Jag tog då och formaterade om datorn och installerade istället 10.10 alpha 3. Innan jag installerade de proprietära drivrutinerna så såg allt normalt ut, så vitt jag kunde se. Men efter att ha gjort det så uppstod samma problem igen (dock inte prestandaproblemen, tror jag). Jag bifogar här några skärmdumpar för att visa hur det ser ut. Det här är med standardtemat och standardfärger. Det enda som är ändrat är de typsnitt som används.

Tycker att separatorerna ser konstiga ut, men är inte helt säker på om det är en fantastiskt kass designer eller en grafikbugg:

Här nedan så har jag ändrat färg på "selected items", och då ändras också knappfärgerna av någon anledning:

Någon som vet vad problemen kan beror på eller hur de kan lösas? Känns inte som att det borde vara något problem med ett såpass vanligt kort. De drivrutiner jag installerat är de som skickas med per default till Ubuntu 10.10 via "Restricted Drivers"-programmet.
Bifogat finner ni en nvidia-bug-report som jag genererat. Behöver ni mer information så är det bara att fråga.