Hej,
Jag har försökt med det här ett bra tag nu och bestämt mig för att det är dags att ta lite hjälp.
Det jag försöker åtstadkomma är följande.
1. Montera uppdelade rar-arkiv i en folder. (Det har jag lyckats med genom fuse och rarfs)
2. Dela ut denna folder så att övriga datorer i näterket kan komma åt den.
Det är detta jag inte lyckas med när jag ansluter till min samba share så ser jag inte innehållet i mappen trots att detta är synligt lokalt på servern.
Jag har även provat med NFS med samma resultat.
Teorier om vad som kan vara fel uppskattas.
rarfs och samba
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: rarfs och samba
fusefilsystem är för en användare, normalt sett. Du får kolla om rarfs har möjliget att låta andra användare komma åt utdelningen.
Okay men det är ju den användaren jag skapat monteringarna med som jag försöker ansluta med från de andra datorerna, då borde det väl funka eller?mcNisse skrev:fusefilsystem är för en användare, normalt sett. Du får kolla om rarfs har möjliget att låta andra användare komma åt utdelningen.
- mcNisse
Samba/nfs accessas av användaren som kör processen, vanligtvis root.
Skulle en lösning kunna vara att köra samba/nfs med samma användare som jag har monterat fusefilsystemen med?mcNisse skrev:Samba/nfs accessas av användaren som kör processen, vanligtvis root.
- mcNisse
Lösningen ligger i att montera rarfs med rätt optioner om den stödjer dem. Jag har bara använd sshfs och med den går det.
Borde fungera att göra
eller
beroende på vilken användare det är som körs. Kan krävas att man gör vissa inställningar i /etc/fuse.conf
Kod: Markera allt
rarfs -o allow_other fil.rar mapp
Kod: Markera allt
rarfs -o allow_root fil.rar mapp
beroende på vilken användare det är som körs. Kan krävas att man gör vissa inställningar i /etc/fuse.conf