting up ...
GRUB
Sen händer det inget mer.
fdisk ser ut så här:
Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/hda1 1 262 2104483+ 1b Dold W95 FAT32
/dev/hda2 * 263 5888 45190845 7 HPFS/NTFS
/dev/hda3 5889 9569 29567632+ 83 Linux
/dev/hda4 9570 9729 1285200 5 Utökad
/dev/hda5 9570 9729 1285168+ 82 Linux växling / Solaris
och menu ser ut så här:
title Windows XP
root (hd0,1)
makeactive
chainloader +1
Ubuntu startar på (hd0,2) så det borde vara rätt. Har testat en massa kombinationer men inget fungerar.
Har även testat att köra en fixmbr med Windows Xp skivan men då startar ingenting och det står bara GRUB
Kan det vara så att x64 versionen strulade till mbr på disken och att det är därför som inte grub hittar Windows Xp?
Nu vet jag att alla inbitna Linux gurus säger att det ju inte är något fel med att inte få igång Windows utan snarare en lösning på problemet men jag behöver verkligen Windows till mina specialprogram för programmering i hardvara/mjukvara som bara är gjorda för Windows eftersom dom är "egentillverkade" i windows miljö
Grub vägrar starta mitt Windows [LÖST]
- snappahead
Grub vägrar starta mitt Windows [LÖST]
Senast redigerad av 1 snappahead, redigerad totalt 21 gånger.
Ubuntu Feisty 2.6.20-14 + Beryl på en Packard Bell Easynote R3300 med AMD Turion 64, Ati X200M och 1 Gb ram
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Grub vägrar starta mitt Windows
Testa att använda rootnoverify istället för root för Windows.
- snappahead
Nee får upp samma sak:Lars skrev: Testa att använda rootnoverify istället för root för Windows.
Starting up ...
GRUB
Sen händer det inget mer...

Har oxå testat att köra hd(0,0) och då kommer jag till en windows command prompt vilket inte är så konstigt
då den dolda partitionen är en recoverydisk för min bärbara och bara triggas av recoveryprogrammet.
Ubuntu Feisty 2.6.20-14 + Beryl på en Packard Bell Easynote R3300 med AMD Turion 64, Ati X200M och 1 Gb ram
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Har du kollat om din recovery-partition betraktas som en separat disk i BIOS? I så fall så är kanske den disken satt som startdisk. Prova i så fall med att sätta den andra partitionen som startdisk istället och se om det funkar bättre. Jag hade ett liknande problem med en HP-dator som löstes på det viset.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- snappahead
Äntligen lyckades jag fixa problemet 
Felet var att jag hade använt Ubuntu i386:s installationsprogram och tagit bort x64 partitionerna för att sedan installera i386.
Tydligen låg grub x64 versionen kvar i bootsektorn på windows vilket gjorde att grub i386 inte kunde "se" den.
Så jag körde en "bära eller brista" attack. Stoppade in Windows Xp skivan och gick ut i recovery läget. Körde sedan fixmbr och fixboot för att återställa windows helt.
Efter det boota windows upp som vanligt.
Därefter körde jag bara Ubuntu skivan och installerade om grub. Då kände även grub av Windows automatiskt och la in den i menyn. Problem solved
Irriterande lätt lösning på ett skumt problem

Felet var att jag hade använt Ubuntu i386:s installationsprogram och tagit bort x64 partitionerna för att sedan installera i386.
Tydligen låg grub x64 versionen kvar i bootsektorn på windows vilket gjorde att grub i386 inte kunde "se" den.
Så jag körde en "bära eller brista" attack. Stoppade in Windows Xp skivan och gick ut i recovery läget. Körde sedan fixmbr och fixboot för att återställa windows helt.
Efter det boota windows upp som vanligt.
Därefter körde jag bara Ubuntu skivan och installerade om grub. Då kände även grub av Windows automatiskt och la in den i menyn. Problem solved

Irriterande lätt lösning på ett skumt problem