Hej,
Jag har idag en filserver ståendes som kör windows server 2003, den består av följande hårdvara:
AMD Phenom2 X4 925 2,8Ghz, AM3
Asus M4A88TD-M/USB3
2TB Samsung EcoGreen F3 (x4)
500GB Samsung F1
Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 (x2)
Jag kör mina 2TB diskar i mjukvaru raid-5 vilket jag i efterhand upptäckt var ett misstag då jag ej kan utöka raiden... Jag funderar på att starta ett "gör om gör rätt" projekt och har därmed börjat snegla på Ubuntu. Har tidigare varit en flitig användare av det på min stationära men ej använt i server syfte och behöver därmed tips från er hur mina krav enklast uppfylls.
Jag vill ha en raid-5 lösning som jag utan problem kan utöka med fler diskar vid behov. Finns det någon smidig mjukvaru raid att använda eller bör jag inskaffa ett raidkort liknande http://www.dustinhome.se/pd_5010365070.aspx ? Klarar mitt moderkort av det? Har för mig att pci-e x16 är bakåtkompitabel men är ej säker...
Hur gör jag för att smidigast flytta över datan från min nuvarande lösning till den nya?
Jag och mina vänner använder Direct Connect för att ta del av varandras semesterbilder, finns det någon smidig klient, gärna console som är enkel att använda?
Vilket är det optimala alternativet för min filserver?
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Vilket är det optimala alternativet för min filserver?
Om du nu tvunget skall köra RAID så skulle jag kört hårdvaru RAID om ditt moderkort kan leva med kortet (vilket det bör, men jag har inte kollat upp det).
Personligen rekommenderar jag istället hemmaanvändare att lägga energi på backup som inte finns i hemmet isf RAID (och det har du ju genom att dela med dina vänner). RAID har såklart sin givna plats i kommersiella lösningar men är lite overkill för hemmabruk - men det är min *åsikt*.
Jag skulle kört Bittorrent (Transmission eller Azureus) eller rsync (finns många men Back-In-Time, t.ex.) för att distribuera filerna mellan er.
Personligen rekommenderar jag istället hemmaanvändare att lägga energi på backup som inte finns i hemmet isf RAID (och det har du ju genom att dela med dina vänner). RAID har såklart sin givna plats i kommersiella lösningar men är lite overkill för hemmabruk - men det är min *åsikt*.
Jag skulle kört Bittorrent (Transmission eller Azureus) eller rsync (finns många men Back-In-Time, t.ex.) för att distribuera filerna mellan er.
Jag tycker det känns som bästa alternativet för mig. Jag har ingen lust att sätta upp en till burk någonstans som ska agera backup. Om en disk skulle krasha så har jag ändå kvar all min data. Jag vet att raid inte är en backup utan skyddar mot eventuell hårdvaru krash som är mitt syfte.
Bittorrent är inte ett alternativ för mig, har använt det länge och väl och insett att DC passar mig mycket bättre.
Bittorrent är inte ett alternativ för mig, har använt det länge och väl och insett att DC passar mig mycket bättre.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
OK, men då som sagt: hårdvaruraid. Mjukvaruraid kan innebära en hel del jobb innan du är återställd efter en diskkrasch. Du tjänar in den tiden väldigt snabbt jämfört med kostnaden för raidkortet.