Radera extern hd
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Radera extern hd
Jag vill radera en extern hd 1 tb, den är ansluten via usb2
den är formaterad för ntfs
anledningen till detta är att den skall lämnas in som garantiärende pga: när den går ner i ”sparläge” efter en stunds inaktivitet så låser den nautilus för allt annat
finns det ngt som är snäppet bättre än att bara manuellt radera filerna men ändå inte tar evigheter att genomföra
jag har läst i dessa om lite olika alternativ
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 2&p=398936
http://www.zatzy.com/fragor-svar/356723 ... ddisk.html
http://www.lathund.nu/2010/01/21/forsto ... -med-dban/
iom att den är ansluten via usb är jag rädd för att det tar en evinnerlig tid med grundlig rensning
disken på 1 tb var fylld m ca 400gb, förvisso är innehållet inte märkvärdigt men skulle helst vilja radera lite extra
den är formaterad för ntfs
anledningen till detta är att den skall lämnas in som garantiärende pga: när den går ner i ”sparläge” efter en stunds inaktivitet så låser den nautilus för allt annat
finns det ngt som är snäppet bättre än att bara manuellt radera filerna men ändå inte tar evigheter att genomföra
jag har läst i dessa om lite olika alternativ
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 2&p=398936
http://www.zatzy.com/fragor-svar/356723 ... ddisk.html
http://www.lathund.nu/2010/01/21/forsto ... -med-dban/
iom att den är ansluten via usb är jag rädd för att det tar en evinnerlig tid med grundlig rensning
disken på 1 tb var fylld m ca 400gb, förvisso är innehållet inte märkvärdigt men skulle helst vilja radera lite extra
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Radera extern hd
Vet inte om det innebär någon större tids åtgång jämfört med en 250mb extern HD. Högerklicka på ikonen för disken och välj formattera. Vet inte om detta råd är bäst, men FAT (första valet) kan vara lämpligast om du ansluter den externa disken till annat operativ, så de kan kommunicera. På detta sätt raderas filerna och du får ett nytt färskt filsystem på disken.
Min 250Mb disk gick på sekunder, så din tar nog längre tid, men jag tror det gåt hyfsat fort ändå.
Mvh Patric.
Min 250Mb disk gick på sekunder, så din tar nog längre tid, men jag tror det gåt hyfsat fort ändå.
Mvh Patric.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
skriv /dev/zero till disken och formattera om den.
Finns det föresten ett device som skriver 1, tex /dev/one?
Finns det föresten ett device som skriver 1, tex /dev/one?
- Konservburk
Att bara skapa ett nytt filsystem är inte ett dugg bättre än att bara ta bort filerna. Det snabbaste du kan göra som är bättre är att skriva över disken med nollor i stora sjok.
Se dock till att byta ut /dev/din_disk och dubbelkolla så att du skriver över rätt disk.
Att du inte får veta hur det går och att allting bara står och tuggar är helt normalt. Varje gång du vill veta hur långt den har hunnit så måste du skicka signalen USR1 till processen dd. Det går att göra från en annan terminal med ett kommando i stil med:
Kod: Markera allt
sudo dd if=/dev/zero of=/dev/din_disk bs=1M
Att du inte får veta hur det går och att allting bara står och tuggar är helt normalt. Varje gång du vill veta hur långt den har hunnit så måste du skicka signalen USR1 till processen dd. Det går att göra från en annan terminal med ett kommando i stil med:
pkill -USR1 '^dd$'
-
- Kontakt:
Skulle jag när jag formatterade min disk istället gjort på ditt sätt ? och i så fall, om en nybörjare får be om en förklaring, varför ? Och en lekmanna förklaring är nog bäst om möjligtKonservburk skrev:Att bara skapa ett nytt filsystem är inte ett dugg bättre än att bara ta bort filerna. Det snabbaste du kan göra som är bättre är att skriva över disken med nollor i stora sjok.

Tackar på förhand.
- Konservburk
När du tar bara bort filer eller "formaterar" genom att skapa ett nytt filsystem så ligger de gamla filerna kvar på disken. Det är endast listan som talar om var på disken filerna ligger som du har gjort dig av med. Ifall det är viktigt att filerna inte ska gå att återskapa så måste du skriva över dem. Bryr du dig inte om ifall de gamla filerna går att återskapa så spelar det ingen roll.Patric skrev:Skulle jag när jag formatterade min disk istället gjort på ditt sätt ? och i så fall, om en nybörjare får be om en förklaring, varför ? Och en lekmanna förklaring är nog bäst om möjligt
kör nu konservburks förslag på radering o aktivitetslampan på den externa blinkar så troligtvis händer det nåt
naturligtvis är jag nyfiken hur det framskrider
startade en ny terminal o matade in pkill -USR1 '^dd$'
resultatet var följande:
pkill: 904 - Operation not permitted
pkill: 4968 - Operation not permitted
resultatet säjer mej inte ett skvatt, borde jag lagt till sudo
före pkill -USR1 '^dd$' ?
vågar inte prova utan att fråga först
den disk som skall raderas har bara en partion, skall det då vara sdb eller sdb1
jag matade in sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=1M
förresten hur borde resultatet se ut?
naturligtvis är jag nyfiken hur det framskrider
resultatet var följande:
den disk som skall raderas har bara en partion, skall det då vara sdb eller sdb1
jag matade in sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=1M
förresten hur borde resultatet se ut?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det ska stå /dev/sdb för då skriver du sönder mbr samt all partitionerings information. Om du kör sudo fdisk -l efter att kommandot har gått klart ska det inte finnas några partitioner kvar på disken.gips skrev:den disk som skall raderas har bara en partion, skall det då vara sdb eller sdb1 jag matade in sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=1M
När du kör sudo körs programmet som root (om du inte anger en annan användare). Så om du ska döda en process som ägs av root måste du köra som root för att ha ihjäl den.
- Konservburk
Jo, egentligen tänkte jag mig sudo, men missade den biten. Det kanske var lika bra eftersom den verkar skicka signalen till två processer 904 och 4968. Du vill egentligen bara signalera den process dd som faktist har hand om överskrivningen av disken.gips skrev:naturligtvis är jag nyfiken hur det framskrider
resultatet var följande:
Jag skulle undersökt vilken av dem det är med:
ps -eopid,args 904 4968
sudo kill -USR1 904
sudo kill -USR1 4968
ps -eopid,args 904 4968 ger följande resultat ur den långa listan
904 dd bs=1 if=/proc/kmsg of=/var/run/rsyslog/kmsg
4968 dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=1M
kör jag sen sudo kill -USR1 4968 så händer det inget
tidigare itråden angavs pkill men nu senast bara kill, vågar inte experimentera själv
vill bara få reda på hur det framskrider alt hur långt det är kvar
904 dd bs=1 if=/proc/kmsg of=/var/run/rsyslog/kmsg
4968 dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=1M
tidigare itråden angavs pkill men nu senast bara kill, vågar inte experimentera själv
vill bara få reda på hur det framskrider alt hur långt det är kvar

- Konservburk
Ser bra ut. Det som ska hända är att det dyker upp lite information i den andra terminalen där du startade själva överskrivningen.gips skrev:4968 dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=1M
Det stämmer. Du använder pkill när du går på namnet, men bara kill när du går direkt på processens id-nummer.gips skrev:tidigare itråden angavs pkill men nu senast bara kill, vågar inte experimentera själv
Som sagt, ta en titt i den andra terminalen.gips skrev:vill bara få reda på hur det framskrider alt hur långt det är kvar
visst fanns det info i den processkörande terminalen, hade man bara haft vett på att titta ordentligt så stod det klart o tydligt 
vad betyder bs=1M i slutet på överskrivningskommandot?
vad innebär ”statuskommandot” sudo kill -USR1 …........?
letade lite på nätet men hittade inget lättbegripligt

vad betyder bs=1M i slutet på överskrivningskommandot?
vad innebär ”statuskommandot” sudo kill -USR1 …........?
letade lite på nätet men hittade inget lättbegripligt
- Konservburk
Det anger hur stora stycken som klumpas ihop och skrivs i taget. I det här fallet 1024*1024 bytes. Om du inte skulle ange något alls så blir det endast 512 bytes åt gången, vilket brukar ta betydligt längre tid. Alltför stora värden är dock inte heller bra och det är inte säkert att just 1M är optimalt för din situation, men det är garanterat mycket bättre än 512.gips skrev:vad betyder bs=1M i slutet på överskrivningskommandot?
Det kommandot skickar signalen USR1 till processen med det id-nummer du anger. Programmet dd är skrivet så att det ger ifrån sig statusinformation varje gång det tar emot signalen USR1. Att du behöver sudo framför beror på att dd måste köras med root-rättigheter för att ha rätt att skriva över disken, och du kan inte skicka signaler till processer med root-rättigheter utan att själv ha root-rättigheter.gips skrev:vad innebär ”statuskommandot” sudo kill -USR1 …........?
Att kommandot för att skicka signaler heter kill beror på att om du inte anger någon speciell signal så skickas en signal som i normala fall avslutar processen som tar emot signalen.
-
- Kontakt:
Misstänkte det. Tackar för svar.När du tar bara bort filer eller "formaterar" genom att skapa ett nytt filsystem så ligger de gamla filerna kvar på disken. Det är endast listan som talar om var på disken filerna ligger som du har gjort dig av med. Ifall det är viktigt att filerna inte ska gå att återskapa så måste du skriva över dem. Bryr du dig inte om ifall de gamla filerna går att återskapa så spelar det ingen roll.
Ett stort TACK till konservburk för lysande support
att köra igenom processen tog ca 9tim
efter det var klart så var jag ju nyfiken på hur det såg ut i nautilus
lite förvånad blev jag allt när det visade sej att mappar o filnamn låg kvar
videofilerna var förvisso ej körbara men namnen var kvar
stängde ner systemet
idag
försökte öppna disken via platser men den finns inte längre i systemet
startade gparted o kollade, det visade att disken var "raderad" dvs ej allokerad
formaterade via gparted till ntfs
stängde ner systemet
startar om med xp o kollar i utforskaren o disken är tom
startar recuva som är ett gratis återställningsprogram och det hittar det som skulle vara raderat
filnamn och storlek listas
videofilerna gick inte att spela upp enl mediaplayer
text-filer var inga problem att återställa
i min enfalld så trodde jag att överskrivningen skulle "radera" ännu bättre
som jag tidigare nämnt så är innehållet på disken inte personligt utan mest spännande f_ld_lad video
vad kan man göra så att filnamnen "försvinner"?
att köra igenom processen tog ca 9tim
efter det var klart så var jag ju nyfiken på hur det såg ut i nautilus
lite förvånad blev jag allt när det visade sej att mappar o filnamn låg kvar
videofilerna var förvisso ej körbara men namnen var kvar
stängde ner systemet
idag
försökte öppna disken via platser men den finns inte längre i systemet
startade gparted o kollade, det visade att disken var "raderad" dvs ej allokerad
formaterade via gparted till ntfs
stängde ner systemet
startar om med xp o kollar i utforskaren o disken är tom
startar recuva som är ett gratis återställningsprogram och det hittar det som skulle vara raderat
filnamn och storlek listas
videofilerna gick inte att spela upp enl mediaplayer
text-filer var inga problem att återställa
i min enfalld så trodde jag att överskrivningen skulle "radera" ännu bättre
som jag tidigare nämnt så är innehållet på disken inte personligt utan mest spännande f_ld_lad video

vad kan man göra så att filnamnen "försvinner"?