[LÖST] Det går inte klicka på flash-knappar i Firefox

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
johnjensen
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

[LÖST] Det går inte klicka på flash-knappar i Firefox

Inlägg av johnjensen »

Jag har ett ganska nyinstallerat Ubuntu 10.04 64 bit och har installerat flash både från Adobe och Soft Ware Center.

Går jag in på http://brendbandskollen.se i Firefox kan jag inte klicka på mätknappen. Med Chrome går det utmärkt. Också på vissa andra sidor är det samma. Ibland går det inte få visning på en film medan det på andra webbplatser går utmärkt. Med Chrome går det alltid men har tyvärr lärt mig hata den webbläsare av anledningar jag inte skriver här. Firefox ska det vara.

Någon som kan hjälpa mig med felsökning och tänk på att jag kör Ubuntu 10.04 64 bit.

En fråga till...
Laddade ner svenska firefox och fick firefox-3.6.8.tar.bz2. Inne ligger en mapp Firefox men vad lägger man den och ersätter med engelsk version? Jag kan visserligen köra den från skrivbordet men vill ha den där den ska vara. Kanske lösningen på min första fråga att man på vissa sidor bara kan köra flash med svensk version av Firefox men det ser jag som väl långsökt.
Senast redigerad av 1 johnjensen, redigerad totalt 22 gånger.
David Andersson

Re: Det går inte klicka på flash-knappar i Firefox

Inlägg av David Andersson »

johnjensen skrev:Jag har ett ganska nyinstallerat Ubuntu 10.04 64 bit och har installerat flash både från Adobe och Soft Ware Center.
Om du har installerat två flash-spelare kan det vara problem. Har du även installerat Gnash eller Mozilla Plugin för SWF?

Adobes flash är det som fortfarande funkar bäst för svtplay och liknande, och den installeras automatiskt med paketet ubuntu-restricted-extras.

Tips: installera inte program genom att ladda ner saker från nätet, även om många webb-sidor uppmanar dej att göra det. Installera bara från förråden (Software Center, Synaptic eller apt-get).
johnjensen skrev: En fråga till...
Laddade ner svenska firefox och fick firefox-3.6.8.tar.bz2.
Firefox i ubuntus förråd är ver 3.6.8 och klarar "alla" språk. Om du väljer svenska när du loggar in kommer de flesta vanliga program, inkl firefox, att ha sina menyer och dialoger på svenska. Om det inte finns svenska som alternativ i ditt system, gå till System > Administration > Language Support (Språkstöd?) och bocka för Svenska i listan.

Som sagt: installera inte program genom att ladda ner saker från nätet. Installera från förråden. Lägg till fler förråd om du mot förmodan inte hittar vad du behöver. Jag har använt ubuntu eller xubuntu sedan 6.06, och har installerat ungefär 1000 paket genom Synaptic och apt-get (oräknat dependencies), ca 4 program genom att ladda ner källkod och kompilera, och bara ca 2 program genom att manuellt ladda ner färdiga binärer från nätet.
Ulthwen

Inlägg av Ulthwen »

johnjensen

Inlägg av johnjensen »

Ulthwen lösning och länk gjorde susen.

Tack alla!

Och har nu Svenska också.
Skriv svar