Hej,
Jag lyckades lösa problemet ni som har problem med att installera php + konfigurera. Så har jag har gjort enligt följande:
I mitt fall... så installerade jag om Ubuntu (vilket var för min del den enklaste vägen).
Annars var det att installera LAMP enligt min instruktion: -->
http://www.howtoforge.com/ubuntu_lamp_for_newbies
Sen för att dubbelkolla om man har den rätta konfigurationen:
Efter att ha gjort en LAMP installation på din server,
så vet du i detta läge att du skall ha dessa kriterier
som Symfony kräver:
* Webserver Apache
* Databas motor exempelvis: MySQL, PostgreeSQL, SQLite eller andra PDO komplatibla databaser.
* PHP 5.2.4 eller nyare version
Skall finnas installerade och klara på servern. Men för att vara säker på sin sak
Kolla då på server enligt följande:
Kod: Markera allt
* Gör en phpfil som innehåller kommandot phpinfo(); som du sparar i den root mappen för webbsidorna --> /var/www --> öppna webbläsaren och skriv in i URL fältet: http://localhost/namn_på_php_filen och se resultatet --> Resultat (Hos mig): PHP Version 5.3.2-1ubuntu4.2
Steg 2:
* Öppna Terminal fönstret och skriv i följande kommando: php -v --> se resultatet --> Resultatet (hos mig): PHP Deprecated: Comments starting with '#' are deprecated in /etc/php5/cli/conf.d/idn.ini on line 1 in Unknown on line 0
PHP Deprecated: Comments starting with '#' are deprecated in /etc/php5/cli/conf.d/imagick.ini on line 1 in Unknown on line 0
PHP Deprecated: Comments starting with '#' are deprecated in /etc/php5/cli/conf.d/imap.ini on line 1 in Unknown on line 0
PHP Deprecated: Comments starting with '#' are deprecated in /etc/php5/cli/conf.d/mcrypt.ini on line 1 in Unknown on line 0
PHP Deprecated: Comments starting with '#' are deprecated in /etc/php5/cli/conf.d/ming.ini on line 1 in Unknown on line 0
PHP Deprecated: Comments starting with '#' are deprecated in /etc/php5/cli/conf.d/xapian.ini on line 1 in Unknown on line 0
PHP 5.3.2-1ubuntu4.2 with Suhosin-Patch (cli) (built: May 13 2010 20:01:00)
Copyright (c) 1997-2009 The PHP Group
Zend Engine v2.3.0, Copyright (c) 1998-2010 Zend Technologies
with XCache v1.3.0, Copyright (c) 2005-2009, by mOo
with Xdebug v2.0.5, Copyright (c) 2002-2008, by Derick Rethans
Steg 3:
* ladda ner filen check_configuration.php från http://sf-to.org/1.4/check.php --> Lägg filen i webb root mappen /var/www --> öppna webb läsaren och skriv in i URL fältet: http://localhost/check_configuration.php --> titta på resultatet --> Resultat (hos mig):
* *
* symfony requirements check *
* *
php.ini used by PHP: /etc/php5/apache2/php.ini
** Mandatory requirements **
OK PHP version is at least 5.2.4 (5.3.2-1ubuntu4.2)
** Optional checks **
OK PDO is installed
OK PDO has some drivers installed: dblib, mysql, odbc, pgsql, sqlite, sqlite2
OK PHP-XML module is installed
OK XSL module is installed
OK The token_get_all() function is available
OK The mb_strlen() function is available
OK The iconv() function is available
OK The utf8_decode() is available
OK The posix_isatty() is available
OK A PHP accelerator is installed
[[WARNING]] php.ini has short_open_tag set to off: FAILED
*** Set it to off in php.ini ***
OK php.ini has magic_quotes_gpc set to off
OK php.ini has register_globals set to off
OK php.ini has session.auto_start set to off
OK PHP version is not 5.2.9
Steg 4:
Åtgärd för att få bort varningen [[WARNING]] php.ini has short_open_tag set to off: FAILED
*** Set it to off in php.ini ***
--> Öppna terminalfönstret och gå in som root med kommandot Sudo su --> gör en kopia på php.ini filen som ligger i /etc/php5/apache2/ med kommandot cp /etc/php5/apache2/php.ini /etc/php5/apache2/php_old.ini --> sen anger du kommandot gksudo gedit /etc/php5/apache2/php.ini --> Texteditor programmet gedit öppnas och du kan nu åtgärda detta i filen genom att leta upp short_open_tag och sätt Default värdet från On till Off --> Stäng gedit fönstret --> sen gör du samma sak med att editera php.ini filen som ligger i /etc/php5/cli mappen --> stäng gedit fönstret --> stäng ner alla webbläsar fönstren. --> Starta om sen apache genom att skriva i terminal fönstret följande --> /etc/init.d/apache2 restart --> gör sedan en refresh i webbläsaren som har
http://localhost/check_configuration.php --> se resultatet
* *
* symfony requirements check *
* *
php.ini used by PHP: /etc/php5/apache2/php.ini
** Mandatory requirements **
OK PHP version is at least 5.2.4 (5.3.2-1ubuntu4.2)
** Optional checks **
OK PDO is installed
OK PDO has some drivers installed: dblib, mysql, odbc, pgsql, sqlite, sqlite2
OK PHP-XML module is installed
OK XSL module is installed
OK The token_get_all() function is available
OK The mb_strlen() function is available
OK The iconv() function is available
OK The utf8_decode() is available
OK The posix_isatty() is available
OK A PHP accelerator is installed
OK php.ini has short_open_tag set to off
OK php.ini has magic_quotes_gpc set to off
OK php.ini has register_globals set to off
OK php.ini has session.auto_start set to off
OK PHP version is not 5.2.9
Så har man klarat detta steg, då skall det inte vara några hinder att installera SYMFONY.
Om någon har liknande problem hör gärna av er till mig så skall jag hjäpa till så gott det går
Lycka till!!
/Bosse