Jag kör en laptop med trasig skärm som musikserver. Jag installerade ursprungligen 9.10 beta med hjälp av en extern skärm på VGA-porten, därefter har datorn administrerats och använts med NX fjärrskrivbord och SSH. Systemet är uppdaterat successivt till 10.04 och någonstans i processen har det blivit så att jag inte kan starta upp datorn och administrera den med GUI på extern skärm längre. Jag vet inte riktigt när det skedde, det var länge sedan NX gav upp vid en uppdatering.
Jag ser booten fram tills att ubuntus splashscreen eller inloggningsskärm ska visas. Jag antar att det är drivrutinen som då laddas och då slocknar den externa skärmen. Det finns snabbknappar för att växla mellan olika skärmlägen (Intern display - dubblett - dual screen - etc...) men det händer ingenting när jag provar där. På nåt sätt tror jag att gamla drivrutinen för Karmic skulle lösa problemet, men jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga för att byta. Det verkar inte vara så många andra som har samma problem heller...

Jag vore såklart glad om någon har några bra idéer för att få igång skärmrackaren, en del grejer vill man vara lokalt på burken för att fixa...