För lite minne
För lite minne
Hej, jag har nyligen installerat senaste Ubuntu vid sidan av Windows. Min tanke var att använda Ubuntu så mycket som möjligt och bara använda Windows när jag måste.
Jag har ganska så lite minne kvar på hårddisken. Jag får meddelande om att jag endast har kvar 28Mb och jag kan inte installera de senaste säkerhetsuppdateringarna.
Då gjorde jag så att jag loggade in på Windows och körde diskrensare, CCleaner plus tog bort en massa program och resultatet blev ca 4Gb som frigjordes.
Fortfarande kommer det upp meddelande i Ubuntu om att jag bara har 28Mb minne kvar. Kör jag diskrensare i Ubuntu finns det inget att rensa.
Vad gör jag nu? Känner den inte av att minne har frigjorts på något sätt?
Jag har ganska så lite minne kvar på hårddisken. Jag får meddelande om att jag endast har kvar 28Mb och jag kan inte installera de senaste säkerhetsuppdateringarna.
Då gjorde jag så att jag loggade in på Windows och körde diskrensare, CCleaner plus tog bort en massa program och resultatet blev ca 4Gb som frigjordes.
Fortfarande kommer det upp meddelande i Ubuntu om att jag bara har 28Mb minne kvar. Kör jag diskrensare i Ubuntu finns det inget att rensa.
Vad gör jag nu? Känner den inte av att minne har frigjorts på något sätt?
"Att tanka fritt är stort, men att tanka rätt är större." - Thomas Thorild
Re: För lite minne
I terminalen kan du köra
och
det tar bort cachade installationspaket som inte längre behövs.
Det bör frigöra en hel del utrymme på hårddisken.
Kod: Markera allt
sudo apt-get clean
Kod: Markera allt
sudo apt-get autoclean
Det bör frigöra en hel del utrymme på hårddisken.
Tack Rune, men det hjälpte inte 

Jag ar lite forvirrad nu. Ar det minne eller HD utrymme du behover?
Har du Ubuntu installerat i windows via wubi-installern, kan det kanske vara konflikter, men har du ubuntu pa egen partition kan ju inte nagot du gor i Windows paverka Ubuntu. Rensar du HD:nm fran windows, sa far du ju mer ledigt utrymme i Windows, inte pa ubuntu-partitionen, den forblir oforandrad.
Har Ubuntu funkat tidigare utan att klaga pa minnes-utrymmet?
EDIT: OK, laste om ditt inlagg och tolkar det som att du menar harddiskutrymme. For att tillgodorakna dig de 4 Gb maste du ompartitionera datorn, sa att ubuntus partition kan "ta upp" de 4 Gb.
Har du Ubuntu installerat i windows via wubi-installern, kan det kanske vara konflikter, men har du ubuntu pa egen partition kan ju inte nagot du gor i Windows paverka Ubuntu. Rensar du HD:nm fran windows, sa far du ju mer ledigt utrymme i Windows, inte pa ubuntu-partitionen, den forblir oforandrad.
Har Ubuntu funkat tidigare utan att klaga pa minnes-utrymmet?
EDIT: OK, laste om ditt inlagg och tolkar det som att du menar harddiskutrymme. For att tillgodorakna dig de 4 Gb maste du ompartitionera datorn, sa att ubuntus partition kan "ta upp" de 4 Gb.
Ja, precis, det är hårddiskutrymme som jag menar och jag installerade Ubuntu med wubi-installern. Ska jag ompartitionera då?
Nu gick jag till /host/Documents and Settings/DreamLord/MyDocuments/Downloads i Ubuntu och tog bort en till stor fil på några Gb, startade om men jag får fortfarande upp meddelande om att jag bara har 28Mb kvar på HD.n.
Nu gick jag till /host/Documents and Settings/DreamLord/MyDocuments/Downloads i Ubuntu och tog bort en till stor fil på några Gb, startade om men jag får fortfarande upp meddelande om att jag bara har 28Mb kvar på HD.n.
Jaha, om det ar Wubi kanske det jag tidigare skrev inte stammer.
Kolla har:
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#How%2 ... al%20disks?
ser ut som att du maste "resize the virtual disk".
(kolla slutet i lanken, under "Misc")
Kolla har:
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#How%2 ... al%20disks?
ser ut som att du maste "resize the virtual disk".
(kolla slutet i lanken, under "Misc")
Att rensa under /host hjälper inte eftersom det är Windows som ligger där.DreamLord skrev:Nu gick jag till /host/Documents and Settings/DreamLord/MyDocuments/Downloads i Ubuntu och tog bort en till stor fil på några Gb, startade om men jag får fortfarande upp meddelande om att jag bara har 28Mb kvar på HD.n.
Under /host/ubuntu/disks (samma som C:\ubuntu\disks) ligger dina Ubuntu-partitioner som filer i Windows. Normalt ligger där två filer, root.disk och swap.disk.
Filen root.disk är din Ubuntu-"partition" som du kör på och det är storleken på den som begränsar hur mycket du kan installera i Wubi-Ubuntu. Så frågan är hur stor den är. Det kan du kolla på filstorleken för root.disk och ett mer exakt resultat får du i Ubuntu med kommandot df -h (df mellanslag -h) där du också ser hur mycket som är använt.
Exempel:
I exemplet ser du Ubuntu, dvs enheten som är monterad som /$ df -h
Filsystem Storlek Anvnt Tillg Anv% Monterat på
/dev/loop0 13G 3,6G 8,1G 31% /
none 750M 540K 749M 1% /dev
none 754M 100K 754M 1% /dev/shm
none 754M 284K 754M 1% /var/run
none 754M 0 754M 0% /var/lock
none 754M 0 754M 0% /lib/init/rw
/dev/sdb1 49G 42G 7,6G 85% /host
Alltså Ubuntu-"partitionen" är på 13GB, använt är 3.6GB och ledigt 8.1GB./dev/loop0 13G 3,6G 8,1G 31% /
Hur ser det ut i ditt fall?
Tusen tack för informationen Bowmore. Nu gjorde jag så att jag helt enkelt avinstallerade, rensade i Windows och sen installerade Ubuntu igen så nu ska det funka bättre tror jag.
Får jag problem igen så återkommer jag
Får jag problem igen så återkommer jag