Blir jag lurad lr har jag hittat värsta guldtillfället?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
jansson
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Blir jag lurad lr har jag hittat värsta guldtillfället?

Inlägg av jansson »

Hej.
Jag blev kontaktad av ett företag som kallar sig för Imortmagasinet och som sett mitt CV på jobbsafari.se. Jag trodde att de ville att jag skulle göra en Hemsida åt dem (för jag har en dataveteskaplig utbildning) och tyckte att lönen de erbjöd var ganska hög, men ändå inte helt sjukt hög. 14000/mån efter skatt för 10-15tim/vecka. Men sen så visade det sig att allt de vill att jag skulle göra är att sätta in annonser åt dem på Blocket, Expressen osv, skriva recensioner av produkter de importerar och, and here's the kicker, ta emot transaktioner och överföra dem via forex.

De "är ett svenskt företag men bedriver distributionen via Brasilien, den administrativa delen i USA och försäljningen sker i Sverige".

Jag gissar att pengarna jag skulle överföra skall skickas utomlands, distributionen sker inte alls och ingen annan än självaste JAG finns i Sverige och är därmed åtalbar för detta brott. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
pun

Re: Blir jag lurad lr har jag hittat värsta guldtillfället?

Inlägg av pun »

Jo det luktar pengatvätt lång väg och att man vill nyttja dig som "målvakt".... :P

Fråga varför de behöver en ekonomisk mellanhand... ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Svansen mellan benen mannen... Spring åt andra hållet... Tjänster/produkter som säljs i sverige beskattas/momsas här - så även om dom inte skulle blåsa dig (som är alternativ 2) så riskerar du att hamna i fetekläm med staten... ::)

Run Forrest, run... ;)
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Japp, det luktar skumrask lång väg. Men varför inte roa dig med att fråga mer exakt hur det går till och så vidare. Sen kan du fråga en jurist om det är hållbart?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
jansson

Inlägg av jansson »

Lao Tzu skrev:Japp, det luktar skumrask lång väg. Men varför inte roa dig med att fråga mer exakt hur det går till och så vidare. Sen kan du fråga en jurist om det är hållbart?
Ja men jag vet inte om jag är så sugen på att betala en jurist för det. Då skulle jag nog behöva ta det där jobbet iaf så jag kan betala. :-X

Borde man polisanmäla sånt här?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

jansson skrev:
Nej det finns med all sannolikhet inga resurser att undersöka alla dessa skrupelfria lycksökare som det vimlar av på internet.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

jansson skrev:
Lao Tzu skrev:Japp, det luktar skumrask lång väg. Men varför inte roa dig med att fråga mer exakt hur det går till och så vidare. Sen kan du fråga en jurist om det är hållbart?
Ja men jag vet inte om jag är så sugen på att betala en jurist för det. Då skulle jag nog behöva ta det där jobbet iaf så jag kan betala. :-X

Du får be nån student som vill ha nåt att bita i. :) (Skämt åsido, känner man ingen jurist eller liknande kan det vara svårt att få det kollat. Även om man känner någon är det inte säkert att personen har tid eller lust.)
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Jag tycker att du skall anmäla det till jobbsafari.se, de vill förmodligen hålla en hög standard. Det ligger deras intresse. Sedan är det inte som Pun skriver. Jag tycker absolut att du skall anmäla ärendet till polisen. Jag personligen har haft ett gott samarbete med polisen ett flertal gånger. Antingen med special utbildad lokal personal eller deras enhet för IT- brottslighet. Ett stort problem polisen har är att folk inte anmäler. Så det är inte alls som Pun skriver. De tar med glädje i mot och granskar en anmälan.

Tveka aldrig att anmäla om det inte känns rätt.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Hehe.... ;)

Jo har man överskottsenergi så kan man ju dra iväg ett mail....

http://www.polisen.se/Kontakta-oss/E-post/
jansson

Inlägg av jansson »

Slängde iväg ett mejl till både polisen och jobbsafari.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

jansson skrev:Slängde iväg ett mejl till både polisen och jobbsafari.
Inte bara lämpligt, dessutom sympatiskt så ingen annan stackare hamnar i trubbel...

Jo, så här blir det ju i en värld som använder mindre och mindre kontanter - bedrägerier & liknande ökar... Kriminaliteten i stort kommer aldrig försvinna, det tror iaf inte jag - det är som energi, det kan inte förstöras, bara omvandlas... ;)
Andersen

Inlägg av Andersen »

jansson skrev:JAG finns i Sverige och är därmed åtalbar för detta brott. Vad tror ni?
Vilket brott? Innan du vet säkert att det skulle röra sig om en kriminell verksamhet så är det bara spekulationer. Importmagasinet har funnits sedan 1995, deras revisor är företaget Ernst & Young.

Jag ser ingenting spektakulärt i detta.
jansson

Inlägg av jansson »

Andersen skrev:
jansson skrev:JAG finns i Sverige och är därmed åtalbar för detta brott. Vad tror ni?
Vilket brott? Innan du vet säkert att det skulle röra sig om en kriminell verksamhet så är det bara spekulationer. Importmagasinet har funnits sedan 1995, deras revisor är företaget Ernst & Young.

Jag ser ingenting spektakulärt i detta.
Jag har inte hittat på dom på nätet överhuvudtaget. Hur vet du att dom funnits sedan 1995? Han sa själv att dom var en ny aktör, i sverige iaf.

Vidare tycker jag det är ganska konstigt att dom kan tänka sig ett anställa en person och betala denna en lön på 14000kr/mån netto för 10-15 timmars jobb i månaden utan att ens tala med personen via telefon.
Dom sa också att dom skulle anställa 3 eller fyra personer. Varför inte bara anställa EN person på heltid? Varför så hög lön för något som faktiskt vem som helst kan göra? Varför använda blocket och liknande saker med enskilda annonser när dom kan sätta upp en egen sajt? Är det inte väldigt konstigt att jag skulle ta emot transaktioner och överföra dem utomlands? Manuellt via forex?
Andersen

Inlägg av Andersen »

jansson skrev: Jag har inte hittat på dom på nätet överhuvudtaget. Hur vet du att dom funnits sedan 1995? Han sa själv att dom var en ny aktör, i sverige iaf.
Företaget är nytt i sverige, men har funnits i norge sedan 1995. Vad är det för varor som de vill att du recenserar i sverige?
jansson

Inlägg av jansson »

Andersen skrev:
jansson skrev: Jag har inte hittat på dom på nätet överhuvudtaget. Hur vet du att dom funnits sedan 1995? Han sa själv att dom var en ny aktör, i sverige iaf.
Företaget är nytt i sverige, men har funnits i norge sedan 1995. Vad är det för varor som de vill att du recenserar i sverige?

Här är hela "intervjun" som vi hade via msn. Allt framgår i början.

Kod: Markera allt

Import Magasinet 16:29
God eftermiddag! Mitt namn är Sven, vi har talats vid gällande ett jobb på jobbsafari.se. Allt väl?	

mikaeljans@gmail.com 16:29
Hej, Allt är bra med mig
hur är det själv? 16:29

Import Magasinet 16:29
Bara bra tack, har du tid nu?	

mikaeljans@gmail.com 16:30
absolut	

Import Magasinet 16:30
Har du några frågor angående tjänsten eller företaget innan vi börjar?	

mikaeljans@gmail.com 16:30
ja faktiskt. Det är en del oklarheter i ert mejl
Ni skriver aldrig vad tjänsten går ut på? 16:31

Import Magasinet 16:31
Du kommer som sagt få arbeta med recensering, annonsering och kasseringarbete. Så om du får annonsera så kommer du få material och text och ombes att lägga upp annonsen på en speciellt utvald plats (Aftonbladet exempelvis) eller om du får ett
kasseringsjobb så kommer du ombes åka till Fexco eller Forex och göra en överföring. Får du jobbet så kommer du få till en handledare som kommer vägleda dig igenom arbetsuppgifterna samt 2 veckors utbildning. 16:31
Företaget är Svenskt dock så vi är som sagt utlandsbaserade, distributionen sker via Brasilien, den administrativa delen i USA och försäljningen sker i Sverige. Vi har planer på att börja sälja i Norge och Danmark vid årets slut. 16:31

mikaeljans@gmail.com 16:33
ok. Det står att tjänsten är på mellan 15 timmar/vecka... sen står inget mer. I ert mejl alltså.	

Import Magasinet 16:34
Jo jag förstår det, jobbsafari ger oss max 1200 karaktärer tror jag så man kan inte skriva så mycket.
Några andra funderingar? 16:34

mikaeljans@gmail.com 16:35
Ja men alltså jag menar, mellan 15/timmar och vad?	

Import Magasinet 16:36
Låt mig läsa mailet, du verkar ha fått en del utav mailet endast
Detta är ett deltidsjobb som kommer skötas hemifrån, arbetstider varierar mellan 15 timmar / vecka (Du får lägga upp schemat tillsammans med oss), lönen är 3.500,00 kr netto (dvs, efter skatt) per vecka (14.000,00 per månad) - Lönen är fast, dvs inte kommisionsbaserat (Du kommer inte få arbeta med försäljning överhuvudtaget) 16:39
Förmåner inkluderar flexibla arbetstider, tjänstetelefon, ersättning transport och måltid - skulle dessa behövas. Utöver det så kommer du arbeta med pigga, positiva personer samtidigt som du löser arbetsuppgifter som är spännande.

16:39
Du kommer få arbeta åt en ny aktör på den Svenska marknaden som har som fokus att importera allt från tv-apparater och datorer till lyxartikarl

Om du inte skickat in ditt C.V. ännu - vänligen gör det samtidigt som du meddelar passande tid för intervjun.

Med vänliga hälsningar,

Import Magasinet Inc 16:39
Detta är resten utav meddelandet. 16:39

mikaeljans@gmail.com 16:40
Jo jag har sett allt det men...
Detta är ett deltidsjobb som kommer skötas hemifrån, arbetstider varierar mellan 15 timmar / vecka (Du får lägga upp schemat tillsammans med oss), ... 16:40
det står inte hur lång tid det kan komma att bli per vecka, endast hur mycket det minst blir 16:40

Import Magasinet 16:41
Du har helt rätt, det ska stå mellan 10 och 15 timmar, jag ber om ursäkt för misstaget.	

mikaeljans@gmail.com 16:41
ok tack
då är allt klart så långt 16:42
En sak bara. 16:42
3500/15=233kr i timmen Efter skatt. Jag var under intrycket att detta var ett jobb med anknytning till min utbildning. Varför så hög summa? 16:44
(inte för att jag nödvändigtvis tappar intresset för jobba bara för att det inte stämmer in med min utbildning 16:45

Import Magasinet 16:46
Du kommer få arbeta med kasseringsarbete, dvs, överföra transaktioner via Forex och Fexco, sedan annonsera som sagt och vi har ganska tajta deadlines på just dessa två arbetsuppgifter. Vi betalar ut en hög lön av den enkla annledningen att vi förväntar oss en högkvalitativ service.	

mikaeljans@gmail.com 16:47
ok tack.	

Import Magasinet 16:48
Om vi bestämmer oss för att annställa dig så kommer du vara provanställd under tre veckor till en början, du får givetvist lön under denna tid samt ersättning/bonus. Om allt gått rätt till så skrivs ett kontakt på sex månader, du kommer ha möjlighet att
förnya kontraktet när det gått ut. Kontaktet kommer skickas hem till dig via budfirma (FedEx / UPS), en utav kopiorna behöver du skriva under och skicka tillbaka till oss - det är alltså relativt simpelt. 16:48
Du kommer få arbetsuppgifter och din handledare kommer gå igenom dem med dig steg för steg. Kontakten kommer i dem flesta fallen skötas via telefon men kan även komma att skötas via mail/msn. 16:48
Arbetar du för närvarande, alternativt, studerar du? Om så är fallet, hur ser ditt schema ut? 16:48

mikaeljans@gmail.com 16:49
Jag arbetar inte för tillfället utan söker arbete
Har arbetat hela sommaren men hade min sista dag idag 16:50

Import Magasinet 16:50
Okej, det här jobbet tar ju inte mer än 2-3 timmar / dag och du kommer ha möjlighet att bestämma arbetstider med oss. Annledningen att jag frågar är att vissa som ansökt studerar och jobbar deltid, så då hade det varit lite svårt.
Har du tillgång till dator / internet? Och sedan undrar jag över dina planer, om du skulle få detta jobb, skulle du se det som ett temporärt jobb eller tror du att du skulle behålla jobbet i minst ett halvår? 16:51

mikaeljans@gmail.com 16:52
Tar det endast 2tim/dag ser jag ingen anledning att INTE behålla jobbet i minst ett halvår. Jag har vissa planer på att eventuellt starta eget och då skulle detta var perfekt för mig.	

Import Magasinet 16:53
Det låter bra det. Som jag nämnde tidigare så kommer du behöva recensera produkter från tid till tid, utav dessa tre kategorier vilken skulle du helst vilja recensera: Filmer, Musik eller Elektronik (Allt från digitalkameror till notebooks) ?	

mikaeljans@gmail.com 16:54
Elektronik. Jag har ett stort intresse av framför allt mobiltelefoner
Håller mig uppdaterad i ämnet osv 16:54
men jag tycker även om film och musik 16:54
Är det då en recension som skulle läggas ut i annonsen? 16:55

Import Magasinet 16:56
När sidan kommer upp så är det tänkt att varje produktsida kommer fyllas ut med minirecensioner, dessa recensioner är de du kommer få skriva. Du kommer även få ge oss feedback på produkten, dvs din personliga åsikt ang om vi borde köpa in produkten eller inte.	

mikaeljans@gmail.com 16:57
Ok	

Import Magasinet 16:57
Annledningen att jag frågar är att vi har tre lediga tjänster, så vi vill inte annställa tre personer som kan tänka sig att endast recensera samma kategori.

Bor du i en ort som har ett Forex kontor?	

mikaeljans@gmail.com 16:58
Jag bor utanför Uppsala med bra kommunikationer in till stan.
Planer på att flytta in till Uppsala när jag får ett jobb 16:58

Import Magasinet 16:59
Okej, skulle det vara problematiskt för dig att åka in 2-3 gånger /vecka in till Uppsala?	

mikaeljans@gmail.com 16:59
Nej inte alls	

Import Magasinet 16:59
Transport får du givetvist ersatt.
Okej, toppen 16:59
En del utav jobbet är ju att ta emot transaktioner och vidarebefodra dem via Forex. Jag har faktiskt inte några andra frågor, vi går mest efter ansökan än själva intervjun när vi bestämmer oss för att annställa och allt ser väldigt bra ut hittils måste jag säga. Jag behöver dock konsultera med min kollega innan jag kan ge dig något besked, men i teorin så är jobbet ditt. 17:00
Jag kommer kanske vilja ha en telefonintervju men i teorin så tror jag inte det behövs, jag har fått svar på allt jag behöver veta. Om vi bestämmer oss för att annställa dig så kommer du vara provanställd under tre veckor till en början, du får givetvist 17:01
lön under denna tid samt ersättning/bonus. Om allt gått rätt till så utökar vi kontrakter till sex månader, du kommer ha möjlighet att 17:01
att förnya kontraktet när det gått ut.
17:01

mikaeljans@gmail.com 17:01
Kom på att jag glömde svara på din fråga om jag har internet
svaret är ja 17:01

Import Magasinet 17:02
Mitt msn verkar krångla, jag verkar ha skrivit samma meddelande 4-5 gånger - Ber om ursäkt för det.
Okej, toppen. 17:02

mikaeljans@gmail.com 17:02
Nej jag har bara sett det en gång	

Import Magasinet 17:02
Fick du mina meddelanden angående att jobbet i teorin är ditt, dock så behöver jag gå igenom det med min kollega?	

mikaeljans@gmail.com 17:03
Ja det såg jag
Låter bra 17:03

Import Magasinet 17:04
Toppen, då får jag lov att tacka dig för din tid. Jag hoppas att kunna få arbeta med dig och att du eventuellt, blir du annställd kommer trivas. Skulle du ha några som helst frågor så är det bara att skriva här eller kontakta oss via mail.	

mikaeljans@gmail.com 17:04
Ok tack, det ska jag göra.	

Import Magasinet 17:05
Ha en fortsatt trevlig dag!	

mikaeljans@gmail.com 17:05
detsamma, hej	
Andersen

Inlägg av Andersen »

Det kanske inte är det norska företaget som ligger bakom detta. I usa finns det inget företag som heter IMPORT MAGASINET INC, men däremot EXPORT-IMPORT MAGAZINE INC.

Hur som helst så ser jag ingen risk i detta, i och med att du bara är anställd så kan du inte vara ansvarig för några oegentligheter i företagets transaktioner. Vill de däremot att du ska vara inskriven i bolagsregistret så ska du nog dra öronen åt dig.
jansson

Inlägg av jansson »

Nu blev jag erbjuden jobbet också. Men till min förvåning så vill dom faktiskt träffas.

Men vilket fall som helst så tar jag det inte eftersom jag misstänker att det är olagligt. Även om jag inte kan åka dit på något så vill jag inte bidra till nått sånt.
Simooneee

Inlägg av Simooneee »

.....
Senast redigerad av 1 Simooneee, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Hur reagerar företaget om ni börjar ställa lite mot frågor? Ställ frågor om fakta ni finner tveksamt. Det kan vara intressant att läsa företagets svar.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Andersen

Inlägg av Andersen »

Simooneee skrev:Jag har blivit erbjuden exakt samma jobb och fick idag mejl om att de vill provanställa mig :O. Min intervju och allt lät precis som här.
Varför får inte jag ett sådant erbjudande? Jag skulle behöva lite extra pengar som inte kräver en massa tid. ;D
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"