Hur skapa en "normal" användare i Ubuntu? [LÖST]
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Hur skapa en "normal" användare i Ubuntu? [LÖST]
Hej!
Jag är en nybörjare på Linux och håller som bäst på att sätta mig in i denna värld, som skiljer sig en del åt från Windows som jag är van att arbeta i. Har sökt en del här på forumet, men inte hittat någon tråd som beskriver detta.
På min Windowsburk har jag två användare uppsatta. En Adminanvändare som jag bara använder, då jag ska installera program, hårdvara etc. samt en "Normal" användare som jag all övrig tid är inloggad med. Syftet med detta är att undvika att köra som Admin hela tiden och med det få en högre säkerhet på datorn.
Jag skulle vilja göra motsvarande i Ubuntu. Den användare som jag skapat vid installationen av Ubuntu kan jag också använda vid ändringar i systemet eller installation av program genom att ange användarens lösenord.
Jag skulle vilja ha en användare som egentligen bara har behörighet till sina egna dokument samt har rättigheter att köra de program som är installerade, men som inte kan installera nya program annat än att genom att ange användarnamn och lösenord för adminanvändaren som skapades vid installationen (Dvs. som det fungerar i Windows). Har kollat en del i "Användare och grupper", men det finns en hel del inställningar där, varför jag tänkte höra mig för med mer erfarna vad jag bör tänka på. Mina frågor är följande:
1) Vinner jag något (t.ex högre säkerhet etc.) på att ha en "normal" användare, då jag med nuvarande inställning ändå måste ange lösenord vid t.ex. installation av program?
2) Om jag kontrollerar under "Användare och grupper --> Avancerade Inställningar --> Fliken "Användarprivilegier" finns det en markerad rad som heter "Administrera systemet". Räcker det med att avmarkera denna rad för den "nya" användaren för att göra denna till en "normal" användare utan adminrättigheter?
Jag kanske bara krånglar till det i onödan och att det räcker med den användare jag kör med idag, men samtidigt är det väldigt roligt att få sätta sig in i hur något annat fungerar och lära sig hur det fungerar i Linux.
Mvh Nemo
Jag är en nybörjare på Linux och håller som bäst på att sätta mig in i denna värld, som skiljer sig en del åt från Windows som jag är van att arbeta i. Har sökt en del här på forumet, men inte hittat någon tråd som beskriver detta.
På min Windowsburk har jag två användare uppsatta. En Adminanvändare som jag bara använder, då jag ska installera program, hårdvara etc. samt en "Normal" användare som jag all övrig tid är inloggad med. Syftet med detta är att undvika att köra som Admin hela tiden och med det få en högre säkerhet på datorn.
Jag skulle vilja göra motsvarande i Ubuntu. Den användare som jag skapat vid installationen av Ubuntu kan jag också använda vid ändringar i systemet eller installation av program genom att ange användarens lösenord.
Jag skulle vilja ha en användare som egentligen bara har behörighet till sina egna dokument samt har rättigheter att köra de program som är installerade, men som inte kan installera nya program annat än att genom att ange användarnamn och lösenord för adminanvändaren som skapades vid installationen (Dvs. som det fungerar i Windows). Har kollat en del i "Användare och grupper", men det finns en hel del inställningar där, varför jag tänkte höra mig för med mer erfarna vad jag bör tänka på. Mina frågor är följande:
1) Vinner jag något (t.ex högre säkerhet etc.) på att ha en "normal" användare, då jag med nuvarande inställning ändå måste ange lösenord vid t.ex. installation av program?
2) Om jag kontrollerar under "Användare och grupper --> Avancerade Inställningar --> Fliken "Användarprivilegier" finns det en markerad rad som heter "Administrera systemet". Räcker det med att avmarkera denna rad för den "nya" användaren för att göra denna till en "normal" användare utan adminrättigheter?
Jag kanske bara krånglar till det i onödan och att det räcker med den användare jag kör med idag, men samtidigt är det väldigt roligt att få sätta sig in i hur något annat fungerar och lära sig hur det fungerar i Linux.
Mvh Nemo
Senast redigerad av 1 Nemo, redigerad totalt 21 gånger.
Re: Hur skapa en "normal" användare i Ubuntu?
Det finns ingen anledning att skapa en extra användare. Linux har ett bättre upplägg när det kommer till användare och säkerhet. Den användare du har nu har väldigt begränsade rättigheter och kan i princip inte göra något alls, om du inte ger dig själv tillfälliga administratörsrättigheter via sudo/gksu. 
Du kan läsa lite om filrättigheter här: https://help.ubuntu.com/community/FilePermissions

Du kan läsa lite om filrättigheter här: https://help.ubuntu.com/community/FilePermissions
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Konservburk
Om du kör med en användare utan admin-rättigheter så kan en angripare inte skaffa sig fulla rättigheter bara genom att lura dig att skriva in ditt lösenord.Nemo skrev:1) Vinner jag något (t.ex högre säkerhet etc.) på att ha en "normal" användare, då jag med nuvarande inställning ändå måste ange lösenord vid t.ex. installation av program?
Ja. Du kan även lägga till eller ta bort användaren ur gruppen admin, vilket ger precis samma resultat.Nemo skrev:2) Om jag kontrollerar under "Användare och grupper --> Avancerade Inställningar --> Fliken "Användarprivilegier" finns det en markerad rad som heter "Administrera systemet". Räcker det med att avmarkera denna rad för den "nya" användaren för att göra denna till en "normal" användare utan adminrättigheter?
Den mänskliga faktorn tänkte jag aldrig på.Konservburk skrev:Om du kör med en användare utan admin-rättigheter så kan en angripare inte skaffa sig fulla rättigheter bara genom att lura dig att skriva in ditt lösenord.Nemo skrev:1) Vinner jag något (t.ex högre säkerhet etc.) på att ha en "normal" användare, då jag med nuvarande inställning ändå måste ange lösenord vid t.ex. installation av program?

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Hej igen!
Tack för informationen från såväl Hund som Konservburk, jag kommer nog ändå att skapa en "normal" användare, mest bara för att testa och lära. Om jag sedan fortsätter att köra så eller ej får jag ta ställning till då jag provat.
Mvh Nemo
Tack för informationen från såväl Hund som Konservburk, jag kommer nog ändå att skapa en "normal" användare, mest bara för att testa och lära. Om jag sedan fortsätter att köra så eller ej får jag ta ställning till då jag provat.
Tackar för länken, hittade väldigt mycket annat intressant där också. Det verkar finnas väldigt mycket matnyttigt där för en novis på Linux som jag själv är.Hund skrev:Du kan läsa lite om filrättigheter här: https://help.ubuntu.com/community/FilePermissions
Mvh Nemo
Re: Hur skapa en "normal" användare i Ubuntu? [LÖST]
Om du skapar en ny användare i Terminalen med sudo adduser kalle så skapas en ny användare som heter kalle och den användaren saknar administratörsrättigheter. Om man försöker köra sudo som kalle så får man upp ett meddelande om att man inte har rätt att använda sudo och att händelsen är rapporterad. Tittar man kryssrutorna du pratade om så saknas bocken i flera rutor som annars har bock om man tittar på användaren som skapas uinder installatioen. Det räcker som jag förstår det inte att bocka ur enbart den rutan som du pratar om. T.ex. har användaren som skapades med systemet rätt att montera USB-enheter på systemet, vilket jag tror en ny användare saknar som standard. Jag rekommenderar att du skapar en ny användare som saknar rättigheter att använda sudo. Om du ska göra något som kräver sudo så behöver du bara ta logout och sedan login som din gamla användare som har rätt att köra sudo. Det här är intressant om du tycker säkerheten är extra viktig. Normalt så räcker det med att ha sudo som garanti för att man inte hittar på dumheter i systemet.
För att svara på dina frågor:
1. Ja, du vinner ökad säkerhet eftersom om du har en "normal" användare så har en sådan inte rättigheter att med sudo göra ändringar i systemet på samma sätt som användaren som skapas med systemet har. Om någon kommer över ditt lösenord så hjälper ju inte det eftersom det är lösenordet till användaren som skapades under installationen som är det som behövs för att köra sudo som alltså är ett kommando som ger en användare (som har rätt att köra sudo) rätt att använda administratörsrättigheter i systemet. Du har i praktiken två lösenord. Det ena går till din nya användare som inte har rätt att göra ett dugg och det andra lösenordet går till din gamla användare, dvs användaren som har rätt att komma åt viktiga inställningar i systemet med sudo.
2. Du ska inte ta bort administratörsrättigheterna för användaren som skapades med systemet för isf måste du vara inloggad som root i fortsättningen för att ändra i systemet. Då är det bättre att du har kvar alla rättigheter som vanligt på användaren som skapas under installationen av Ubuntu och att du istället skapar en "idiot-användare" (ursäkta uttrycket) med "sudo adduser <username>" som automatiskt saknar rätt att använda sudo, dvs användaren kommer inte kunna installera program, modifiera systemfiler etc. Den användaren blir din normal-användare medan den gamla användaren i praktiken blir en administratör (eftersom gamla användaren har rätt att köra sudo). root-kontot är avstängt från start i Ubuntu och jag ser inte någon anledning till att aktivera det i ditt fall.
Oj, vad rörigt det låter när jag läser igenom vad jag har skrivit. Kort och gott:
För en normal datoranvändare räcker det med att använda sudo. Om du vill vara överförsiktig skapa då en normal-användare med sudo adduser username och använd den användaren som standard. Växla till din gamla användare då du behöver göra ändringar i systemet, typ installera program mm.
För att svara på dina frågor:
1. Ja, du vinner ökad säkerhet eftersom om du har en "normal" användare så har en sådan inte rättigheter att med sudo göra ändringar i systemet på samma sätt som användaren som skapas med systemet har. Om någon kommer över ditt lösenord så hjälper ju inte det eftersom det är lösenordet till användaren som skapades under installationen som är det som behövs för att köra sudo som alltså är ett kommando som ger en användare (som har rätt att köra sudo) rätt att använda administratörsrättigheter i systemet. Du har i praktiken två lösenord. Det ena går till din nya användare som inte har rätt att göra ett dugg och det andra lösenordet går till din gamla användare, dvs användaren som har rätt att komma åt viktiga inställningar i systemet med sudo.
2. Du ska inte ta bort administratörsrättigheterna för användaren som skapades med systemet för isf måste du vara inloggad som root i fortsättningen för att ändra i systemet. Då är det bättre att du har kvar alla rättigheter som vanligt på användaren som skapas under installationen av Ubuntu och att du istället skapar en "idiot-användare" (ursäkta uttrycket) med "sudo adduser <username>" som automatiskt saknar rätt att använda sudo, dvs användaren kommer inte kunna installera program, modifiera systemfiler etc. Den användaren blir din normal-användare medan den gamla användaren i praktiken blir en administratör (eftersom gamla användaren har rätt att köra sudo). root-kontot är avstängt från start i Ubuntu och jag ser inte någon anledning till att aktivera det i ditt fall.
Oj, vad rörigt det låter när jag läser igenom vad jag har skrivit. Kort och gott:
För en normal datoranvändare räcker det med att använda sudo. Om du vill vara överförsiktig skapa då en normal-användare med sudo adduser username och använd den användaren som standard. Växla till din gamla användare då du behöver göra ändringar i systemet, typ installera program mm.
Hej!
Att logga ut "normal" användaren för att logga in som "admin" användare fungerar visserligen och ger högre säkerhet, men samtidigt vore det smidigt att kunna ange både användarnamn och lösenord i samband med sudo om användaren själv inte är "administratör".
Nä, allvarligt talat, det gick bra att förstå det du skrev. Ska testa detta på min maskin och se hur det fungerar. Har dock inte hunnit med det ännu, för det har varit en hel del annat som kommit emellan.
Mvh Nemo
Tack för förtydligandet, jo för mig är säkerheten extra viktigt. Detta kanske beror på att jag har sett allt för många som kör som Administratör på sina Windows maskiner samt att jag också vill lära mig hur det är uppbyggt och fungerar i Ubuntu.ubot skrev:Det här är intressant om du tycker säkerheten är extra viktig. Normalt så räcker det med att ha sudo som garanti för att man inte hittar på dumheter i systemet.
Om jag nu har förstått det hela rätt, så innebär rättighet att använda sudo att användaren får adminbehörighet genom att ange sitt lösenord. Jag trodde själv att även fast användaren hade möjlighet att använda sudo, skulle det inte räcka med lösenordet ifall användaren inte var medlem i gruppen administratör och att om denne ändå körde sudo skulle det kräva att han då angav både användarnamn och lösenord för adminanvändaren ifall han själv bara var "normal" användare.ubot skrev:Ja, du vinner ökad säkerhet eftersom om du har en "normal" användare så har en sådan inte rättigheter att med sudo göra ändringar i systemet på samma sätt som användaren som skapas med systemet har.
Att logga ut "normal" användaren för att logga in som "admin" användare fungerar visserligen och ger högre säkerhet, men samtidigt vore det smidigt att kunna ange både användarnamn och lösenord i samband med sudo om användaren själv inte är "administratör".
Jo, förvirringen är nu totalubot skrev:Oj, vad rörigt det låter när jag läser igenom vad jag har skrivit.

Mvh Nemo
- Konservburk
Det kan du göra så här:Nemo skrev:Att logga ut "normal" användaren för att logga in som "admin" användare fungerar visserligen och ger högre säkerhet, men samtidigt vore det smidigt att kunna ange både användarnamn och lösenord i samband med sudo om användaren själv inte är "administratör".
Kod: Markera allt
su din_admin_användare -c 'sudo ditt_kommando_du_vill_köra_som_root'
Där har du ju en smidig lösning. Skapa en ny användare med (när du är inloggad som din användare med admin-rättigheter):
Logga ut och logga in som din nya användare Kalle. Sedan kör du kommandot som Konservburk skrev när du vill göra något som kräver administratörsrättigheter, tex om du skapade användaren benny under installationen av Ubuntu så blir det så här: för att installera Pidgin när du är inloggad som din normalanvändare Kalle. Benny skapades med installationen och är en användare som har administratörsrättigheter (den användare som skapas under installationen har rätt att ge sig själv administratörsrättigheter med kommandot sudo) medan användaren kalle saknar administratörsrättigheter (vilket en användare skapad med sudo adduser <username> saknar som standard). Logga alltid in som Kalle och använd Konservburks kommando för att göra systemändringar som Benny. Alternativet är att du loggar ut som Kalle och loggar in som Benny, men det är ju lite mer struligt än att köra Konservburks kommando rakt av inloggad som Kalle.
sudo adduser kalle
su benny -c 'sudo aptitude install pidgin'