Starta upp program automatiskt
Starta upp program automatiskt
Har gått runt och tänkt på en sak en stund, och efter en diskussion på jobbet visade det sig att jag inte är den enda som har tänkt på det, så jag provar att lägga ut frågan här.
På jobbet sitter vi med fyra skärmar och många program och fönster öppna samtidigt. Varje morgon när vi startar upp, och när vi ska börja med en ny arbetsuppgift, så tar det en del tid att öppna alla fönster och program och organisera dem som vi vill ha dem, på de olika skrivborden osv.
Går det på nåt sätt att få det där automatiskt, så man bara behöver köra ett script eller nåt? Kunde tex. ha 3-4 script för hur man vill ha det organiserat, men placering och storlek på de olika fönstren, och vilket skrivbord de ska ligga på?
På jobbet sitter vi med fyra skärmar och många program och fönster öppna samtidigt. Varje morgon när vi startar upp, och när vi ska börja med en ny arbetsuppgift, så tar det en del tid att öppna alla fönster och program och organisera dem som vi vill ha dem, på de olika skrivborden osv.
Går det på nåt sätt att få det där automatiskt, så man bara behöver köra ett script eller nåt? Kunde tex. ha 3-4 script för hur man vill ha det organiserat, men placering och storlek på de olika fönstren, och vilket skrivbord de ska ligga på?
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Starta upp program automatiskt
https://help.ubuntu.com/community/CronHowto
Under delen advanced crontab finner du strängvärdet
Som gör det du söker läs igenom hela guiden noga innan du börjar att editera några /etc filer det finns flera fina exempel börja med att adda ett program/fönster när du ser att det funkar kan du fortsätta med fler.....
Under delen advanced crontab finner du strängvärdet
Kod: Markera allt
@reboot
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
KDE har funktioner för att binda program/fönster till vissa workspace. Så det går. Jag har för mig att har läst om något liknande för gnome...
Mja. Skulle helst kunna bestämma exakt storlek och plats för varje fönster också. Tex. på desktop #1, så ska vänstra och högra halvan av skärm 2 från vänster tas upp av två fönster till program D. På första skärmen ska översta halvan tas upp av program P, och nedre delen ska delas lika mellan program K och U. På skärm 3 ska program M och T ligga, de ska överlappa varandra lite, men M ska ligga längre till höger så man alltid ser högra delen av det fönstret, och båda ska alltid ligga på synlig desktop. Hela skärm 4 ska tas upp av program M, som också alltid ska vara på synlig desktop.
Skärm 1 desktop #2 ska ha 2 fönster med program xxx...
På desktop #3 vill jag ha 3 fönster av program P och U..
osv.
+ Allra helst ha 2-3 olika såna uppsett beroende på vilka arbetsuppgifter som ska göras.
Svårt att förklara, fattar ni vad jag menar? Det tar så massa tid att hålla på och flytta och ändra storlek på fönster, osv. innan man faktiskt kan börja jobba, och skiter man i att organisera det på ett vettigt sätt blir det omöjligt att jobba effektivt.
osv.
+ Allra helst ha 2-3 olika såna uppsett beroende på vilka arbetsuppgifter som ska göras.
Svårt att förklara, fattar ni vad jag menar? Det tar så massa tid att hålla på och flytta och ändra storlek på fönster, osv. innan man faktiskt kan börja jobba, och skiter man i att organisera det på ett vettigt sätt blir det omöjligt att jobba effektivt.
Jag har aldrig testat det själv, men är det inte sådant här somDendrite skrev:Mja. Skulle helst kunna bestämma exakt storlek och plats för varje fönster också. Tex. på desktop #1, så ska vänstra och högra halvan av skärm 2 från vänster tas upp av två fönster till program D. På första skärmen ska översta halvan tas upp av program P, och nedre delen ska delas lika mellan program K och U. På skärm 3 ska program M och T ligga, de ska överlappa varandra lite, men M ska ligga längre till höger så man alltid ser högra delen av det fönstret, och båda ska alltid ligga på synlig desktop. Hela skärm 4 ska tas upp av program M, som också alltid ska vara på synlig desktop.
osv.

Med howto här...
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=75749t
- mcNisse
Det går att styra storlek och position också i kde... men om det går att dra så långt som du vill är jag osäker på.
Det du är ute efter kanske är en tilingwm. Kolla om det du vill göra går att fixa till med awsome.
Det du är ute efter kanske är en tilingwm. Kolla om det du vill göra går att fixa till med awsome.
Jag kan konfirmera att man under Gnome med hjälp av Devil's Pie åtminstone delvis kan uppnå det önskade. Jag säger delvis för jag får inte alla Devil's Pie kommandon att fungera. Ffa får jag av ngn anledning inte instruktionen "geometry" att fungera, vilket är en nyckelinstruktion för att åstadkomma det ovanstående. Men jag hinner inte fortsätta testa just nu.
Hur som helst fanns en annan bra/bättre instruktion för Devil's Pie här:
http://foosel.org/linux/devilspie
I den tidigare länken jag lämnade skrivs det en massa om XML, det använder alltså inte Devil's Pie längre. Den läser in alla skript med filändelsen .ds som ligger i ~/.devilspie.
Det finns säkert elegantare lösningar, men om man har en slev program som man vill skall starta och styras genom Devil's Pie gör man enklast ett startscript i bash där man först startar Devil's Pie, och sedan övriga program.
Hur som helst fanns en annan bra/bättre instruktion för Devil's Pie här:
http://foosel.org/linux/devilspie
I den tidigare länken jag lämnade skrivs det en massa om XML, det använder alltså inte Devil's Pie längre. Den läser in alla skript med filändelsen .ds som ligger i ~/.devilspie.
Det finns säkert elegantare lösningar, men om man har en slev program som man vill skall starta och styras genom Devil's Pie gör man enklast ett startscript i bash där man först startar Devil's Pie, och sedan övriga program.
Det går ju att spara sessionen med om man vill.
Annars kan nog ett par av mina gamla blogginlägg vara av intresse:
Organisera fönster med Compiz Grid
Öppna program på förvalt skrivbord med Compiz
Annars kan nog ett par av mina gamla blogginlägg vara av intresse:
Organisera fönster med Compiz Grid
Öppna program på förvalt skrivbord med Compiz
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Ja, Compiz är otroligt. Där går ju allt detta att göra. Kan man exportera sina Compiz-inställningar för att använda på en annan dator?
Alla inställningar ska finnas under ~/.config/compiz.min01max skrev:Ja, Compiz är otroligt. Där går ju allt detta att göra. Kan man exportera sina Compiz-inställningar för att använda på en annan dator?

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Hund skrev:Alla inställningar ska finnas under ~/.config/compiz.min01max skrev:Ja, Compiz är otroligt. Där går ju allt detta att göra. Kan man exportera sina Compiz-inställningar för att använda på en annan dator?

Devils Pie kan man scripta för att aktivera vid starten, för den första omgången fönster/program, och därefter avsluta det. Typ, man vill alltid öppna OO Spreadsheet i arbetsyta två i helskärmsläge när datorn startar, men därefter vill man öppna OO Spreadsheet som vanligt (i den arbetsyta man befinner sig etc). Långsökt? Ja kanske.
-
Bortsett från att det är flera skärmar så är det nog väldigt enkelt. (Det är så enkelt att jag är rädd att jag missförstått frågan.)Dendrite skrev: På jobbet sitter vi med fyra skärmar och många program och fönster öppna samtidigt. Varje morgon när vi startar upp, och när vi ska börja med en ny arbetsuppgift, så tar det en del tid att öppna alla fönster och program och organisera dem som vi vill ha dem, på de olika skrivborden osv.
Förr hette det "Saved sessions", nu kallas det "Startup applications" i ubuntu. Gå till System > Preferences > Startup applications > Options. Där finns två sätt att välja vilka program som ska startas vid login. Antingen 1) bocka för "Automatically remember running programs when logout" eller 2) "Remember currently running applications". Nästa gång man loggar in startas de program man på det sättet sparat, på de arbetsytor och de platser de körde.
(Det är inte säkert att det fungerar med precis alla program. För mej glömde den Calculator. En bra sak var att GEdit öppnades med samma filer som när sessionen sparades. Det är nog inte heller säkert att automatiskt öppna filer funkar med alla program.)
Om det är problem med flera skärmar, så kanske man kan låta Startup applications enligt ovan starta programmen och sen använda nån av ovan nämnda kommandon för att flytta fönster till rätt skärm, i ett skript som får starta några sekunder efter inloggningen. Sessioner sparas i ~/.config/session-state/.
Provade det sista, enkla alternativet på min egen laptop. Funkade sådär. Kile hade rätt storlek, men hamnade på fel desktop, Kig (vad ¤%&¤ är det för program? Tog bara nåt på måfå för att testa) hamnade rätt, OOO kalkylark kom inte alls.
Ska kolla hur det funkar på jobbet nästa gång jag är där.
Ska kolla hur det funkar på jobbet nästa gång jag är där.
Funkade sådär på jobbet också. Alla fönster hamnade på desktop 1, och alla fönster till varje program hade samma storlek som det som var aktivt när jag sparade sessionen. 15 tomma fönster av program P ovanpå varandra vid varje uppstart hjälper inte så mycket. 
mcNisse, känner du till någon bra guide eller howto för hur man gör detta i KDE? Eller generellt en (bra) guide för KDE?

Vad är "Key pad 1"?<Ctrl> + <Alt> + <Key pad 1>
mcNisse, känner du till någon bra guide eller howto för hur man gör detta i KDE? Eller generellt en (bra) guide för KDE?
- mcNisse
Nej, inga guider.
Det är bara att högerklicka på listen och välja att specialanpassa var fönstren ska hamna. Det kanske går att göra flera uppsättningar inställningar genom att byta ut rätt konfigurationsfiler.
Min erfarenhet av det hela sträcker sig till att jag har öppnat konfigurationsdialogen och sätt att det är mycket som går att ställa (fyra flikar om jag kommer ihåg rätt). Jag nöjde mig att tvinga två applikationer till varsin workspace.
Sitter faktiskt och kör gnome från en usbpinne just nu så jag kan inte testa själv just nu.
Det är bara att högerklicka på listen och välja att specialanpassa var fönstren ska hamna. Det kanske går att göra flera uppsättningar inställningar genom att byta ut rätt konfigurationsfiler.
Min erfarenhet av det hela sträcker sig till att jag har öppnat konfigurationsdialogen och sätt att det är mycket som går att ställa (fyra flikar om jag kommer ihåg rätt). Jag nöjde mig att tvinga två applikationer till varsin workspace.
Sitter faktiskt och kör gnome från en usbpinne just nu så jag kan inte testa själv just nu.