Jag har en installation av Windows 2000 i Virtual Box, som jag kör på en 1,8x2 GHz dator med 3D rendering, men när jag på detta 10 år gamla gästoperativsystem kör ännu äldre GTA, eller liknande typiska winodws 95 spel avsedda för 200 MHz datorer kör min CPU1 på 100% (och CPU2 ~30%), och min stackars laptop når nästan smältpunkten; efter ett par minuter är CPU temp 68 C. Jag har testat alla fyra olika kombinationer av "tillåt gästOS att använda värld-datorns 2D/3D acceleration" men det blir inte bättre för det. Har jag missat något, eller är detta normalt? Grand Theft Auto skall ju kunna köras på en bråkdel av en tiondel av de CPU-resurser jag har.
Kan nämna att det är originalversionen av spelet, alltså inte den nya gratis "remixen" som portats till XP/Vista. Jag ser samma beteende på alla mina "moderna" spel (modern=win95 spel i min ordbok

).
Grafikminnet har jag ställt in på 100 Mb i virtual box, inte för att jag vet om jag har de resurserna, men jag vet inte vad man skulle kunna göra mer?
glxinfo:
Kod: Markera allt
do_wait: drmWaitVBlank returned -1, IRQs don't seem to be working correctly.
Try adjusting the vblank_mode configuration parameter.
display: :0 screen: 0
direct rendering: Yes
server glx vendor string: SGI
server glx version string: 1.2
server glx extensions: