Boota från extern HDD (USB) [LÖST]
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Boota från extern HDD (USB) [LÖST]
Tjipps tjillevippen.
Kanske lite missvisande titel, jag vet att jag bör kunna installera från extern HDD via USB port om jag först ändrar i BIOS osv...
Vad jag dock funderar lite på är om det räcker med att dra ned ISO filen på den disken och köra därifrån, eller må jag packa upp den först ?
Jag ligger på dual boot idag, men har inte använt MicroCrap på ett halvår. Behöll det mest för filmer, webb-jobb och photoshop. Idag kör jag allt på Ubuntu och börjat leka med gimp, så jag har inget behov av att stödja kommersialismens fader, Bill, hehe...
Har alltså en extern hårddisk, som är formatterad FAT. Tänker mig att överföra de filer från gamla windows, samt nuvarande Ubuntu som jag vill ha kvar till den. Plus naturligtvis en Ubuntu installation. När jag nu funderar, undrar jag om jag inte behöver köra in ett OS på den innan jag kan ha filer där ?
Hjälp en idiot lite, snälla.
Patric.
Kanske lite missvisande titel, jag vet att jag bör kunna installera från extern HDD via USB port om jag först ändrar i BIOS osv...
Vad jag dock funderar lite på är om det räcker med att dra ned ISO filen på den disken och köra därifrån, eller må jag packa upp den först ?
Jag ligger på dual boot idag, men har inte använt MicroCrap på ett halvår. Behöll det mest för filmer, webb-jobb och photoshop. Idag kör jag allt på Ubuntu och börjat leka med gimp, så jag har inget behov av att stödja kommersialismens fader, Bill, hehe...
Har alltså en extern hårddisk, som är formatterad FAT. Tänker mig att överföra de filer från gamla windows, samt nuvarande Ubuntu som jag vill ha kvar till den. Plus naturligtvis en Ubuntu installation. När jag nu funderar, undrar jag om jag inte behöver köra in ett OS på den innan jag kan ha filer där ?
Hjälp en idiot lite, snälla.
Patric.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Boota från extern HDD (USB)
Hejsan
Du behöver göra ett bootbart system på den extrana disken.
Börja med att backa upp alla filer du har på den externa disken.
Skapa ett bootbart system på den externa disken med usb-creator-gtk.
När du vet att systemet fungerar att boota ifrån kan du flytta filer till den extarna disken.
När du har backup på alla filer kan du starta en installation från den externa disken.
När du vet att systemet fungerar att boota ifrån kan du flytta filer till den extarna disken.
När du har backup på alla filer kan du starta en installation från den externa disken.
-
- Kontakt:
Tjenare, tackar för svar.
Låtom mig se om jag är med. Innan jag gör något alls, skapar jag ett bootbart system på disken, mha usb-creator-gtk. Först efter detta lägger jag över filer jag vill använda backa upp. Därefter ska jag då lägga upp Ubuntu installationen (ISO fil) op disken.
Följd fråga. Kan jag boota installationen från ISO filen, eller må jag göra något med den. Anledningen jag frågar är att jag inte har ngn CD/DVD, vilket stöller till det lite. Jag kan alltså inte bränna av/ned ISO på skiva och installera ifrån därav min lilla tanke på extern HDD.
Låtom mig se om jag är med. Innan jag gör något alls, skapar jag ett bootbart system på disken, mha usb-creator-gtk. Först efter detta lägger jag över filer jag vill använda backa upp. Därefter ska jag då lägga upp Ubuntu installationen (ISO fil) op disken.
Följd fråga. Kan jag boota installationen från ISO filen, eller må jag göra något med den. Anledningen jag frågar är att jag inte har ngn CD/DVD, vilket stöller till det lite. Jag kan alltså inte bränna av/ned ISO på skiva och installera ifrån därav min lilla tanke på extern HDD.
- mcNisse
Du har i stort sätt fattat det hela rätt. usb creator använder sig av iso filen när den skapar ett bootbart system.Patric skrev:Låtom mig se om jag är med. Innan jag gör något alls, skapar jag ett bootbart system på disken, mha usb-creator-gtk. Först efter detta lägger jag över filer jag vill använda backa upp. Därefter ska jag då lägga upp Ubuntu installationen (ISO fil) op disken.
-
- Kontakt:
tackar ödmjukast. testar detta i morgon.
-
- Kontakt:
Färdigt. Lysande. Nu är jag Ubuntuist på heltid... dock en högst ovan sådan, så frågor kommer 

- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Boota från extern HDD (USB) [LÖST]
Utanför ämnet: Jag passade på att ändra rubriken till [LÖST]. För mer information se: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=30369
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
-
- Kontakt:
Ber ödmjukt om ursäkt. Ska minsann bättra mig.
- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Utanför ämnet: Härligt! 

"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
-
- Kontakt:
Oxå utanför ämnet: Du är inte fadder ? Har ingen och får dåligt med svar på mina förfrågningar i ämnet. Du finns ju så nära 

-
mcNisse skrev:Hejsan
Jag har samma behöv men var kan man hitta den magiska (usb-creator-gtk),min dator har verken cd heller HD. tack
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Enklast är att installera den från programarkivet, alt. kan du installera den i terminalen med kommandot:
Sudo apt-get install usb-creator-gtk
Sudo apt-get install usb-creator-gtk
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
jag kan koppla HD:en till annan dator via usb men jag vet inte om den ska passa 1:a eller 2:ra datorns drivrutin. tackar for din hjälp men jag fattar inte så mycket av den! ska jag köra live och därifrån din kommando eller från windows? ska den själv hitta ISO filen?
tack!
tack!