Sätta upp VNC-baserad terminalserver?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
sebastiannielsen
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Sätta upp VNC-baserad terminalserver?

Inlägg av sebastiannielsen »

Någon som har en aning om hur jag sätter upp en VNC-baserad terminalserver?

Jag skulle altså vilja ha en VNC-server lyssnande på port 5900.
När en klient ansluter, så ska den köra scriptet "/startcs2d" med användarens inslagna lösenord som argument, och även eventuella andra argument scriptet kan behöva för att kunna starta programmet så att det syns för användaren.(Scriptet kommer starta ett grafiskt helskärms-program på servern).

När klienten kopplar ifrån ska sessionen dödas "snällt" (så att programmet som startat kan koppla ifrån)
Sedan vill jag i servern begränsa vilka tangenttryckningar klienten kan skicka till servern. (Så att inte användaren på något sätt kan avsluta programmet som körs på servern. Jag vill bara tillåta tangenterna a till z att skickas till servern, inget annat, alla andra tangenttryckningar ska servern ignorera)

Upp till 10 klienter ska kunna ansluta samtidigt och arbeta mot en egen instans av programmet.
Alla lösenord ska accepteras förutom blanka lösenord, tanken är att lösenordet ska skickas in i /startcs2d-scriptet.

Några idéer på vilka programvaror jag kan använda för att åsadkomma detta? Servern ska altså fungera lite som RDP på windows server 2003, där varje användare får ett "eget" skrivbord simultant. (Fast i det här fallet vill jag inte ge ett skrivbord utan att ett program ska starta för användaren när han ansluter)
Användarvisningsbild
uppsalanet
Fadder
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Sätta upp VNC-baserad terminalserver?

Inlägg av uppsalanet »

Kanske något att titta på
http://www.tldp.org/HOWTO/XDMCP-HOWTO/ssh.html

//Fredrik
sebastiannielsen
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Sätta upp VNC-baserad terminalserver?

Inlägg av sebastiannielsen »

Det lät intressant. Men finns det någon javaklient/flashklient? (som fungerar på både win och linux, helst mac också). Dessutom vill jag kunna spärra all input som inte är vissa godkända tangenttryckningar.
Ex om jag skrivit in att shift, a-z, 0-9 enter, mousemove, mouse1, mouse2, scrollup, scrolldown samt mellanslag ska vara tillåtet, så ska servern ignorera ESC till exempel som öppnar huvudmenyn i applikationen.

Helst skulle jag vilja ha överföring av ljud om det går också.

Sedan finns det ingen vits i att kryptera det med ssh, det ska vara en publikt tillgänglig applikation.
Ingen del av applikationen ska köras på klienten.

(Just därför har jag lite "höga" krav med att kunna spärra tangenter och sådant så ingen kommer åt det bakomliggande systemet eller kan ändra inställningar i applikationen)

Tangen är altså att personen som vill använda systemet går in i ett webinterface. Det finns 10 platser. Man kan i webinterfacet skapa en profil och sedan göra vissa tillåtna inställningar i applikationen.
Sedan när användaren gjort inställningarna så skickas användaren till en javaapplikation/flashapplikation som ansluter mot terminalservern.
Finns det inga platser får användaren vänta i kö (fixar kölogiken själv).

Tanken är då att jag kodar dessa inställningar som base64 eller liknande och skickar med inställningarna som om det vore lösenord. (Dvs som förinskrivet lösenord som parameter till flash/javaapplikationen) Ett script som startar när användaren ansluter känner av vilket lösen som skickades, skriver dessa inställningar till programmets konfigurationsfil och startar programmet.
Så fort användaren kopplar ifrån så avslutas applikationen.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"