Updaterings problem - Löst !

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
mhenriday
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Updaterings problem - Löst !

Inlägg av mhenriday »

Igår morse, då jag försökte som vanligt installer nattens skörd av uppdateringar för bl a Firefox och Chrome/Chromium, stannade uppdateringsprocessen när den kom till
Ställer in firefox (3.6.9~hg20100817r34537+nobinonly-0ubuntu1~umd2~lucid)
Har försökt rätta till det på olika sätt, bl a genom att starta i återställningsläge och städa upp därifrån, men när jag väljer »Reparera trasiga paket« händer ingenting förutom att datorn stanner vid »Ställer in firefox ...«, precis som ovan. Detta händer såväl på min stationär burk som på den bärbara, som bägge har 64-bitars Lucid installerat. När jag försöker kommer åt problemet via en terminal får jag följande resultat :
mhenriday@mhenriday-bordsdator:~$ sudo apt-get install -f
[sudo] password for mhenriday:
E: dpkg avbröts. Du måste manuellt köra "sudo dpkg --configure -a" för att rätta till problemet.
mhenriday@mhenriday-bordsdator:~$ sudo dpkg --configure -a
Ställer in firefox (3.6.9~hg20100817r34537+nobinonly-0ubuntu1~umd2~lucid) ...
Några förslag på hur jag kan komma vidare ?...

Henri

PS : Borde naturligtvis nämna här att jag inte har något problem med att använda datorerna och att den version av Firefox (Namoroka) som laddas när jag klickar på ikonen är
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; sv-SE; rv:1.9.2.9pre) Gecko/20100819 Ubuntu/10.04 (lucid) Namoroka/3.6.9pre GTB7.1
Det är bara att det inte längre går att uppdatera burkarna....
ds
Senast redigerad av 1 mhenriday, redigerad totalt 21 gånger.
mhenriday
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Updaterings problem

Inlägg av mhenriday »

Efter att ha undersökt de olika flaggorna som kan användas med kommandot »dpkg«, fann jag att problemet kunde lösas om jag körde
dpkg --forget-old-unavail
i en terminal. På min stationära burk gick det med en gång, på den bärbara maskinen fick jag köra ett par gånger. Slutet gott allting gott !...

Henri
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"