Hej, detta är både hjälptråd och tipstråd. Det jag har nu är en ubuntudator som är kopplad till en router med trådlöst nätverk. Funkar otroligt bra, nu vill jag att min Popcorn hour ska vara med i leken. Den är av första typen, alltså utan trådlöst nätverk. Min plan är att köra den direkt till datorn med nätverkssladd och sätta upp en server på ubuntu datorn för att streama. Jag är inte intresserad av att köra internet på popcorn hour stationen utan bara komma åt filer från min dator. Vad tror ni är den bästa och enklaste lösningen, har sett massor alternativ.
Så för att korta ner det. Datorn tar emot internet trådlöst från router. Nätverkskort nummer två med kabel vill jag ha direkt till mediastationen. Vad tror ni?
MVH Joakim
Koppla Ubuntu dator med mediastation[LÖST]
-
Koppla Ubuntu dator med mediastation[LÖST]
Senast redigerad av 2 synthpopper, redigerad totalt 23 gång.
- Kirill
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Koppla Ubuntu dator med mediastation
Jag skulle koppla popcorn hour maskinen via routern ändå, för att underlätta nätverket
Så slipper du in och konfa statiska IP'n på båda maskinerna...
Är inte så hemma på just popcorn maskinerna och hur deras interface ser ut med streaming genom nätverk osv, men du behöver inte sätta upp någon server på din Ubuntudator... Behöver bara dela ut det som behövs

Är inte så hemma på just popcorn maskinerna och hur deras interface ser ut med streaming genom nätverk osv, men du behöver inte sätta upp någon server på din Ubuntudator... Behöver bara dela ut det som behövs

Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
-
Ja precis, självklart vore det bästa och enklaste alternativet det. Men, jag har väldigt långt till min router och inte stålar till att köpa till en nätverksenhet för trådlöst till mediastationen. Jag hoppades på att man kunde ställa in det nätverkskortet med fast ip och popcornen med fast den också. Gjorde så med windows tidigare. Men ubuntu är inte så sugen på att som standard köra två kort samtidigt automatiskt. Åde.
- ThinLizzy
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
synd att pengarna inte räcker. själv kör jag min popcorn med kabel och mountar den med nfs. aldrig problem.
jag antar att du vet att en kabel på 25 meter kostar 200-300:- på kjell & co.
jag antar att du vet att en kabel på 25 meter kostar 200-300:- på kjell & co.
-
Yes, jag har tillochmed en kabel till men vill verkligen inte ha den över golvet. Så det går alltså inte att aktivera och köra två nätverkskort samtidigt. Det trådlösa till routern och det fasta med fast ip tillsammans med mediastationen. Känns som det borde funka. MVH
- ThinLizzy
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
klart det går, men det är en hel del pill. provade detta en del för några år sedan med blandade resultat. in i network-manager och prova enl. bifogad bild.synthpopper skrev:Så det går alltså inte att aktivera och köra två nätverkskort samtidigt. Det trådlösa till routern och det fasta med fast ip tillsammans med mediastationen. Känns som det borde funka. MVH
finns säkert andra här som kan detta och kan hjälpa dig.
herr Forsberg skrev en liten guide en gång i tiden:
http://ubuntutips.se/home/kat1/126-att- ... pling.html
annan guide som kan vara bra att läsa:
http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/ipmasq_dnsmasq
mycket nöje!
-
Tack så jättemycket! De senaste länkarna gjorde susen, gick helt enkelt bara in och satte eth0 "Delade med andra datorer" sen funkade det direkt. Tänk att det kunde vara så lätt. Nu funkar delningen perfekt och min mediastation är ute på nätverket.
MVH Joakim
MVH Joakim