Behöver lite hjälp angående ett problem som uppstår dagligen med min dator.
Den hänger sig i tid och otid. Skärmen fastnar, ljudet fortsätter i ca 30sek innan även det slutar. Detta kan ske när som helst under användandet. Ibland hinner inte ens datorn starta innan kraschen sker. Ända sättet är att då starta om datorn med reboot-knappen. Problemet har hållit på under flera år. Är det någon som kan ha en idè om vad som skall bytas?
För övrigt så hade jag samma problem när jag använde Windows XP (jag var ung och dum).
Spec:
Intel Dualcore E8500
4 Gb Minne
GeForce 9800 GTX
600W Nätaggregat
Vad mer kan ni behöva veta?
Dator som kraschar
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Re: Dator som kraschar
Det man kan misstänka är först och främst ett minnesfel.
Trycker du ner Shift när datorn bootar så har du Memtest i Grub-menyn
Alternativt använder du Live-skivan där också Memtest finns.
Trycker du ner Shift när datorn bootar så har du Memtest i Grub-menyn
Alternativt använder du Live-skivan där också Memtest finns.
Har kört memtest men den hittar inga fel. Har även testat att ta ur minnena för att se om det händer samma sak när bara ett av dem var i, och det gör det.
Några mer förslag?
Några mer förslag?
Kan du minnas om du gjorde något med datorn strax innan dina problem började typ byta grafikkort eller minnen och verkar dina fläktar fungera så att datorn får den kylning den ska ha.honeback skrev:Har kört memtest men den hittar inga fel. Har även testat att ta ur minnena för att se om det händer samma sak när bara ett av dem var i, och det gör det.
Några mer förslag?
Är grafikkortet onormalt varmt när datorn krashar? Spelar det någon roll om du låter den vara avstängd en stund för att kyla ner sig?
Om du tror att det är nätaggregatet som strular kan du ju prova att mäta förbrukningen med en sån här billig elmätare man sätter mellan uttaget och prylen att mäta på.
Om du tror att det är nätaggregatet som strular kan du ju prova att mäta förbrukningen med en sån här billig elmätare man sätter mellan uttaget och prylen att mäta på.
Senast redigerad av 1 m!rage, redigerad totalt 30 gånger.
Anledning: tillägg
Anledning: tillägg