Radera extern hd

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
gips
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Radera extern hd

Inlägg av gips »

Jag vill radera en extern hd 1 tb, den är ansluten via usb2
den är formaterad för ntfs

anledningen till detta är att den skall lämnas in som garantiärende pga: när den går ner i ”sparläge” efter en stunds inaktivitet så låser den nautilus för allt annat

finns det ngt som är snäppet bättre än att bara manuellt radera filerna men ändå inte tar evigheter att genomföra

jag har läst i dessa om lite olika alternativ
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 2&p=398936

http://www.zatzy.com/fragor-svar/356723 ... ddisk.html

http://www.lathund.nu/2010/01/21/forsto ... -med-dban/

iom att den är ansluten via usb är jag rädd för att det tar en evinnerlig tid med grundlig rensning

disken på 1 tb var fylld m ca 400gb, förvisso är innehållet inte märkvärdigt men skulle helst vilja radera lite extra
Patric
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Radera extern hd

Inlägg av Patric »

Vet inte om det innebär någon större tids åtgång jämfört med en 250mb extern HD. Högerklicka på ikonen för disken och välj formattera. Vet inte om detta råd är bäst, men FAT (första valet) kan vara lämpligast om du ansluter den externa disken till annat operativ, så de kan kommunicera. På detta sätt raderas filerna och du får ett nytt färskt filsystem på disken.

Min 250Mb disk gick på sekunder, så din tar nog längre tid, men jag tror det gåt hyfsat fort ändå.

Mvh Patric.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

skriv /dev/zero till disken och formattera om den.

Finns det föresten ett device som skriver 1, tex /dev/one?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Att bara skapa ett nytt filsystem är inte ett dugg bättre än att bara ta bort filerna. Det snabbaste du kan göra som är bättre är att skriva över disken med nollor i stora sjok.

Kod: Markera allt

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/din_disk bs=1M
Se dock till att byta ut /dev/din_disk och dubbelkolla så att du skriver över rätt disk.

Att du inte får veta hur det går och att allting bara står och tuggar är helt normalt. Varje gång du vill veta hur långt den har hunnit så måste du skicka signalen USR1 till processen dd. Det går att göra från en annan terminal med ett kommando i stil med:

pkill -USR1 '^dd$'
Patric
Kontakt:

Inlägg av Patric »

Konservburk skrev:Att bara skapa ett nytt filsystem är inte ett dugg bättre än att bara ta bort filerna. Det snabbaste du kan göra som är bättre är att skriva över disken med nollor i stora sjok.
Skulle jag när jag formatterade min disk istället gjort på ditt sätt ? och i så fall, om en nybörjare får be om en förklaring, varför ? Och en lekmanna förklaring är nog bäst om möjligt ;)

Tackar på förhand.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Patric skrev:Skulle jag när jag formatterade min disk istället gjort på ditt sätt ? och i så fall, om en nybörjare får be om en förklaring, varför ? Och en lekmanna förklaring är nog bäst om möjligt ;)
När du tar bara bort filer eller "formaterar" genom att skapa ett nytt filsystem så ligger de gamla filerna kvar på disken. Det är endast listan som talar om var på disken filerna ligger som du har gjort dig av med. Ifall det är viktigt att filerna inte ska gå att återskapa så måste du skriva över dem. Bryr du dig inte om ifall de gamla filerna går att återskapa så spelar det ingen roll.
gips

Inlägg av gips »

kör nu konservburks förslag på radering o aktivitetslampan på den externa blinkar så troligtvis händer det nåt

naturligtvis är jag nyfiken hur det framskrider
startade en ny terminal o matade in pkill -USR1 '^dd$'
resultatet var följande:

pkill: 904 - Operation not permitted

pkill: 4968 - Operation not permitted

resultatet säjer mej inte ett skvatt, borde jag lagt till sudo
före pkill -USR1 '^dd$' ?
vågar inte prova utan att fråga först

den disk som skall raderas har bara en partion, skall det då vara sdb eller sdb1
jag matade in sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=1M

förresten hur borde resultatet se ut?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

gips skrev:den disk som skall raderas har bara en partion, skall det då vara sdb eller sdb1 jag matade in sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=1M
Det ska stå /dev/sdb för då skriver du sönder mbr samt all partitionerings information. Om du kör sudo fdisk -l efter att kommandot har gått klart ska det inte finnas några partitioner kvar på disken.

När du kör sudo körs programmet som root (om du inte anger en annan användare). Så om du ska döda en process som ägs av root måste du köra som root för att ha ihjäl den.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

gips skrev:naturligtvis är jag nyfiken hur det framskrider
startade en ny terminal o matade in pkill -USR1 '^dd$'
resultatet var följande:

pkill: 904 - Operation not permitted

pkill: 4968 - Operation not permitted

resultatet säjer mej inte ett skvatt, borde jag lagt till sudo
före pkill -USR1 '^dd$' ?
vågar inte prova utan att fråga först
Jo, egentligen tänkte jag mig sudo, men missade den biten. Det kanske var lika bra eftersom den verkar skicka signalen till två processer 904 och 4968. Du vill egentligen bara signalera den process dd som faktist har hand om överskrivningen av disken.

Jag skulle undersökt vilken av dem det är med:

ps -eopid,args 904 4968
Och först därefter signalerat rätt process enligt:

sudo kill -USR1 904
eller

sudo kill -USR1 4968
gips

Inlägg av gips »

ps -eopid,args 904 4968 ger följande resultat ur den långa listan

904 dd bs=1 if=/proc/kmsg of=/var/run/rsyslog/kmsg

4968 dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=1M

kör jag sen sudo kill -USR1 4968 så händer det inget

tidigare itråden angavs pkill men nu senast bara kill, vågar inte experimentera själv
vill bara få reda på hur det framskrider alt hur långt det är kvar :)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

gips skrev:4968 dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=1M

kör jag sen sudo kill -USR1 4968 så händer det inget
Ser bra ut. Det som ska hända är att det dyker upp lite information i den andra terminalen där du startade själva överskrivningen.
gips skrev:tidigare itråden angavs pkill men nu senast bara kill, vågar inte experimentera själv
Det stämmer. Du använder pkill när du går på namnet, men bara kill när du går direkt på processens id-nummer.
gips skrev:vill bara få reda på hur det framskrider alt hur långt det är kvar :)
Som sagt, ta en titt i den andra terminalen.
gips

Inlägg av gips »

visst fanns det info i den processkörande terminalen, hade man bara haft vett på att titta ordentligt så stod det klart o tydligt :)

vad betyder bs=1M i slutet på överskrivningskommandot?

vad innebär ”statuskommandot” sudo kill -USR1 …........?

letade lite på nätet men hittade inget lättbegripligt
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

gips skrev:vad betyder bs=1M i slutet på överskrivningskommandot?
Det anger hur stora stycken som klumpas ihop och skrivs i taget. I det här fallet 1024*1024 bytes. Om du inte skulle ange något alls så blir det endast 512 bytes åt gången, vilket brukar ta betydligt längre tid. Alltför stora värden är dock inte heller bra och det är inte säkert att just 1M är optimalt för din situation, men det är garanterat mycket bättre än 512.
gips skrev:vad innebär ”statuskommandot” sudo kill -USR1 …........?
Det kommandot skickar signalen USR1 till processen med det id-nummer du anger. Programmet dd är skrivet så att det ger ifrån sig statusinformation varje gång det tar emot signalen USR1. Att du behöver sudo framför beror på att dd måste köras med root-rättigheter för att ha rätt att skriva över disken, och du kan inte skicka signaler till processer med root-rättigheter utan att själv ha root-rättigheter.

Att kommandot för att skicka signaler heter kill beror på att om du inte anger någon speciell signal så skickas en signal som i normala fall avslutar processen som tar emot signalen.
Patric
Kontakt:

Inlägg av Patric »

När du tar bara bort filer eller "formaterar" genom att skapa ett nytt filsystem så ligger de gamla filerna kvar på disken. Det är endast listan som talar om var på disken filerna ligger som du har gjort dig av med. Ifall det är viktigt att filerna inte ska gå att återskapa så måste du skriva över dem. Bryr du dig inte om ifall de gamla filerna går att återskapa så spelar det ingen roll.
Misstänkte det. Tackar för svar.
gips

Inlägg av gips »

Ett stort TACK till konservburk för lysande support

att köra igenom processen tog ca 9tim

efter det var klart så var jag ju nyfiken på hur det såg ut i nautilus
lite förvånad blev jag allt när det visade sej att mappar o filnamn låg kvar
videofilerna var förvisso ej körbara men namnen var kvar
stängde ner systemet

idag
försökte öppna disken via platser men den finns inte längre i systemet
startade gparted o kollade, det visade att disken var "raderad" dvs ej allokerad
formaterade via gparted till ntfs
stängde ner systemet

startar om med xp o kollar i utforskaren o disken är tom
startar recuva som är ett gratis återställningsprogram och det hittar det som skulle vara raderat
filnamn och storlek listas
videofilerna gick inte att spela upp enl mediaplayer
text-filer var inga problem att återställa

i min enfalld så trodde jag att överskrivningen skulle "radera" ännu bättre
som jag tidigare nämnt så är innehållet på disken inte personligt utan mest spännande f_ld_lad video :-X

vad kan man göra så att filnamnen "försvinner"?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"