Rädda partition

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
mickej79
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Rädda partition

Inlägg av mickej79 »

Hej

Försökte lägga in ubuntu på min tjejs dator och börja med att minska windows partitionen med vistas inbyggda grej men ångrade det i dag (för nu startar inte datorn) Sen la vi in ubuntu och allt funka o starta o så.. men i morse då tjejen starta upp sin dator så fick hon grub error. så bede henne o stoppa i en live skiva o så hur det såg ut.och då kunde man inte läsa partitionerna .och glömde göra backup på det hela så nu till min fråga. finns det något sätt o få tillbaka det?. vill helst inte skruva upp datorn så vore bra om det fick o lösa med ett boot usbminne eller cdskiva ?

Och det är en laptop som är ca 2 år gammal vi pratar om..
Användarvisningsbild
Luxwarp
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Rädda partition

Inlägg av Luxwarp »

Så länge inte data på partitionen är överskriven av något annat så går det oftast att rädda med diverse program, finns, backtrack tex som har lite olika funktioner bla disk diagnos, data recovery etc..

om du bootar upp ubuntu med live skiva finns testdisk i förråden som är data recovery program i terminalen.
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Jovisst räcker det med en Live-skiva för att komma åt datat.....

Sen en viktig fråga:

Är det en 10.04.0 eller 10.04.1 iso som användes för installation ?

10.04.0 innehåller en grub2 bug som ställer till det för vissa och Dual-Boot.

10.04.0 isos ska lämpligen kastas omedelbums.... ! Ubuntu-se nedladdningssida innehåller numera 10.04.1

Sen rekommenderar jag starkt att tråden läggs i rätt tavla dvs "Installation & Uppgraderingar" och den som behärskar det här problemet bäst är "Bowmore"..... om han har tid ? finns flera trådar där han fixar det här.

Annars så kan då Windows bootloader enkelt återställas via en Windows-skiva men då får man sedan strula med att få tillbaka grub2.
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Flyttade denna till rätt kategori

//Pontus
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"