Ubuntu 10.04 kan inte installeras :LÖST

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
PloppFlopp
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Ubuntu 10.04 kan inte installeras :LÖST

Inlägg av PloppFlopp »

Hej!

Då jag försöker installera Ubuntu får jag meddelandet att installationprogrammet råkat ut för ett fel som det inte kan hantera. Därefter öppnas ett "live-"skrivbord som fungerar bra.

Jag vill installera Ubuntu vid sidan om Windows 7. Windowssystemet ligger på en 64 GB stor SSD-disk och så har jag en 1 TB stor SATA-disk där hälften är NTFS-formaterat och resten ska vara till Ubuntu.

4 GB internminne och en Intel Quad core2 processor.

Är det något i hårdvaran som Ubuntu inte kan hantera. Är den textbaserade alternativinstallationen att föredra då?

Väntar ivrigt på idéer, Peter
Senast redigerad av 1 PloppFlopp, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Ubuntu 10.04 kan inte installeras

Inlägg av Kirill »

Har själv aldrig haft dualboot på två olika diskar sådär så är lite tveksam till att det ska fungera smärtfritt...

Men det är oftast att föredra att ha dualboot på samma disk :)
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag kör dualboot mot två diskar och det fungerar alldeles utmärkt - genom att installera Windows och Ubuntu till 100% separat och sedan konfigurera GRUB manuellt är lite pilligt men fördelen är att man kan ha dubbla bootsektorer... :) (jag har då alltså inte haft Windows-disken inkopplad när jag installerat Ubuntu och tvärtom)

Vad gäller din hårdvara så är det inget problem med den processorn utan det som oftast är problemet är grafikkorten... Det kan vara annat också, nätverkskort och lite sånt, men rena installationsproblem med 10.04 verkar mest vara kopplade till strul med grafikdrivare imo...
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Det går om man installerar Windows på den första hårddisken och sen Ubuntu på den andra men då måste man efter att man har partionerat i Ubuntu gå in i fliken avancerat och se till att boothanterar installeras på den hårddisk som Ubuntu ligger på. Det fungerar om man har 2 ide hårddiskar Men hur det går dels en satadisk och en ssd-disk det är frågan du får försöka men se till att boothanteraren hamnar rätt kan det gå.Jag skulle nog lägga båda operativsystemen på satadisken det är nog enklast.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag hade tidigare windows och ubuntu på var sin SATA-hårddisk och det fungerade helt utan handpåläggning. Men det var iofs ett tag sen, innan GRUB2 så det kanske funkar annorlunda numera.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det spelar ingen roll om man har PATA och/eller SATA, en eller tvåhundrafem hårddiskar. Bootar man bara från rätt hårddisk och pekat GRUB till rätt enhet fungerar det bra.

Jag har ingen idé alls vad som buggar, men du kan ju prova alternate-skivan eller en daily build med Ubuntu 10.04. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
PloppFlopp

Inlägg av PloppFlopp »

Ja tack, det var ju lite olika filosofier om hur det kan eller ska fungera :) . Båda diskarna är SATA (även om den "vanliga" HD:n är konfigurerad som IDE i BIOS eftersom jag inte använder RAID).

Jag hade själv Ubuntu 8.04 på två diskar men jag vet inte om flytten bort från HAL under 9-serien har gjort det krångligare. Jag ska i alla fall testa "alternate" och funkar inte det så kopplar jag bort SSD:n under installationen.

Tack för alla idéer, Peter
PloppFlopp

Inlägg av PloppFlopp »

"Alternate"-skivan löste problemet!

/All good things, Peter
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"