Har idag köpt ny laptop och den har windows, någon som enkelt kan förklara hur jag gör för att få ubuntu på denna laptop?
Vill behålla window eftersom jag har upplevt många problem med bara ubuntu på burkarna.[b][/b]
Hur behålla Windows och hur starta Ubuntu automatiskt? Löst
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Hur behålla Windows och hur starta Ubuntu automatiskt? Löst
Senast redigerad av 2 starwolf, redigerad totalt 23 gång.
Re: Ny laptop
Brumma igång CDn med Ubuntu som vanligt och ändra storlek på nuvarande partition under installationsprocessen, sedan är det bara att installera Ubuntu på det nya lediga utrymmet.
Det hela är väldigt enkelt, du kommer att förstår hur man gör när du är där.
Det hela är väldigt enkelt, du kommer att förstår hur man gör när du är där.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Kanske lite mer detaljerat. Vill inte sabba windows nu.
- mghg
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Jag antar att datorn kommer med Windows 7. Om ja, starta då Windows 7 utan nätverksanslutning och starta inte någon uppdatering av Windows. Därefter kör du defragmentering av disken och sedan använder du Windows eget verktyg för att minska Windows-partitionen och på sätt frigöra utrymme för Ubuntu.
För mer information om minskning av Windows-partitionen se http://www.sevenforums.com/tutorials/26 ... hrink.html
Om Windows-uppdateringar tas hem så är det risk att dessa sprids ut på disken så att Windows-partitionen inte kan minskas tillräckligt mycket.
Genom att använda Windows eget verktyg för att minska sin egen partition så undviker man steget med att Ubuntus installationsverktyg skall börja fippla med Windows-delen.
Därefter gör man som Hund säger, d.v.s. starta datorn med Ubuntu-CD och genomför installation steg för steg. När man kommer till steget då man skall välja plats för Ubuntu-systemet så kommer installationsverktyget att ha hittat en tom yta och kommer som första alternativ föreslå installation av Ubuntu sida-vid-sida med Windows och på den tomma ytan (som alltså frigjordes tidigare med Windows eget verktyg).
Frågor?
P.S. Vad jag känner till så kommer XP normalt inte med eget verktyg för att minska sin egen partition. Då får man först köra diskrensning och defragmentering i Windows och lita på att Ubuntus installationsverktyg minskar Windows-partitionen på rätt sätt (och oftast funkar det).
För mer information om minskning av Windows-partitionen se http://www.sevenforums.com/tutorials/26 ... hrink.html
Om Windows-uppdateringar tas hem så är det risk att dessa sprids ut på disken så att Windows-partitionen inte kan minskas tillräckligt mycket.
Genom att använda Windows eget verktyg för att minska sin egen partition så undviker man steget med att Ubuntus installationsverktyg skall börja fippla med Windows-delen.
Därefter gör man som Hund säger, d.v.s. starta datorn med Ubuntu-CD och genomför installation steg för steg. När man kommer till steget då man skall välja plats för Ubuntu-systemet så kommer installationsverktyget att ha hittat en tom yta och kommer som första alternativ föreslå installation av Ubuntu sida-vid-sida med Windows och på den tomma ytan (som alltså frigjordes tidigare med Windows eget verktyg).
Frågor?
P.S. Vad jag känner till så kommer XP normalt inte med eget verktyg för att minska sin egen partition. Då får man först köra diskrensning och defragmentering i Windows och lita på att Ubuntus installationsverktyg minskar Windows-partitionen på rätt sätt (och oftast funkar det).
-
Tack för hjälpen nu har jag ubuntu igen och windows som reserv.
MEN jag vill ha att ubuntu startar automatiskt ej windows, var ändrar jag deT??
- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Hur behålla Windows och hur starta Ubuntu automatiskt?
Utanför ämnet: Jag tog mig friheten att ändra till en lämpligare rubrik så att de som vill ge support vet vad tråden handlar om.
Med vänlig hälsning
Lao - moderator
Med vänlig hälsning
Lao - moderator
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Hur behålla Windows och hur starta Ubuntu automatiskt?
I panelen /System/Administration/Uppstartshanterarestarwolf skrev:Tack för hjälpen nu har jag ubuntu igen och windows som reserv.
Standard operativsystem välj det du vill ska starta först i rullgardinsmenyen
Om du inte har installerat uppstartshanterare gör en sökning i programcentralen
/Fab
Edit av Lao Tzu: Ändrade inläggets rubrik då det blev den gamla (förmodligen på grund av citeringen).