Colin Watson meddelar att det finns viss proprietär programvara, (användare pekar ut bland andra HP ProtectTools, PC Angel och Adobe Flexnet) som slår ut GRUB och GRUB2.
Denna gör att GRUB och GRUB2 inte kan boota datorn. Mer information finns i buggrapporten och i Colins blogg:
https://bugs.launchpad.net/bugs/441941
http://www.chiark.greenend.org.uk/ucgi/ ... table.html
Antifeature i proprietär programvara påverkar GRUB och GRUB2
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Antifeature i proprietär programvara påverkar GRUB och GRUB2
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Re: Antifeature i proprietär programvara påverkar GRUB och G
Klart intressant..... buggtråden på slutet är mycket intressant.
Nu är jag inte riktigt med på varför problemen uppstått i och med Grub2 !?
Hoppas Bowmore ser tråden, vi har dividerat lite om de problem som varit.
Nu är jag inte riktigt med på varför problemen uppstått i och med Grub2 !?
Hoppas Bowmore ser tråden, vi har dividerat lite om de problem som varit.
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det verkar vara eftersom Grub2 tar upp mer plats på stället där mjukvaran skriver än vad Grub 1.x gör. 10kByte mot Grub2's 24 kByte.
Mjukvaran verkar skriva på en plats på disken där Grub 1.x inte finns, men som ockuperas av Grub2's "core image", som tydligen innehåller någon typ av rescue shell, därav den större storleken.
Det innebär också att jag tolkade helt fel i min första post? Det verkar bara som att Grub2 påverkas.
Mjukvaran verkar skriva på en plats på disken där Grub 1.x inte finns, men som ockuperas av Grub2's "core image", som tydligen innehåller någon typ av rescue shell, därav den större storleken.
Det innebär också att jag tolkade helt fel i min första post? Det verkar bara som att Grub2 påverkas.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Jo grub-buggen är "unassigned"...
Uppström länkas det hit.
http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=550702
Som sedan Colin skriver...
Hursomhelst PMar Bowmore...
Uppström länkas det hit.
http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=550702
Som sedan Colin skriver...
Jag vet inte om det finns någon vedertagen standard för det här....This is a bug in which some proprietary Windows-based software overwrites particular sectors in the gap between the master boot record and the first partition, sometimes called the "embedding area".

Hursomhelst PMar Bowmore...

Helt riktigt.CryingFreeman skrev:Det verkar vara eftersom Grub2 tar upp mer plats på stället där mjukvaran skriver än vad Grub 1.x gör. 10kByte mot Grub2's 24 kByte.
Sektor 0 på disken är MBR och första partitionen startar på sektor 63. Sektorerna däremellan kallas embedded area. I gamla grub kunde man se hur många sektorer som grub legacy tog upp i kommandot grub efter det att man verkställt med setup (hdx). Vill minnas att det var 18-19 sektorrer vilket motsvarar ung 10kB. Grub2 däremot tar upp nästan hela embedded. Och som buggen säger så finns det en del specialprogram som är där och kluddar.
Vad jag vet så är embedded area inte reserverat för bootprogram som t.ex grub och misstänker att det inte är mycket vi kan göra något åt.
Jo det kan ju vara så att Grub2 måste skrivas om.....Bowmore skrev: Vad jag vet så är embedded area inte reserverat för bootprogram som t.ex grub och misstänker att det inte är mycket vi kan göra något åt.
Finns det inga bestämda regler för utrymmet så råder ju djungelns lag för "embedded area" och då är det nog bäst att Grub2 anpassar sig..... troligen, kanske...
Spännande fortsättning följer i buggtråden !
Japp, men hur? Använder man embedded så löper man ju alltid en risk även om grub legacy klarat sig helskinnad vad jag vet.pun skrev:Jo det kan ju vara så att Grub2 måste skrivas om.....
Sen tycker jag att grub2s implementation är ett feltänk från början till slut och hade själv aldrig tillåtit det om jag hållt i det projektet. Reagerade tyst även på grub legacys implementering i embedded men så länge det funkade så varför bry sig.