Så det är nu viktigt att vi ser både Användarnamn IP och Registrerings Datum
Snacka om Pingviner är några lekbarn

Njau... nu kör jag en vassare Android och samma resonemang gäller ju även för en smartphone hur kontroller måste göras för att utesluta valfusk.Svendus skrev:För att fuska behöver man tyvärr bara en lite vassare 3G Mobiltelefon
Så det är nu viktigt att vi ser både Användarnamn IP och Registrerings Datum
Snacka om Pingviner är några lekbarn![]()
![]()
Det kan vara bra att ha diskussionen samlad här i samband med omröstningen.ycc skrev:Om någon tycker diskussionen blir för teknisk skall den kanske delas, men det är som sagt viktigt hur man röstar ärligt.
Jo visst finns det smarta cookiesar och visst går dessa att ta bort....ycc skrev:O
Smarta cookies känner jag inte till? Om det är den (vanligaste) typen av cookies som ligger på användarens disk så borde de i alla fall gå att suddda och fuska vidare.
De gamla IRQ-omröstningarna, där alla tryckte samtidigt kanske är säkrare?
Pun citerar mig, så jag tycker jag måste svara. Jag vet dock inte vem pun argumenterar med. Självklart skall man hålla reda på IP adresserna från rösterna. Vad jag vet har det alltid gjorts i våra omröstningar.pun skrev:... hålla koll på IP-adresserna som röstar. Klart elementärt och enbart pinsamt om man inte klarar att tillstå att det är så !
Då är vi alldeles eniga.....ycc skrev:Du citerar mig, så jag tycker jag måste svara. Jag vet inte vem pun argumenterar med. Självklart skall man hålla reda på IP adresserna från rösterna. Vad jag vet har det alltid gjorts i våra omröstningar.pun skrev:... hålla koll på IP-adresserna som röstar. Klart elementärt och enbart pinsamt om man inte klarar att tillstå att det är så !
Detta ställer till problem för hur jag ska rösta. Jättejobbigt.vulfgar skrev:I denna omröstningen blev det såhär eftersom Little John och Pontus Öhman resp Farmfield och Little John inte vill arbeta ihop. Om någon av dom konstellationerna blivit vald så hade vi riskerat att valet fått göras om.cthulhu skrev:Kan man inte rösta på TC och TL separat längre?
Bra. Det hade ju varit lite otrevligt om man kunnat se det faktiskt...johanre skrev:Vet inte om dmz eller Lars har svarat på frågan men antal användarid som har svarat matchar antal IP adresser. Och det är inga dubbletetter.
Så det jag kan se i databasen är användarid som har röstat och från vilka IP adresser men inte *vad* de har röstat.
Kanske inte direkt vad de har röstat på men självklart går det att få fram vem som har röstat på vilka då man kan ändra sin röst. Forumet håller ju koll på vem jag har röstat på och kan den så kan alla med tillgång till databasen.johanre skrev:Så det jag kan se i databasen är användarid som har röstat och från vilka IP adresser men inte *vad* de har röstat.
Det köper jag - men man får jobba lite för det.KiviE skrev:Kanske inte direkt vad de har röstat på men självklart går det att få fram vem som har röstat på vilka då man kan ändra sin röst. Forumet håller ju koll på vem jag har röstat på och kan den så kan alla med tillgång till databasen.
Att se vem som har röstat på vad är väldigt enkelt... det kanske inte skall dryftas här dock.johanre skrev:Vet inte om dmz eller Lars har svarat på frågan men antal användarid som har svarat matchar antal IP adresser. Och det är inga dubbletetter.
Så det jag kan se i databasen är användarid som har röstat och från vilka IP adresser men inte *vad* de har röstat.
Jag anser att vi medlemmar har rätt att veta vem som har tillgång till databasen. Det är inte alls att misstänkliggöra några enskilda individer. Jag anser att vi har rätt att veta vem som har tillgång till våra privata data.vulfgar skrev:...
Fast jag förmodar att man måste ha tillgång till databasen för det. Jag antar att det bara är serveradmins som har den möjligheten. Eller?
Även om det rent tekniskt går att se så innebär inte det att man behöver eller ska eller har för avsikt att göra det.
Jo det är en klart vettig rättighet.ycc skrev: Jag anser att vi medlemmar har rätt att veta vem som har tillgång till databasen. Det är inte alls att misstänkliggöra några enskilda individer. Jag anser att vi har rätt att veta vem som har tillgång till våra privata data.