Ubuntu 9.10 grafikproblem och Firefox som inte startar

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
AnAnSwe
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Ubuntu 9.10 grafikproblem och Firefox som inte startar

Inlägg av AnAnSwe »

Jag har en gammal bärbar Compaq nc6000 som jag tidigare försökt installera 10.04 och när det inte gick, 8.04. När inte heller det funkade "out-of-the-box" (kan inget om Linux) provade jag att installera 9.10 vilket funkade kanon.
Igår kopplade jag datorn till en docka för att köra på en större skärm och ett "riktigt" tangentbord. Det funkade utan problem... tills idag då jag fick grafikproblem. Tex så fick jag två rader av Applications, Places, System osv. Ibland blev delar av skärmen vit med svarta streckade linjer/ränder (typ övre halvan av skärmen).
Jag körde då update manager och det fanns en del att uppdatera, eller ganska mycket för att vara exakt.
Nu efter uppdateringarna har jag fortfarande grafikfel, men inte i samma omfattning som innan, men nu kan jag inte starta Firefox. Inte ens i Safe-mode (utan ad-ons). Inget händer och när jag efter en stund försöker starta Firefix igen kommer det upp ett meddelande att i stil med "Firefox is allready running, but is not responding....".
Fick ett liknande problem på min gamla Dell 8600 (Firefox som inte startar) efter en uppdatering (paket), men det löste sig när jag uppdaterade från 8.04 till 10.04.
Men nu har jag alltså ett dubbelt fel eftersom jag även har problem med grafiken.
Någon som har några idéer?
Kan tänka mig att uppdatera till 10.04, men jag kan inte komma ihåg vad det var som inte funkade. Kan ha varit trådlösa nätverkskortet, men jag är inte säker.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 9.10 grafikproblem och Firefox som inte startar

Inlägg av mcNisse »

Har du installerad bankid? Det finns en klistrad tråd om hur man får igång firefox efter det.

Om inte testa att starta firefox från en terminal och kolla vad du får för fel.
AnAnSwe

Inlägg av AnAnSwe »

Ja, jag har Bank-ID installerat på den datorn. Men det var installerat redan innan. Kan det ha någon betydelse?
Vilken klistrad tråd menar du? Jag har tittat runt lite men hittar inte vilken du kan tänkas mena.

Funderar om det kan vara lönt att skapa en till partition och installera 10.04 på den och se om jag kan få den att funka och om jag får det så är det bara att lämna 9.10 för gott.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

AnAnSwe

Inlägg av AnAnSwe »

Tack!
Ska se om det kan hjälpa mig.
Skriv svar