Temperatur på hårddiskarna?
Temperatur på hårddiskarna?
Jag har tre st SATA-diskar som jag gärna skulle vilja veta temperaturen på. Finns det något program för detta?
Re: Temperatur på hårddiskarna?
hddtemp använder jag.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jag installerade hddtemp via Programcentralen! Efter omstart undrar jag vart hittar jag det sen?
För att använda det direkt så kan du köra "hddtemp" direkt i Terminalen.
Tror det finns nån sak till panelen i Gnome.
För Plasma i KDE finns flera temp-appar.
Tror det finns nån sak till panelen i Gnome.
För Plasma i KDE finns flera temp-appar.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Sök i Synaptic efter lm-sensor och installera den sen kan du högerklicka på raden längst uppe och lägga till hårdvarusensor då får du temp både för hårddiskar, processor och grafikkort.thoase skrev:Jag har tre st SATA-diskar som jag gärna skulle vilja veta temperaturen på. Finns det något program för detta?
Jag hade lm-sensor redan installerad.
Men när jag högerklickar på panelen dyker det inte upp något val i det nya fönstret(Lägg till i panel) där jag kan lägga till hårdvarusensor!
Men när jag högerklickar på panelen dyker det inte upp något val i det nya fönstret(Lägg till i panel) där jag kan lägga till hårdvarusensor!
Det är några fler paket som ska vara installerad, kolla om följande är installerad:thoase skrev:Jag hade lm-sensor redan installerad.
libsensors4
sensors-applet
fancontrol
Jag installerade de saknade paketen, men utan någon större framgång. Ingen hårdvarusensor att lägga till! Systemövervakaren har jag i alla fall lagt till i panelen.
Jag kan tillägga att jag har 10.04 Remix.
Ja jag använder vanliga Ubuntu så du får väl hoppas att någon som använder remix kan svara.thoase skrev:Jag installerade de saknade paketen, men utan någon större framgång. Ingen hårdvarusensor att lägga till! Systemövervakaren har jag i alla fall lagt till i panelen.
Den finns näst längs ner och heter Övervakare av hårdvarusensorer i Maverick.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Är det inte så att man får välja inställningar för systemövervakaren just att visa temperatur på det man nu vill visa..?
...kan ha fel såklart, men har för mig att det är så...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Det stämmer har man alla så blir det en hel rad så jag har bara temp för prcessor och grafikkort för kryssat.farmfield skrev:Är det inte så att man får välja inställningar för systemövervakaren just att visa temperatur på det man nu vill visa..?
Tack gruble!
Nu ser jag tempen på sda(28 grader), sdb(30 grader), och sdc(32 grader)-diskarna. Tempen är väl normal?
Men det står även med något som heter /dev/sg0, /dev/sg1 och /dev/sg2 i inställningarna. Vad är det för något? Se bild.
Nu ser jag tempen på sda(28 grader), sdb(30 grader), och sdc(32 grader)-diskarna. Tempen är väl normal?
Men det står även med något som heter /dev/sg0, /dev/sg1 och /dev/sg2 i inställningarna. Vad är det för något? Se bild.
- Bilagor
-
- Skärmbild-Inställningar för sensorpanelprogrammet.png (36.66 KiB) Visad 2774 gånger