Hur aktiverar jag bluetooth i Ubuntu 10.04?
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
Hur aktiverar jag bluetooth i Ubuntu 10.04?
Hej! Efter att ha diskuterat hur konnekta min mobil med datorn i den här tråden skaffade jag en usb-bluetoothdongle. Har sökt runt på forumet. Det är ju andra som haft strul med att koppla ihop grejerna men jag stöter på patrull redan innan dess. Jag kan nämligen inte aktivera bluetoothen. Klickar på system>inställningar>bluetooth och väljer aktivera men det händer inget. Antar att jag behöver göra någon inställning för att ubuntu ska veta att det dinglar en dongel i usbuttaget, men hur?
Tacksam för hjälp.
MVH
Anders
Tacksam för hjälp.
MVH
Anders
Re: Hur aktiverar jag bluetooth i Ubuntu 10.04?
Jag behövde inte göra något för den fungerade direkt om du gör som jag skriver lsusb i en terminal vad får du ut.AndersBrontosaurus skrev:Hej! Efter att ha diskuterat hur konnekta min mobil med datorn i den här tråden skaffade jag en usb-bluetoothdongle. Har sökt runt på forumet. Det är ju andra som haft strul med att koppla ihop grejerna men jag stöter på patrull redan innan dess. Jag kan nämligen inte aktivera bluetoothen. Klickar på system>inställningar>bluetooth och väljer aktivera men det händer inget. Antar att jag behöver göra någon inställning för att ubuntu ska veta att det dinglar en dongel i usbuttaget, men hur?
Tacksam för hjälp.
MVH
Anders
sven@svempa:~$ lsusb
Bus 002 Device 003: ID 0d8c:0201 C-Media Electronics, Inc. CM6501
Bus 002 Device 002: ID 07d1:f101 D-Link System DBT-122 Bluetooth
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
sven@svempa:~$
Min är av märke D-link och den köpte jag på Siba för 99 kr.
-
Då får jag följande:
Bus 007 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 006 Device 003: ID 0a12:0001 Cambridge Silicon Radio, Ltd Bluetooth Dongle (HCI mode)
Bus 006 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 002: ID 056e:001d Elecom Co., Ltd
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 003: ID 046d:09a5 Logitech, Inc.
Min är av okänt märke. Köpte på tradera. Importerad från nån fabrik i Kina gissar jag.
Nu har det börjat hända en ny grej. Datorn säger att det blev ingen bluetoothström-connection timed out.
MVH
Anders
Bus 006 Device 003: ID 0a12:0001 Cambridge Silicon Radio, Ltd Bluetooth Dongle (HCI mode)
Min är av okänt märke. Köpte på tradera. Importerad från nån fabrik i Kina gissar jag.
Nu har det börjat hända en ny grej. Datorn säger att det blev ingen bluetoothström-connection timed out.
MVH
Anders
Bus 006 Device 003: ID 0a12:0001 Cambridge Silicon Radio, Ltd Bluetooth Dongle (HCI mode)AndersBrontosaurus skrev:Då får jag följande:
MVH
Anders
Det verkar vara den här men varför den inte fungerar det vet jag inte och vi få höra om det är fler som har den och om de har hittat någon lösning.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Det ser ut som den ska fungera.
Har inget att prova med, så jag vet inte hur du ska gå vidare.
Hitta den här om det hjälper något.
https://help.ubuntu.com/community/BluetoothSetup
Har inget att prova med, så jag vet inte hur du ska gå vidare.
Hitta den här om det hjälper något.
https://help.ubuntu.com/community/BluetoothSetup
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag har f.n. en D-link, 99-kronorsvarianten, men har tidigare haft andra USB-donglar och sedan ett par ubuntu-versioner tillbaka har BT-ikonen ploppat upp direkt när jag pluggat in vilken av dom... Worst case scenario så har du en inkompatibel dongel...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
Nu hände det nåt nytt i alla fall. Aktiverad men lyckas inte hitta enhet... borde jag ta bort blueman?
Adapter is not ready
Traceback (most recent call last):
File "/usr/bin/blueman-manager", line 222, in inquiry
self.List.DiscoverDevices()
File "/usr/lib/python2.6/dist-packages/blueman/gui/DeviceList.py", line 444, in DiscoverDevices
self.Adapter.StartDiscovery()
File "/usr/lib/python2.6/dist-packages/blueman/bluez/utils.py", line 28, in warp
raise errors.parse_dbus_error(exception)
DBusNotReadyError: Adapter is not ready
För övrigt verkar det som att donglen som används i länken som Joker länkade till är samma som min så det borde ju gå.
Adapter is not ready
File "/usr/bin/blueman-manager", line 222, in inquiry
self.List.DiscoverDevices()
File "/usr/lib/python2.6/dist-packages/blueman/gui/DeviceList.py", line 444, in DiscoverDevices
self.Adapter.StartDiscovery()
File "/usr/lib/python2.6/dist-packages/blueman/bluez/utils.py", line 28, in warp
raise errors.parse_dbus_error(exception)
DBusNotReadyError: Adapter is not ready
För övrigt verkar det som att donglen som används i länken som Joker länkade till är samma som min så det borde ju gå.
-
nu börjar det brännas. Frun körde några husmorsknep och drog in och ut donglen några gånger i porten och nu funkar det fram till att de ska paras ihop. Då ska jag fylla i ett lösenord på telefonen säger konfiguratorn men hur håken gör man det? Borde det poppa upp en ruta i mobilen eller?
Sen har jag inte fått fylla i fler lösenord utan det här poppar upp istället:
File "/usr/lib/pymodules/python2.6/dbus/service.py", line 702, in _message_cb
retval = candidate_method(self, *args, **keywords)
File "<string>", line 2, in CreateDevice
File "/usr/lib/python2.6/dist-packages/blueman/plugins/applet/DBusService.py", line 135, in CreateDevice
agent = TempAgent(self.Applet.Plugins.StatusIcon, agent_path, time)
File "/usr/lib/python2.6/dist-packages/blueman/main/applet/BluezAgent.py", line 255, in __init__
CommonAgent.__init__(self, status_icon, path)
File "/usr/lib/python2.6/dist-packages/blueman/main/applet/BluezAgent.py", line 52, in __init__
Agent.__init__(self, path)
File "/usr/lib/python2.6/dist-packages/blueman/bluez/Agent.py", line 68, in __init__
dbus.service.Object.__init__(self, dbus.SystemBus(), obj_path)
File "/usr/lib/pymodules/python2.6/dbus/service.py", line 480, in __init__
self.add_to_connection(conn, object_path)
File "/usr/lib/pymodules/python2.6/dbus/service.py", line 571, in add_to_connection
self._fallback)
KeyError: "Can't register the object-path handler for '/org/blueman/agent/temp/001C35FBB742': there is already a handler"
Stöter också ibland på felmeddelandet:
Kunde inte visa "obex://[00:1C:35:FB:B7:42]/"
Säger det någon något?
Sen har jag inte fått fylla i fler lösenord utan det här poppar upp istället:
File "/usr/lib/pymodules/python2.6/dbus/service.py", line 702, in _message_cb
retval = candidate_method(self, *args, **keywords)
File "<string>", line 2, in CreateDevice
File "/usr/lib/python2.6/dist-packages/blueman/plugins/applet/DBusService.py", line 135, in CreateDevice
agent = TempAgent(self.Applet.Plugins.StatusIcon, agent_path, time)
File "/usr/lib/python2.6/dist-packages/blueman/main/applet/BluezAgent.py", line 255, in __init__
CommonAgent.__init__(self, status_icon, path)
File "/usr/lib/python2.6/dist-packages/blueman/main/applet/BluezAgent.py", line 52, in __init__
Agent.__init__(self, path)
File "/usr/lib/python2.6/dist-packages/blueman/bluez/Agent.py", line 68, in __init__
dbus.service.Object.__init__(self, dbus.SystemBus(), obj_path)
File "/usr/lib/pymodules/python2.6/dbus/service.py", line 480, in __init__
self.add_to_connection(conn, object_path)
File "/usr/lib/pymodules/python2.6/dbus/service.py", line 571, in add_to_connection
self._fallback)
KeyError: "Can't register the object-path handler for '/org/blueman/agent/temp/001C35FBB742': there is already a handler"
Stöter också ibland på felmeddelandet:
Kunde inte visa "obex://[00:1C:35:FB:B7:42]/"
Säger det någon något?
-
Nya bud. Med fruns mobil funkar allt fram till att vi ska ansluta. Antar att det är min gamla kecko som strular. Ska jag välja seriell eller nätverk eller DUN? Har provat alla och får följande:
Fel: Anslutning till enheten förlorades
Välj en annan visare och försök igen.
MVH
Anders
Fel: Anslutning till enheten förlorades
Välj en annan visare och försök igen.
MVH
Anders
- farmfield
- Kontakt:
Mmm, att du installerat en massa 'extra' bluetooth-relaterat gör att iaf jag inte kan hjälpa dig vidare... Normalt sett skall BT fungera out-of-the-box från Ubuntu 8.10 och framåt (kanske ännu längre tillbaka)... 

-
@Farmfield: Humm... blueman menar du?
Jag blev koko på att inget funkade så jag installerade det, tog bort det och installerade det igen...
Plötsligt funkade det att connecta. Men, det går som sagt inte att få enheterna att få tillgång till varandra. Kan du hjälpa mig om jag tar dän blueman menar du?
MVH
Anders
Jag blev koko på att inget funkade så jag installerade det, tog bort det och installerade det igen...
Plötsligt funkade det att connecta. Men, det går som sagt inte att få enheterna att få tillgång till varandra. Kan du hjälpa mig om jag tar dän blueman menar du?
MVH
Anders
- farmfield
- Kontakt:
Nja, det är väl mer åt hållet att om det fungerat som det skulle - alltså direkt, utan några installationer av något annat än det BT-stöd som finns automagiskt i Ubuntu - så hade du inte behövt hjälp... Nu när du har problem med saker som ingen av oss pysslat med sedan innan Ubuntu fick igång detta stöd så har iaf jag glömt bort hur det fungerade med det där... 

-
Svar från försäljaren:
Hej!
Nej, dom funkar egentligen med alla operativsystem som har en bluetooth handterare.
Jag har själv kört dom med Ubuntu 9.04 .
MEN jag har inte provat donglerna med den allra senaste , 10.04 , har nyss installerat den och upptäckte då att det inte längre går att få WLAN att funka.
Det är nåt riktigt sjukt med denna senaste. Allt tycks vara rätt men det är stört omöjligt att få routern att acceptera lösenordet. Även grafiken började strula.
Kan tänka Mig att det är nåt liknande strul med bluetoothfunktionen. Skall själv prova det under dagen.
Vänlig hälsning,
Rune
Glömde skriva att det är en WIFI dongle som Jag fick strul med. Funkade perfekt i USB porten med Ubuntu 9.04 men när Jag installerade 10.04 på samma dator blev det strul direkt. Därför mistänker Jag att det även blir liknade problem med Bluetooth. Men vi får se..
Hej! Om Jag först får allt att funka i 9.04 och sen gör en uppdatering till 10.04, samt väljer att behålla gamla programpaket ( I slutet av uppdateringen ) så fungerar det. Även W-lan USB dongeln funkar då. Nu blev 10.04 riktigt bra! Någras 100 tals meg med uppdateringar kommer nog efterhand. Med Ubuntu så kan man även bläddra i telefonens minne / Minneskort. Nånting i Ubuntun blockerar dock att skicka från mobilen till datorn. Jag är ingen Linux expert så detta har jag inte löst än. Förmodligen nåt med rättigheter till mottagande mapp. Däremot går det bra att hämta filer från telefonen till datorn. Vänlig hälsning, Rune
Hej!
Nej, dom funkar egentligen med alla operativsystem som har en bluetooth handterare.
Jag har själv kört dom med Ubuntu 9.04 .
MEN jag har inte provat donglerna med den allra senaste , 10.04 , har nyss installerat den och upptäckte då att det inte längre går att få WLAN att funka.
Det är nåt riktigt sjukt med denna senaste. Allt tycks vara rätt men det är stört omöjligt att få routern att acceptera lösenordet. Även grafiken började strula.
Kan tänka Mig att det är nåt liknande strul med bluetoothfunktionen. Skall själv prova det under dagen.
Vänlig hälsning,
Rune
Glömde skriva att det är en WIFI dongle som Jag fick strul med. Funkade perfekt i USB porten med Ubuntu 9.04 men när Jag installerade 10.04 på samma dator blev det strul direkt. Därför mistänker Jag att det även blir liknade problem med Bluetooth. Men vi får se..
Hej! Om Jag först får allt att funka i 9.04 och sen gör en uppdatering till 10.04, samt väljer att behålla gamla programpaket ( I slutet av uppdateringen ) så fungerar det. Även W-lan USB dongeln funkar då. Nu blev 10.04 riktigt bra! Någras 100 tals meg med uppdateringar kommer nog efterhand. Med Ubuntu så kan man även bläddra i telefonens minne / Minneskort. Nånting i Ubuntun blockerar dock att skicka från mobilen till datorn. Jag är ingen Linux expert så detta har jag inte löst än. Förmodligen nåt med rättigheter till mottagande mapp. Däremot går det bra att hämta filer från telefonen till datorn. Vänlig hälsning, Rune
-
Hej! Jag har ju redan fått bra svar men gav upp och väntade på 10.10:an istället. Nu när jag formaterar och tittar runt upptäckte jag i bios eller om det är cmos att jag har en [disable] på att låta Operativsystem köra plug'n'play på saker som inte påverkar booten. Kan det vara en klämmande sko månne?
Tacksam för hjälp.
MVH
Anders
Tacksam för hjälp.
MVH
Anders