Kan inte installera nya drivrutiner [ATI]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
mindfield
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Kan inte installera nya drivrutiner [ATI]

Inlägg av mindfield »

fglrx
Video driver for the ATI graphics accelerators

[Hämta]

Du har 1 trasigt paket på ditt system
Använd filtret "trasiga" för att hitta det.

"E: /var/cache/apt/archives/fglrx_2%3a8.723.1-0ubuntu4_amd64.deb: underprocess nytt pre-installation-skript gav felkod 1"

Använder datorstädaren och tar bort fglrx-amdcccle.
Gör samma procedur igen, men samma fel varje gång.

Använder även "Hårdvarudrivrutiner".
Försöker aktivera den Proprietära FGLRX-grafikdrivrutinen men får då felmeddelandet:

SystemError: InstallArchives() failed

VAD ÄR FEL? Har gjort allt som står i min makt på ett Linux system (i stort sett inte mycket alls), men kan verkligen inte komma igång med detta! Hade varit jättesnällt med en spark i rumpan

Mvh,
David Andersson

Re: Kan inte installera nya drivrutiner [ATI]

Inlägg av David Andersson »

Här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=35037 föreslås "System → Administration → Pakethanteraren Synaptic → Redigera → Rätta till trasiga paket → Verkställ", funkar det?
mindfield

Inlägg av mindfield »

David Andersson skrev:Här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=35037 föreslås "System → Administration → Pakethanteraren Synaptic → Redigera → Rätta till trasiga paket → Verkställ", funkar det?
Hej David! Nej, jag får fortfarande exakt samma felmeddelanden. Kan inte ens plocka hem drivisarna för då får jag bara fram

"SystemError: InstallArchives() failed".

Har verkligen inte en aning vad det kan vara för fel!

mvh,
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

mindfield skrev:
David Andersson skrev:Här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=35037 föreslås "System → Administration → Pakethanteraren Synaptic → Redigera → Rätta till trasiga paket → Verkställ", funkar det?
Hej David! Nej, jag får fortfarande exakt samma felmeddelanden. Kan inte ens plocka hem drivisarna för då får jag bara fram

Inte jag heller :) (eller snarare :( )

Här finns en buggrapport med delar av ditt felmeddelande. Det står fix released 2010-08-17, så om det fortfarande inte funkar kanske du har ett annat fel. Där finns i alla fall ett par "workaround", om du vill prova dem:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/lucid ... bug/565407
mindfield

Inlägg av mindfield »

David Andersson skrev:
mindfield skrev:

Inte jag heller :) (eller snarare :( )

Här finns en buggrapport med delar av ditt felmeddelande. Det står fix released 2010-08-17, så om det fortfarande inte funkar kanske du har ett annat fel. Där finns i alla fall ett par "workaround", om du vill prova dem:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/lucid ... bug/565407
Helt ärligt talat så tror jag att jag skippar det och byter tillbaka till Windows XP. Har använt mitt Ubuntu nu i över en månad minst, och till en början funkade allting skitbra men nu har allting börjat svikta. Jag har installerat allting som jag ska efter manual osv, men har ändå aldrig fått youtube till att funka, samma sak med många av programmen i programlistan. filmklipp från andra sidor går inte heller att visa fastän jag borde kunna, men det funkar helt enkelt inte..

tackar så mycket för din tid dock, mvh!
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Hej börja med att berätta vilken hårdvara ni har (Grafikkort)

/Fab
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

mindfield skrev:fglrx
Video driver for the ATI graphics accelerators

Du har 1 trasigt paket på ditt system
Använd filtret "trasiga" för att hitta det.
Jag vill ge dig några förslag till lösning. Två kommandon att testa.

Kod: Markera allt

sudo dpkg --configure -a
Det kan vara ett första försök.
Sedan finns det ett tips på Peter Forsbergs blogg, som också kan vara värt ett försök. Tyvärr kunde jag inte söka och finna det specifika inlägget just nu, förstås, men det finns där.

Kod: Markera allt

sudo aptitude purge $(dpkg -l|grep ^rc|awk '{ print $2 }')
Detta för, att fixa till de trasiga paketen. Ofta kan trasiga paket bero på, att man själv drar in ett något äldre "program" än det som redan är installerat i systemet.

Jag hoppas att du ursäktar mig om jag tar upp saker som du själv finner självklara. Jag tar risken, att du tycker jag är dum, men jag vill förvissa mig om, att du själv har gjort alla de inställningar som behövs, för att du skall kunna åtnjuta Ubuntus medföljande drivisar m.m.

Under System - Administration - Programkällor och där, under fliken Programvara för Ubuntu, bör de första fyra alternativen vara ibockade, om du vill ha åtkomst till allt vad Ubuntu erbjuder.

På samma ställe, men under fliken Uppdateringar måste även alternativ fyra vara ibockat (givetvis helst de tre föregående, likaså) -Uppdateringar utan officiellt stöd (Lucid backports). I backports ligger de drivisar som Ubuntu skeppar ut.

Råder inte detta bot på ditt problem, har jag tyvärr inte mer att bidraga med. Jag hoppas i så fall, att andra kan komma in och hjälpa dig bättre tillrätta.

Jag håller tummarna för att det skall lösa sig för dig.

Tukken

*edit* lade till några förtydliganden för fliken uppdateringar "(givetvis helst de tre föregående, likaså)"
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"