Känt ATI problem med Ubuntu 10.04
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Känt ATI problem med Ubuntu 10.04
Hej hallå!
Jag har kört Ubuntu till och från under åren, och nu är det något år sedan jag har använt det. Men häromdagen formaterade jag disken och slängde in 10.04. Super*tänkte jag*!
Allt verkade fungera okej till det jag började trixa lite med Compiz. Det fungerade först okej. Gick in på Utseende och ville ändra inställningarna där lite på effekterna. Då märkte jag att jag fick problem och det började krångla.
Fick då för mig att drivrutinerna till mig ATI Radeon x1250 inte var installerat, och mindes något liknande problem förra gången jag satt på Ubuntu. Googlade lite och hittade en länk och fil till drivrutiner och skulle installera.
Tyvärr så fungerade det inte så bra, och jag började om igen. Det gick inte då heller.
Testade då att gå in på "Hårdvarudrivrutiner", men det fanns inga där alls. Och när jag hade installerat ATI Catalyst och ville starta det fick jag bara tillbaka att inga drivrutiner var installerade på datorn.
Efter detta blev det en hel del googling, och som jag har förstått det så har ATI sluta underhålla drivrutinerna för mitt kort med många andra. Detta är väldigt synd.
Jag installerade om Ubuntu i hopp om en förbättring, men tro't eller ej, efter om installationen testade jag direkt med Compiz och då fungerade det. T.ex. vågiga fönster m.m. fungerade. Jag installerade även cairo-dock/GLX-dock och kunde starta den.
Dock så installerade jag om ännu en gång på grund av att jag skulle lägga in windows och köra dual-boot.
Nu när jag installerade sista gången fungerade det inte, och jag försökte ytterligare en gång med ATI:s drivrutiner. Det fungerade inte.
Mitt problem jag har nu är följande:
Hur kan jag ta bort helt och hållet de drivrutiner jag började installera men som inte fungerade?
Jag har också problem att ansluta en extra skärm till datorn. Jag har gjort det, men jag kan inte ändra upplösningen. Det verkar krångla och säger något om en automatisk inställning av xorg eller något, sedan fryser det fönstret.
Jag har försökt kolla i min xorg.conf, men det verkar inte fungera. Borde inte den ligga i /etc/X11/xorg.conf? Jag har inte den filen :S
All hjälp är välkommen!
God kväll
/Undertecknad
Jag har kört Ubuntu till och från under åren, och nu är det något år sedan jag har använt det. Men häromdagen formaterade jag disken och slängde in 10.04. Super*tänkte jag*!
Allt verkade fungera okej till det jag började trixa lite med Compiz. Det fungerade först okej. Gick in på Utseende och ville ändra inställningarna där lite på effekterna. Då märkte jag att jag fick problem och det började krångla.
Fick då för mig att drivrutinerna till mig ATI Radeon x1250 inte var installerat, och mindes något liknande problem förra gången jag satt på Ubuntu. Googlade lite och hittade en länk och fil till drivrutiner och skulle installera.
Tyvärr så fungerade det inte så bra, och jag började om igen. Det gick inte då heller.
Testade då att gå in på "Hårdvarudrivrutiner", men det fanns inga där alls. Och när jag hade installerat ATI Catalyst och ville starta det fick jag bara tillbaka att inga drivrutiner var installerade på datorn.
Efter detta blev det en hel del googling, och som jag har förstått det så har ATI sluta underhålla drivrutinerna för mitt kort med många andra. Detta är väldigt synd.
Jag installerade om Ubuntu i hopp om en förbättring, men tro't eller ej, efter om installationen testade jag direkt med Compiz och då fungerade det. T.ex. vågiga fönster m.m. fungerade. Jag installerade även cairo-dock/GLX-dock och kunde starta den.
Dock så installerade jag om ännu en gång på grund av att jag skulle lägga in windows och köra dual-boot.
Nu när jag installerade sista gången fungerade det inte, och jag försökte ytterligare en gång med ATI:s drivrutiner. Det fungerade inte.
Mitt problem jag har nu är följande:
Hur kan jag ta bort helt och hållet de drivrutiner jag började installera men som inte fungerade?
Jag har också problem att ansluta en extra skärm till datorn. Jag har gjort det, men jag kan inte ändra upplösningen. Det verkar krångla och säger något om en automatisk inställning av xorg eller något, sedan fryser det fönstret.
Jag har försökt kolla i min xorg.conf, men det verkar inte fungera. Borde inte den ligga i /etc/X11/xorg.conf? Jag har inte den filen :S
All hjälp är välkommen!
God kväll
/Undertecknad
Re: Känt ATI problem med Ubuntu 10.04
Så här tas drivaren bort
Du KOPIERAR/KLISTRAR in kommandona !
http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... the_Driver
Ditt kort är alltså för gammalt för Catalyst drivarna eftersom ATI skippade ett antal äldre kort.
Ditt kort är alltså för gammalt för Catalyst drivarna eftersom ATI skippade ett antal äldre kort.
Which cards do ATI no longer support? The ATI Radeon 9500-9800, Xpress200-1250, 690G, 740G, X300-X2500 (including Mobility RadeonHD 2300, since it is really a DirectX 9 part). See the complete list here. If your card is on that list, you are limited to open-source drivers on Ubuntu Lucid. If you really need the proprietary Catalyst/fglrx driver, you will have to use an older Linux distribution, such as Debian Lenny/5.0.x or Ubuntu Hardy/8.04.x.
-
Tack så mycket! Nu tror jag att de är borttagna!pun skrev:Så här tas drivaren bort
Which cards do ATI no longer support? The ATI Radeon 9500-9800, Xpress200-1250, 690G, 740G, X300-X2500 (including Mobility RadeonHD 2300, since it is really a DirectX 9 part). See the complete list here. If your card is on that list, you are limited to open-source drivers on Ubuntu Lucid. If you really need the proprietary Catalyst/fglrx driver, you will have to use an older Linux distribution, such as Debian Lenny/5.0.x or Ubuntu Hardy/8.04.x.

Nu är min fråga, måste jag installera de öppna drivrutinerna till mitt kort som finns, eller är de redan installerade?
Jag gick in på Utseende -> Visuella Effekter. Den står på Inga effekter. När jag väljer Normal börjar den leta efter drivrutiner, hittar inga och säger att inga skrivbordseffekter kunde installeras.
Går det att få tillbaka till Normal som det var när jag installerade datorn först?
Och det här med min xorg.conf, var kan jag hitta den någonstans? Och kan jag lösa upplösningen på min externa skärm?
Tack för ett snabbt svar!
Om du följt guiden så installeras de öppna drivarna.....Andreas Olsson skrev: http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... the_Driver
Nu är min fråga, måste jag installera de öppna drivrutinerna till mitt kort som finns, eller är de redan installerade?
Kod: Markera allt
sudo apt-get remove --purge xserver-xorg-video-ati xserver-xorg-video-radeon
sudo apt-get install xserver-xorg-video-ati
sudo apt-get install --reinstall libgl1-mesa-glx libgl1-mesa-dri xserver-xorg-core
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
-
Ok! Har följt guiden, men det verkar inte som att det är som det ska. Jag kan inte aktivera några effekter överhuvudtaget i Compiz. Det går inte starta GLX-dock with OpenGL. Datorn fungerar inte alls då. Och skärmen fungerar inte koppla in. När jag startar datorn och stänger av den blir det olika färger och streck över skärmen. Så något tjoffs känns det som att det är.pun skrev:Om du följt guiden så installeras de öppna drivarna.....Andreas Olsson skrev: http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... the_Driver
Sen ska burken startas om och sedan borde det funka att aktivera effekter(/Compiz.Kod: Markera allt
sudo apt-get remove --purge xserver-xorg-video-ati xserver-xorg-video-radeon sudo apt-get install xserver-xorg-video-ati sudo apt-get install --reinstall libgl1-mesa-glx libgl1-mesa-dri xserver-xorg-core sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Skulle någon kunna guida mig lite eller säga vilka kommandon som skulle kunna hjälpa mig att kunna hitta problemet?

Tackar!
Ok... guiden du fick länkar över hit
https://wiki.ubuntu.com/X/Troubleshooti ... deonDriver
Ska fixa felet
Kod: Markera allt
sudo apt-get install --reinstall xserver-xorg-core
If you want desktop effects (compiz or KDE) you'll need the glx module loaded. This will not work even after purging fglrx since a hanging libglx.so file is left around. Both fglrx and xserver-xorg-core provide this file so to replace it with the correct version you'll need to reinstall xserver-xorg-core as well.
-
Tack för hjälpen! Det fungerade mycket bättre nu!pun skrev:Ok... guiden du fick länkar över hit
Ska fixa feletKod: Markera allt
sudo apt-get install --reinstall xserver-xorg-core
If you want desktop effects (compiz or KDE) you'll need the glx module loaded. This will not work even after purging fglrx since a hanging libglx.so file is left around. Both fglrx and xserver-xorg-core provide this file so to replace it with the correct version you'll need to reinstall xserver-xorg-core as well.

Däremot märker jag fortfarande att skärmen blinkar till och jag loggas ut om jag startar GLX-dock (Open GL-mode). Och min externa skärm flimrar när den är inkopplad, och jag kan inte köra rätt upplösning på den, alltså varken 16:9 eller 16:10.
Vad kan det bero på?
Tack för din/er hjälp!
OK......min ATI laptop kraschade i Juni så jag vet inte mer.....hade inga större problem med den öppna drivaren.Andreas Olsson skrev: Däremot märker jag fortfarande att skärmen blinkar till och jag loggas ut om jag startar GLX-dock (Open GL-mode). Och min externa skärm flimrar när den är inkopplad, och jag kan inte köra rätt upplösning på den, alltså varken 16:9 eller 16:10.
Vad kan det bero på?
Tack för din/er hjälp!
Ubuntus wikisida för ev mer info:
https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver
-
Tack för din hjälp med drivrutinerna, det var på god väg!pun skrev:OK......min ATI laptop kraschade i Juni så jag vet inte mer.....hade inga större problem med den öppna drivaren.Andreas Olsson skrev: Däremot märker jag fortfarande att skärmen blinkar till och jag loggas ut om jag startar GLX-dock (Open GL-mode). Och min externa skärm flimrar när den är inkopplad, och jag kan inte köra rätt upplösning på den, alltså varken 16:9 eller 16:10.
Vad kan det bero på?
Tack för din/er hjälp!
Ubuntus wikisida för ev mer info:
https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver
Efter mycket googlande, många kommandon och omstarter m.m. så har jag fått igång det mer eller mindre.
Det jag fick göra var att logga ut, gå in i en konsoll och skapa filen radeon-kms.conf i /etc/modprobe.d/. Filen ska innehålla options radeon modeset=0. En omstart och flimmrandet på den externa var borta. Upplösningen var inte helt perfekt, men en omställning och omstart så var det också klart!
Nu har jag dock inte testat starta upp datorn utan den externa igen, men än så länge fungerar det

Detta verkar vara en bugg i 10.04 med alla Radeon Mobility-kort. Så om du har det här problemet kanske min lösning också kan fungera för dig?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1484111
http://calebflynn.com/node/4
Bra att det funkar....Andreas Olsson skrev: Nu har jag dock inte testat starta upp datorn utan den externa igen, men än så länge fungerar det
Detta verkar vara en bugg i 10.04 med alla Radeon Mobility-kort. Så om du har det här problemet kanske min lösning också kan fungera för dig?

Jo för min del så var det då en gammal Dell Laptop med ett mobilitykort, kraschen var att moderkortet säckade ihop.... så den laptopen har inträtt det "eviga kretsloppet" via återviningen ...