Behöver kunna köra mot två olika nätverkskort och har lite funderingar på hur jag skall få allt att funka. Är ansluten mot jobbets nät via eth0 kabel men vill kunna köra mot mitt trådlösa nätverk via virtualbox. De bägge näten måste vara separerade.
Har följande scenario:
Nätverk1, (eth0) kabel mot jobbet. "vanliga internet"
Nätverk 2 (wlan0) trådlöst mot mitt hemnätverk (kör ubuntu 10.04 virtuellt i virtualbox)
Vill alltså åstadkomma att allt jag kör på datorn körs mot jobbet. Allt som körs på den virtuella körs mot wla0.
Har testat att brygga mot wlan0 i virtualbox, har testat skapa en egen brygga br0 mellan wlan0 och virtualbox, inte fått det att funka heller.
Dubbelt internet, Virtualbox
Re: Dubbelt internet, Virtualbox
Det ska väl kunna ordnas om du har ett trådlöst nätverkskort som du har inkopplat via usb så kan du lägga det som avstängt i det rätta operativsystemet och då skall det gå att använda i det virtuella operativsystemet, jag har inte använt virtualbox så mycket men det finns säkert någon som vet, jag tror att det finns något som heter blacklist där man kan stänga vissa delar i Ubuntu.tops skrev:Behöver kunna köra mot två olika nätverkskort och har lite funderingar på hur jag skall få allt att funka. Är ansluten mot jobbets nät via eth0 kabel men vill kunna köra mot mitt trådlösa nätverk via virtualbox. De bägge näten måste vara separerade.
Har följande scenario:
Nätverk1, (eth0) kabel mot jobbet. "vanliga internet"
Nätverk 2 (wlan0) trådlöst mot mitt hemnätverk (kör ubuntu 10.04 virtuellt i virtualbox)
Vill alltså åstadkomma att allt jag kör på datorn körs mot jobbet. Allt som körs på den virtuella körs mot wla0.
Har testat att brygga mot wlan0 i virtualbox, har testat skapa en egen brygga br0 mellan wlan0 och virtualbox, inte fått det att funka heller.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Precis så har jag själv löst det när jag lattjade med att knäcka WEP-nyklar från nån dist jag körde i VBOX, med ett D-Link USB nätverkskort (DWL G211?)... Funkade klockrent.norhager skrev:Det ska väl kunna ordnas om du har ett trådlöst nätverkskort som du har inkopplat via usb så kan du lägga det som avstängt i det rätta operativsystemet och då skall det gå att använda i det virtuella operativsystemet, jag har inte använt virtualbox så mycket men det finns säkert någon som vet, jag tror att det finns något som heter blacklist där man kan stänga vissa delar i Ubuntu.
Hur man gör med dubbla interna kort vette katten men även det borde gå tycker man..
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Verkar som jag fått det att funka, kopplar upp mig mot det trådlösa och bryggar wlan0 i virtualbox. Upptäckte att jag hade 2st default gw, deleta den som ej används av primära nätet och sen funka det....skall dock testa vidare men det ser ljusare ut....