fetchmail, vart hamnar mailen?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
toddyd

fetchmail, vart hamnar mailen?

Inlägg av toddyd »

Har installerat fecthmail och det verkar funka dvs den hämtar mail hos min isp men vart hamnar mailen på min localhost?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: fetchmail, vart hamnar mailen?

Inlägg av johanre »

Lite svår fråga att svara på eftersom det helt och hållet beror på hur din maillösning är uppsatt. Men det generella svaret är att mailen hamnar i inboxen för den användare du har angett i /etc/fetchmailrc
toddyd

Inlägg av toddyd »

Tack för svaret,

Jag har tyvärr ingen sådan mapp så jag antar att min maillösning ser anorlunda ut. Hur kan man ta reda på var inboxen finns?

Är som du märker inte så insatt i vad som händer bakom kullisserna vid mailande. Finns det normalt sett alltid en lokal inbox dit mail hamnar oavsett villket program man använder för att hämta hem mail till localhost eller? För att omformulera frågan så undrar jag om det är det mail program man använder som bestämmer var inboxen ligger på  localhost eller om inboxen finns på en fysisk plats separat från mail klienter?

svårt att formulera frågan, hoppas du förstår vad jag menar.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Traditionellt så hamnar posten i filen /var/mail/$USER och sedan flyttas den någon annanstans av din klient, så börja med att leta där.
toddyd

Inlägg av toddyd »

Ok just nu har jag snurrat till det mesta. Hela den här grejen började med att jag ville använda mutt som Email client. För att det skulle funka så installerade jag fetchmail för att hämta hem mail från min isp's server via pop3. Sedan läste jag att man kunde har postfix för att skicka iväg mail från mutt.

För tillfället funkar inget av dom och för varje rad jag läser på respektive programs hemsida ju yrare blir jag. Finns det någon vänlig själ som kan ta mig igenom detta snårträsk. Jag skulle vilja:

1. Kunna hämta mail med Fetchmail från min isp. (funkade en gång men inte längre)

2. Läsa dom med mutt

3. Skicka mail från mutt på något sätt.

Tack
toddyd

Inlägg av toddyd »

Så här ser min ftechmailrc ut. Den ligger i min 'home' mapp. Ser den korrekt ut eller fattas det något. Om den är korrekt hur startar jag nedladdningen av mail?

poll pop.minisp.com protocol pop3 username "toddyd@minmail.com" password "hemligt"
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag tror du kan testa om nedladdningen med fetchmail fungerar genom att i ett terminalfönster skriva in:
fetchmail -vk

Om du vill kan du testa följande fetchmailrc:

poll pop.minisp.com with proto pop3
user toddyd@minmail.com there with password "hemligt" is toddyd@minmail.com here

Är lite osäker på om det ska stå toddyd@minmail.com eller bara toddy
Senast redigerad av 1 northface, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

northface skrev: Jag tror du kan testa om nedladdningen med fetchmail fungerar genom att i ett terminalfönster skriva in:
fetchmail -vk

Om du vill kan du testa följande fetchmailrc:

user toddyd@minmail.com there with password "hemligt" is toddyd@minmail.com here

Är lite osäker på om det ska stå toddyd@minmail.com eller bara toddy
Jag skulle satt:

Kod: Markera allt

user toddyd+minmail.com there with password "hemligt" is toddyd here
Okänd

Inlägg av Okänd »

För att sedan skicka mail från mutt behöver du en smtp agent (MTA). Vanliga sådana är bl.a sendmail och postfix, men mutt klarar sig med lite enklare varianter också. Väljer du postfix finns en del skrivet om detta här på forumet.

Det mesta du behöver för sändning finns nog här:
http://mutt.blackfish.org.uk/sending/
toddyd

Inlägg av toddyd »

Det som händer när jag kör kommando fetchmail -vk efter att ha skrivit in ny poll-kod är ett meddelande.

/home/tobbyd/.fetchmail.pid: File exists
fetchmail: lock creation failed.

Vad betyder detta?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Du kan nog ta bort den - men för säkerhets skull döp om den till .fetchmail.pid_backup istället.
Kör sen kommandot igen.
toddyd

Inlägg av toddyd »

ok nu verkar det som om Fetchmail hämtar mailen. Ska man hämta upp mailen någonstans på local host med mutt? Jag är forfarande inte säker på vart fetchmail lägger mailen som den hämtar?

Jag har som sagt postfix installerat men inte konfigurerat och det ser ut som postfix försöker vidarebefodra mailen som fetchamail hämtar?

Jag skriver outputen nedan.

unknown in local recipient table
fetchmail: SMTP listener doesn't like recipient address `toddyd@localhost'
fetchmail: SMTP< 220 server1.example.com ESMTP Postfix (Ubuntu)
fetchmail: SMTP> HELO localhost
fetchmail: SMTP< 250 server1.example.com
fetchmail: SMTP> MAIL FROM:<>
fetchmail: SMTP< 250 Ok
fetchmail: SMTP> RCPT TO:<janneman@telia.se>
fetchmail: SMTP> DATA
fetchmail: SMTP< 354 End data with <CR><LF>.<CR><LF>
fetchmail: SMTP: (bounce-message body)
fetchmail: SMTP>. (EOM)
fetchmail: SMTP< 250 Ok: queued as 3C3461BC059
fetchmail: SMTP> QUIT
fetchmail: SMTP< 221 Bye
fetchmail: SMTP> RCPT TO:<tobbyd@localhost>
fetchmail: no address matches; forwarding to tobbyd.
fetchmail: SMTP> DATA
fetchmail: SMTP< 354 End data with <CR><LF>.<CR><LF>
#*******************.*************.**************.**************.**************.**************.**************.*************.*****************.**************.**************.**************.**************.*************.*************fetchmail: SMTP>. (EOM)
fetchmail: SMTP< 250 Ok: queued as C36531BC064
not flushed
fetchmail: POP3> QUIT
fetchmail: POP3< +OK Bye-bye.
fetchmail: SMTP> QUIT
fetchmail: SMTP< 221 Bye
fetchmail: 6.3.2 querying pop.mindoman.com (protocol POP3) at Sat 17 Feb 2007 10:12:41 CET: poll completed
fetchmail: normal termination, status 0

Ser ut som jag har lyckats hämta mail? Frågan är hur jag hämtar upp den med mutt?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Jo, just det, så fungerar det ju. Fetchmail hämtar mailen med POP, IMAP etc. och levererar sedan lokalt med hjälp av SMTP. Om du använder "bla bla bla is $USER here", där $USER alltså är ditt lokala användarnamn så borde postfix leverera in i /var/mail/$USER.
toddyd

Inlägg av toddyd »

Jag börjar se ljuset i tunneln men jag är inte framme än. Jag kan hämta mail med Fetchmail. Mailen levereras mycket rikgtigt till /var/mail. Jag kan läsa mailen med mutt.

Kruxet just nu är Postfix som finns installerat men jag har inte rört en enda parameter.
Innan jag får det att funka med sändningen så skulle jag bara vilja fatta hur postfix funkar.

Fetchmail hämtar hem mailen till /var/mail och sedan försöker postfix att skicka det vidare eller hur agerar postfix? Har jag fattat det rätt? Jag trodde att postfix endast ryckte in när mail skulle skickas?

Just nu är postfix konfigurerat med server1.example.com vet inte vad jag ska skriva in istället.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Nedan finns ett förslag på vad du kan lägga in i main.cf och testa med. Normalt har man ett FQDN (Fully Qualified Domain Name) som domän, men här har vi en dummy; example.com. Jag vet inte vad som händer om du använder denna - det hänger på vad din Internetleverantörs mailservrar säger - för det är troligt att du tvingas skicka genom dessa (relayhost).

Men prova och se vad som händer. Ta en kopia på din main.cf, innan du börjar mecka i den.

mydomain = example.com

myhostname = <datornamn>.$mydomain

mydestination = $myhostname localhost.$mydomain localhost

myorigin = $myhostname

relayhost = <mailserver hos din internetleverantör>

mynetworks = 127.0.0.0/8 <ditt interna nätverk>

inet_interfaces = all

* Det verkar faktiskt som example.com är en FQDN! ( IANA_RESERVED)
Senast redigerad av 1 northface, redigerad totalt 27 gånger.
toddyd

Inlägg av toddyd »

Ok, Tack för responsen.

Har inte haft tid att testa än men jag återkommer så snart det går.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"