Ubuntu startar inte upp efter installation [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
olleoljud
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Ubuntu startar inte upp efter installation [LÖST]

Inlägg av olleoljud »

Hej hopp,

jag har precis installerat Ubuntu 10.04 NBR på en Compaq Mini 110c och varje gång som jag försöker starta om, alltså efter att installationen har slutförts, så kommer den inte igång igen. Jag kommer bara till en blinkande prompt, med vågrätt streck. Det går inte att skriva någonting och det enda som kan göras är en hård avstängning.

Historien från början ser ut ungefär så här: jag hade Windows installerat och tänkte installera Ubuntu. Jag laddade ner den, fixade in den på en USB-sticka, och testade köra den live. Funkade hur bra som helst.
Sen ville jag installera, gjorde en installation och formaterade disken lite tokigt, eftersom jag inte kört Windows på tio år ungefär... trodde Win skulle nöja sig med 5 GB eller så och lät Win-partionen ligga på 17 GB, resten lät jag Ubuntu ta, eftersom den skulle vara den primära.
Vid uppstart kom jag till Grub, tror jag det heter, valde Win och insåg att Win tog upp 16 GB. Hehe.. men den funkade iallafall. Ubuntu gick att starta upp ibland, i felsäkert läge (osäker på om det heter så i Ub?). Men sen slutade det funka, och jag kunde inte längre hitta något starta-upp-på-usb-sticka-läge i Bios längre... Kom på sen att usb-stickan måste sitta i för att dyka upp i Bios. Och då kan Ubuntu starta, men som sagt, bara som live - körs via ramminnet, va?

Någon föreslog att det kan vara grafiken som strular... men vet inte hur jag ska lösa det, har inte hittat några drivisar på Compaqs/HPs sida som gäller grafik i Linux. I början, har jag för mig att jag såg någon liten ruta som sa något om: utmatningsenheterna funkar inte.. eller hm, minns inte riktigt...

Jag har alltså gjort Ubuntuinstallationen ungefär tre eller fyra gånger, senaste gången lät jag formatera hela hårddisken för Ubuntu, eftersom jag ändå inte har Windows att installera på någon ny större partition (som en Windowshackare föreslog att jag skulle göra). Möjligen är det precis innan omstarten jag ska installera grejer som gör att det fungerar, men jag vet ju inte vad det är som gör att det inte fungerar.

Datorn är alltså en Compaq Mini 110c-1100.
Processor: Intel Atom CPU N270 1.60 Ghz.
Ram: 1024 MB.

Jag är nybörjare på Linux, har köpt en bok om Ubuntu och lånat en annan om Linux och har endast gjort lite grejer i terminalen på Mac OS X förut, men har inte så stor koll på hur det fungerar exakt.

mvh Olle
Senast redigerad av 1 olleoljud, redigerad totalt 28 gånger.
"Det som gjorde det ännu jobbigare var inte
bara att musiken var så hög, utan att den
var så konstig."
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu startar inte upp efter installation

Inlägg av ubot »

olleoljud skrev:Hej hopp,

jag har precis installerat Ubuntu 10.04 NBR på en Compaq Mini 110c och varje gång som jag försöker starta om, alltså efter att installationen har slutförts, så kommer den inte igång igen. Jag kommer bara till en blinkande prompt, med vågrätt streck. Det går inte att skriva någonting och det enda som kan göras är en hård avstängning.

Historien från början ser ut ungefär så här: jag hade Windows installerat och tänkte installera Ubuntu. Jag laddade ner den, fixade in den på en USB-sticka, och testade köra den live. Funkade hur bra som helst.
Sen ville jag installera, gjorde en installation och formaterade disken lite tokigt, eftersom jag inte kört Windows på tio år ungefär... trodde Win skulle nöja sig med 5 GB eller så och lät Win-partionen ligga på 17 GB, resten lät jag Ubuntu ta, eftersom den skulle vara den primära.
Vid uppstart kom jag till Grub, tror jag det heter, valde Win och insåg att Win tog upp 16 GB. Hehe.. men den funkade iallafall. Ubuntu gick att starta upp ibland, i felsäkert läge (osäker på om det heter så i Ub?). Men sen slutade det funka, och jag kunde inte längre hitta något starta-upp-på-usb-sticka-läge i Bios längre... Kom på sen att usb-stickan måste sitta i för att dyka upp i Bios. Och då kan Ubuntu starta, men som sagt, bara som live - körs via ramminnet, va?

Någon föreslog att det kan vara grafiken som strular... men vet inte hur jag ska lösa det, har inte hittat några drivisar på Compaqs/HPs sida som gäller grafik i Linux. I början, har jag för mig att jag såg någon liten ruta som sa något om: utmatningsenheterna funkar inte.. eller hm, minns inte riktigt...

Jag har alltså gjort Ubuntuinstallationen ungefär tre eller fyra gånger, senaste gången lät jag formatera hela hårddisken för Ubuntu, eftersom jag ändå inte har Windows att installera på någon ny större partition (som en Windowshackare föreslog att jag skulle göra). Möjligen är det precis innan omstarten jag ska installera grejer som gör att det fungerar, men jag vet ju inte vad det är som gör att det inte fungerar.

Datorn är alltså en Compaq Mini 110c-1100.
Processor: Intel Atom CPU N270 1.60 Ghz.
Ram: 1024 MB.

Jag är nybörjare på Linux, har köpt en bok om Ubuntu och lånat en annan om Linux och har endast gjort lite grejer i terminalen på Mac OS X förut, men har inte så stor koll på hur det fungerar exakt.

mvh Olle
Edit: Läs mitt nästa svar istället då jag tror det är lösningen på ditt problem.

Hej Olle. Jag har inget direkt svar på ditt problem, men några synpunkter har jag. För det första så är det rätt som du säger att Ubuntu Live körs helt i RAM-minnet. Det ska alltså gå att starta Ubuntu från ett bootbart USB-minne utan att ens ha en hårddisk inkopplad i datorn. För det andra tycker jag att det låter lite konstigt att det skulle vara drivrutiner till grafikkortet som strular med tanke på att du får igång Ubuntu Live. Om jag inte är helt ute och cyklar så är Ubuntu Live i praktiken samma sak som Ubuntu direkt efter en nyinstallation, bortsett från att Live körs genom RAM-minnet då. Om Ubuntu fungerar när du kör det från ett USB-minne utan att grafiken strular så borde det gå även när du kör det som vanligt, tycker jag.
Är du säker på att hårddisken inte är skadad? Testa att boota Ubuntu Live från ditt USB-minne igen och se om du ser någon ikon i panelen som varnar för "bad sectors" eller något? Jag har inte en aning om vad problemet är, men som sagt om Ubuntu fungerar utan problem på USB-sticka så borde det fungera installerat på hårddisken också. :S
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 19 gånger.
ubot

Inlägg av ubot »

Jag googlade lite på din datormodell och Ubuntu. Jag hittade en sida som nästan exakt beskriver ditt problem och en lösning på problemet:

https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport ... 0100c/110c
Everything works out of the box but the recommended Broadcom STA driver does not appear to activate in live mode. Furthermore, on booting after installation a blank screen appears with a flashing cursor due to this issue. The workaround for this is to press Shift on reboot until the GRUB menu appears and select the recovery mode, followed by the fail safe graphics mode. Once booted into this low resolution mode, a standard restart should allow the computer to boot normally, but it many not boot properly on further attempts which is why it's imperative to immediately plug in an ethernet cable and enter the following two terminal commands to install the STA driver:

sudo apt-get update

sudo apt-get --reinstall install bcmwl-kernel-source

Following this the user should reboot their computer to check that they can boot normally, and that the wireless driver is now active.
Användarvisningsbild
olleoljud
Kontakt:

Inlägg av olleoljud »

Tack för infon Ubot, tyckte att jag hade sett den där sidan redan, men kanske inte läste den tillräckligt noga.
Iallafall, det funkade inte...

I liveläget kollade jag efter uppdateringar och då stod det något om just det där: Broadcom STA driver plus en till liknande drivare, tror den hette Broadcom B43..(?) Jag testade att ladda ner det hela, eller som det står i rutan "aktivera". När det såg ut som om den laddat ner helt och hållet dök det upp någon ruta som sa att det inte gick pga okänt fel. Gissningsvis är mitt usbminne för litet (bara 2GB) så det kanske var därför det inte gick.

Men så testade jag göra installationen och formateringen igen, och höll nere skift som det står att en ska göra, så GRUB dyker upp. Bara det att den inte dyker upp.
Är det kanske någon annan tangent som gäller?

Kanske är lösningen att skaffa ett större Usbminne och liksom uppdatera live-disten med drivarna? Kan det kanske fungera?
Eller någon som har en annan lösning?
var så konstig."
ubot

Inlägg av ubot »

olleoljud skrev:Tack för infon Ubot, tyckte att jag hade sett den där sidan redan, men kanske inte läste den tillräckligt noga.
Iallafall, det funkade inte...

I liveläget kollade jag efter uppdateringar och då stod det något om just det där: Broadcom STA driver plus en till liknande drivare, tror den hette Broadcom B43..(?) Jag testade att ladda ner det hela, eller som det står i rutan "aktivera". När det såg ut som om den laddat ner helt och hållet dök det upp någon ruta som sa att det inte gick pga okänt fel. Gissningsvis är mitt usbminne för litet (bara 2GB) så det kanske var därför det inte gick.

Men så testade jag göra installationen och formateringen igen, och höll nere skift som det står att en ska göra, så GRUB dyker upp. Bara det att den inte dyker upp.
Är det kanske någon annan tangent som gäller?

Kanske är lösningen att skaffa ett större Usbminne och liksom uppdatera live-disten med drivarna? Kan det kanske fungera?
Eller någon som har en annan lösning?
Jag vet inte varför det står Shift där. Det brukar alltid vara Esc (Escape) för att få upp GRUB-menyn. Testa det när du bootar istället. Om det fungerar att komma in i GRUB och följ stegen i inlägget ovanför så behöver du inte bry dig om USB-minnet. Lycka till!
Användarvisningsbild
olleoljud
Kontakt:

Inlägg av olleoljud »

Ja, det fungerade... första gången iallafall. Jag höll inne Escape och det tog ett tag
men sen började saker rulla och jag har för mig att det rullade förbi
lite info om vad som felades, men det gick så fort så jag knappt hann läsa det. Och någon GRUB dök inte upp, Ubuntu startade upp som en kan gissa att det ska göras.
Så jag uppdaterade den där felande drivrutinen, via hårdvarumenyn, om jag minns rätt.
Valde dock den med helt fri källkod, vet inte om jag gjorde rätt, eftersom det sen........

Sen gick jag in och kollade om det behövdes uppdateras någonting och i det fönstret fanns det ju helt otroligt mycket uppdateringar, så många så att jag inte visste exakt vad jag skulle ladda hem, och struntade sålunda i det. T.ex. var Firefox listat, och den har jag ju redan i systemet, så jag blev lite tveksam (det såg inte ut att bara vara en uppdatering heller).
Men allting fungerade, så jag trodde allt var frid och fröjd, och passade dessutom på att skapa en ny användare att ha som vanlig skrivbordsanvändare alltså.

Men sen försökte jag mej på att starta om datorn, och sen var det klippt, igen. Suck. :(
För sen funkade inte Esc någe mer. Testade alla varianter.
Nämnas kan att det dyker upp en "meny" när jag startar datorn... med två val, den ena går till ett bootup-val, den andra till Bios. Men om jag inte väljer något försöker datorn starta upp.
Men nu funkar det inte.

Angående uppdateringarna, ska jag välja att ladda hem alltihop kanske? ..förutsatt att jag kommer in i datorn villsäga...
var så konstig."
Användarvisningsbild
olleoljud
Kontakt:

Inlägg av olleoljud »

hm, tangentbordet funkar inte som det ska i liveversionen, via usbsticka.

Iallafall, tror jag mig gissa att kranglet kan ha att gora med grub2..(?)
Iaf star det i min ubuntu-bok att en del anvandare haft problem med att starta grubs startmeny i vers 10.04. Och att programmet Uppstartshanteraren (startup manager) kan hjalpa felet.. har ocksa sokt i forum, wikis etc och funnit lite all mojlig info, aven om jag inte vet hur jag ska gora det hela. Gar det att starta upp i live-lage, som jag kor nu.. och forsoka installera via terminalen?

lite blandade lankar har

https://wiki.ubuntu.com/drs305
var så konstig."
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Inlägg av SlamsornasKung »

Konstigt detta. Jag har en exakt likadan burk som du, och den fungerar hur bra som helt. Dock dual-bootar jag inte. För övrigt skulle jag starkt rekommendera att hämta hem ALLA uppdateringar. Detta förutsatt att du kommer tillbaka in i systemet, vilket jag hoppas!

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
olleoljud
Kontakt:

Inlägg av olleoljud »

Uh, nu börjar jag tröttna på Ubuntu.. iallafall för den här datorn. Kanske skulle det funka på min Mac Powerbook från 2001, om jag nu kan få igång den, batteriet är troligen dött.

Av någon ofattbar slump så startade Ubuntu faktiskt upp idag när jag drog igång den. Jag drog genast hem hela uppdateringspaketet, sisådär 250 MB och installerade. Omstart och sen....
nä, det gick inte förstås.
Samma sak igen.
... och efter det fick jag inte igång den igen, fast testade iofs bara 6-7 gånger.....

Det kanske inte är meningen att jag ska köra Ubuntu på den... kanske ska testa någon annan distribution.. t.ex. Jolicloud? Vet inte hur jag hittade den, men det stod att den skulle vara perfekt för netbooks av just den här storleken. Men den verkar iofs vara baserad på Ubuntu, så jag kan väl ge mig tusan på att det inte funkar heller.

..för övrigt så testade jag att dra igång min urgamla pc-laptop med Pentium2-processor, med en cd med DSL på, funkade hur bra som helst. Men den är så himla tung att släpa på, men kul att testa linux på iaf.
var så konstig."
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Inlägg av SlamsornasKung »

Tråkigt att det strular så mycket för dig. Det hjälper ju inte dig att det funkar på min dator, men det gör det. Önskar jag kunde komma på något magiskt som kunde trolla bort problemen, men det kan jag för närvarande inte, tyvärr.

Bästa hälsningar,

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
ubot

Inlägg av ubot »

olleoljud skrev:Uh, nu börjar jag tröttna på Ubuntu.. iallafall för den här datorn. Kanske skulle det funka på min Mac Powerbook från 2001, om jag nu kan få igång den, batteriet är troligen dött.

Av någon ofattbar slump så startade Ubuntu faktiskt upp idag när jag drog igång den. Jag drog genast hem hela uppdateringspaketet, sisådär 250 MB och installerade. Omstart och sen....
nä, det gick inte förstås.
Samma sak igen.
... och efter det fick jag inte igång den igen, fast testade iofs bara 6-7 gånger.....

Det kanske inte är meningen att jag ska köra Ubuntu på den... kanske ska testa någon annan distribution.. t.ex. Jolicloud? Vet inte hur jag hittade den, men det stod att den skulle vara perfekt för netbooks av just den här storleken. Men den verkar iofs vara baserad på Ubuntu, så jag kan väl ge mig tusan på att det inte funkar heller.

..för övrigt så testade jag att dra igång min urgamla pc-laptop med Pentium2-processor, med en cd med DSL på, funkade hur bra som helst. Men den är så himla tung att släpa på, men kul att testa linux på iaf.
Du ska uppdatera systemet precis efter installation. Det brukar vara en hel drös med uppdateringar att tanka hem och installera direkt efter en nyinstallation. Dock finns Ubuntu 10.04.1 nu som nog har i princip alla uppdateringar från start. Det är värt att tanka hem den distron om du ska ominstallera Ubuntu. Du säger att du har ominstallerat Ubuntu flera ggr, men jag tror att något har blivit knas under installationen alternativt att din hårddisk eller något annat är kass.

Om du tankar ner Ubuntu nu så får du 10.04.1, som alltså innehåller många uppdateringar redan från scratch: http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download

Tangentbordet tycker man borde fungera i Ubuntu Live, om det inte gör det så testa att plugga in ett externt tangentbord i USB-porten på datorn och skriv på det istället.

Jag tycker inte du ska testa med Jolicloud eftersom jag inte har hört så mycket positivt om det. Då föreslår jag istället Fedora, Mandriva eller Moblin om du inte orkar med att få Ubuntu att rulla på. Moblin är en speciell netbook-distro medan Fedora och Mandriva är populära vanliga desktop-distros som Ubuntu Desktop Edition. Jag tycker det är konstigt att Ubuntu inte fungerar på din dator när Ubuntu SKA fungera på datorn. Det är nästan så man misstänker hårdvarufel, men Windows fungerar utan problem eller?

Jag rekommenderar ominstallation av Ubuntu 10.04.1 och att du sedan testar att starta normalt. Om det fortfarande inte fungerar så är tipsen i länken jag postade aktuellt. Dvs om inte Ubuntu fungerar utan att du måste fixa sǻ testa först det här:
Once booted into this low resolution mode, a standard restart should allow the computer to boot normally, but it many not boot properly on further attempts which is why it's imperative to immediately plug in an ethernet cable and enter the following two terminal commands to install the STA driver:

sudo apt-get update

Following this the user should reboot their computer to check that they can boot normally, and that the wireless driver is now active.
Tänk på att du ska in i "low resolution mode" innan Ubuntu startar. Det är därför det måste fungera med att trycka Esc för att få upp en meny där du ska starta med ett annat alternativ än Ubuntu normalt startar i.
Användarvisningsbild
olleoljud
Kontakt:

Inlägg av olleoljud »

Efter senaste ominstallationen så struntade jag i Windows, så det är bara Ubuntu som ligger där nu. Och de två gånger som det fungerat att starta upp, har varit när jag hållit inne Esc, men jag kommer inte till någon meny där jag kan välja "Low resolution mode", den bara startar upp Ubuntu.

Och sen, anledningen till att jag inte gjorde exakt som det stod i den där fixa-länken, var att jag är lite osäker på alla kommandon i terminalen och istället lät hårdvaru-uppdateraren, alltså den grafiska, fixa installationen. Och när Ubuntu är igång, ser det ut som om drivaren fungerar, iofs har jag inte testat den fysiskt eftersom jag inte har något trådlöst bredband hemma.. Iofs bör det ändå dyka upp något för grannarna har säkert något.

Angående andra distributioner, så har jag också fått rekommenderat Mandriva och Fedora. Men jag tänker först försöka få Ubuntu att fungera. Ska testa och uppdatera till 10.04.1 då.

...Windows fungerade utan problem innan, men sen rensade jag den från disken, som sagt.
var så konstig."
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Om du har installerat alla uppdateringar så har du redan 10.04.1 egentligen. :)

Du borde kunna komma åt Grub-menyn genom att hålla inne shift-tangenten vid uppstart.

Först gör ju datorn ett Power On Self Test (POST). När POST har hållit på i någon sekund kan du trycka ner shift-tangenten och hålla den intryckt tills boot-menyn visas.

Du har då två alternativ:

1.
När den visas kan du trycka på e för att editera uppstartsalternativet.

En klassiker är ju att leta upp quiet splash och ta bort dessa. Sen trycker du på <Ctrl>+<x> för att starta datorn. Då borde man kunna se på vad den hänger sig åtminstone.

2.
Välja recovery mode och low graphics mode och köra

Kod: Markera allt

sudo apt-get update
och sen starta om datorn och se om det funkar
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
olleoljud
Kontakt:

Inlägg av olleoljud »

Tänk, nu funkade faktiskt. Konstigt eftersom jag har hållit inne Shift förut, men kanske inte på rätt sätt. Nu gjorde jag det efter den första lilla menyn (boot och bios), och sen
kom jag till Grub-menyn.
Men sen visste jag inte exakt hur jag skulle göra, du har skrivit "en klassiker"... men eftersom det inte är någon klassiker för mig eftersom jag är nybörjare, så vågade jag mig inte på det... för menar du exakt att jag ska ta bort just de orden? Bara "quiet splash"?
Ja, då hade jag kunnat göra det eftersom jag såg just de omgivna av diverse siffror och bokstäver... men tyckte det kändes lite osäkert ...
Så jag följde alternativ nummer 2, å då rasade det fram en jämra massa rader med text, men sen stannade dessa och datorn stannade upp, stod stilla och blinkade och sen hände inget mer.
Du har då två alternativ:

1.
När den visas kan du trycka på e för att editera uppstartsalternativet.

En klassiker är ju att leta upp quiet splash och ta bort dessa. Sen trycker du på <Ctrl>+<x> för att starta datorn. Då borde man kunna se på vad den hänger sig åtminstone.

2.
Välja recovery mode och low graphics mode och köra
var så konstig."
Användarvisningsbild
olleoljud
Kontakt:

Inlägg av olleoljud »

Jaha, äntligen gjorde datorn precis som det står att den ska göra, kom tillochmed till den här andra menyn där en kan starta upp i låggrafiskt läge. Sen körde jag de där kommandona och gjorde en omstart (försökte göra en via terminalen men det funkade inte.. det var nåt snack om root och sånt men men, det där ska jag väl lära mig så småningom)..
efter omstart funkade det perfekt, även om jag trodde den skulle hänga sig vid någon av de där blinkande strecken.

Ja så nu ser det ut som det har löst sig och allt funkar. :D
Tack för all vägledning.
var så konstig."
ubot

Inlägg av ubot »

olleoljud skrev:Jaha, äntligen gjorde datorn precis som det står att den ska göra, kom tillochmed till den här andra menyn där en kan starta upp i låggrafiskt läge. Sen körde jag de där kommandona och gjorde en omstart (försökte göra en via terminalen men det funkade inte.. det var nåt snack om root och sånt men men, det där ska jag väl lära mig så småningom)..
efter omstart funkade det perfekt, även om jag trodde den skulle hänga sig vid någon av de där blinkande strecken.

Tack för all vägledning.
Ok, hoppas det håller i sig. :) Om du behöver starta om datorn från Terminalen så måste du ge din användare administratörsrättigheter med sudo. Du skriver så här om du vill starta om datorn när du är i Terminalen:

sudo shutdown -r 0
Kommandot shutdown används med -r (reboot) och tiden x sekunder efter (i det här fallet 0 sekunder).
ubot

Inlägg av ubot »

olleoljud skrev:Jaha, äntligen gjorde datorn precis som det står att den ska göra, kom tillochmed till den här andra menyn där en kan starta upp i låggrafiskt läge. Sen körde jag de där kommandona och gjorde en omstart (försökte göra en via terminalen men det funkade inte.. det var nåt snack om root och sånt men men, det där ska jag väl lära mig så småningom)..

Tack för all vägledning.
Ok, hoppas det håller i sig. :) Om du behöver starta om datorn från Terminalen så måste du ge din användare administratörsrättigheter med sudo. Du skriver så här om du vill starta om datorn när du är i Terminalen:

sudo shutdown -r 0
Kommandot shutdown används med -r (reboot) och tiden x sekunder efter (i det här fallet 0 sekunder).
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"