Installera Ubuntu, trasig cd-läsare samt utan USB boot bios

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
synthpopper

Installera Ubuntu, trasig cd-läsare samt utan USB boot bios

Inlägg av synthpopper »

Hej, jag sitter fast med ett slitet gammalt debian på min laptop. Tänkte köra nya fräsha ubuntu lucid på den istället. Som sagt är problemet att jag inte har en cd läsare till den. Och ett bios som inte går med på USB boot. Tyvärr!
Vad kan jag göra? Sett att det fanns något som hette PLoP Boot Manager. Men det förstår jag bara inte hur jag ska installera på min debian burk. Klart, jag kan ju installera via nätverk men det känns som ett skönt sätt att använda usb minne. Vore soft att kunna det i fortsättningen också.

Hoppas på lösning :D

MVH Joakim
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Installera Ubuntu, trasig cd-läsare samt utan USB boot b

Inlägg av mrfab »

synthpopper

Inlägg av synthpopper »

Oh tack för snabbt svar, här har vi ju definitivt lösningen på problemet. MEN, enligt guiden så ska man ju skapa en liten extra disk med gparted. Den biten fastnar jag på, jag har inga som helst möjligheter att plocka från min vanliga disk för att skapa en mindre install partition. Varför får jag inte ändra och hur kan jag lösa det?

MVH
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det går att installera över nätverket om bios stödjer det. Det krävs lite micklande med servrar och dyligt. PXEBoot är en bra sökterm.
synthpopper

Inlägg av synthpopper »

Okej, ja jag läste lite om det också. Verkar lite småkrångligt dock. Som tidigare nämnt tittade jag på ett litet program som gjorde att man kunde boota från usb trots att man inte har den möjligheten. Detta är inget som ni har hört talas om skall gå att lösa från en linux dator. Kanske att man kan komma åt USB när datorn har kommit "en bit" på uppstarten?
Kanske är en dum tanke. Annars såklart, kan jag ju ge mig in på nätverksinstall, måste också kolla ifall det är något som stöds av mitt BIOS.
Hur är det förresten med uppdatering av bios, skulle det göra saker och ting bättre. Detta är något jag gjort ytters lite.

MVH
Användarvisningsbild
Luxwarp
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

det är väldigt sällan en bios uppdatering innehåller usb boot. men värt att kolla, gå in på tillverkarens hemsida och kolla om dom släppt någon bios update och läs deras news för den isåfall:)
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"