Bugg No1 är Ubuntu:s hjärta.

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Bugg No1 är Ubuntu:s hjärta.

Inlägg av Pink Panther »

Bugg No1 är en viktig del av Mark Shuttleworth budskap. Jag använder mig av Windows XP Pro för att praktiskt kunna genomföra vissa uppgifter som har med mitt yrkeslivs bedrifter. Men det här ödet delar jag säkert med 100 tals medlemmar i vårt forum. Men för en dag få en möjlighet att slippa använda Windows XP Pro är budskapet Bugg No1 något som skall föras fram så fort du får en möjlighet.

Det svenska Ubuntu hjärtat blöder snart ymnigt. Sanna mina ord.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Crazy Smurf
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bugg No1 är Ubuntu:s hjärta.

Inlägg av Crazy Smurf »

Inte riktigt kul att ha ett OS som man inte kan sköta jobbet med utan måste använda sig av "Bugg#1", eller hur? ;)

Tur att det finns MicroSoft när inte Mark Shuttleworth tänkt på sådana saker. ;D
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag vet inte om vem jag får efter mig nu, hehe, kan kanske bli folk från båda sidor av 'lägret' i frågan... Men,

Bugg#1 är väl ett måste i synsättet för att marknadsföra Ubuntu, men inte som en öppen del av marknadsföringen utan som en problembeskrivning för marknadsföraren..?

För säg istället att Ubuntu & Windows hade haft 50/50 marknadsandel. Är inte bugg#1 då att Ubuntu inte är störst, hehe? MS egen bugg#1 hade väl varit densamma.

Jag ser det som en utgångspunkt Mark skrev med glimten i ögat... ;D

Sen har väl locot aldrig använt bugg#1 specifikt i marknadsföringssyfte vad jag vet..? Och hur knäppt hade det inte blivit? Produkten måste väl marknadsföras för vad den är och ger för fördelar? Och för er som inte hänger med i hur jag tänker skriver jag en påhittad reklamtext:

"Välj Ubuntu! Tillåt inte Microsoft behålla sin marknadsdominans!"

Aj. Alla kanske inte håller med men det där är imo dååålig marknadsföring. Den säger ingenting om produkten utan ställer ett krav på konsumenten. Så bör ingen marknadsföra nån produkt, imo... ::)

"OS X: För kreativitet!" - "Ubuntu: Öppna ditt sinne!" - "Fedora: Säkerheten först!" - "Volvo: The safer choice!" - där har vi 'bra' maknadsföring. Lägg fokus på vad man kan erbjuda jämfört med konkurrenterna...

Notera att jag bara spånade fram dom där sista (utom Volvogrejen som är en gammal USA-slogan) så jag skall nog inte jobba som copywriter, hehe, det var bara exempel för att illustrera vad jag menar... ;)

Edit: Jag vill klargöra att jag anser att kampen mot bundlingen Windows/hårdvara, att folk driver på sin rätt att kunna köpa hårdvara utan att betala för Windows, skall drivas av oss alla som önskar, men detta är inte en del av att marknadsföra Ubuntu och kan inte ses som ingå i vårt officiella uppdrag. (så inväntar jag nu pöbeln, hehe)
Senast redigerad av 2 farmfield, redigerad totalt 19 gång.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Pink Panther skrev:Bugg No1 är en viktig del av Mark Shuttleworth budskap.
Jag vet inte varifrån du fått det, måste vara en egen tolkning.

Visst har han filat buggen och den finns där.
https://launchpad.net/ubuntu/+bug/1

Läser man hans blog så kan inte jag minnas när han senast kom in på buggen ???
http://www.markshuttleworth.com/

Däremot så kämpar sabdfl för att göra Ubuntu och den öppna mjukvaran bättre, det är där han lägger ner sin tid inte med att debattera Windows kontra Ubuntu...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Bugg: Ett stort företag är marknadsledande med sin produkt. Denna bugg gäller för alla andra företag som tillverkar samma produkt.

Att sätta detta i skrift på det sättet som "Bugg#1" i Ubuntu-projektet hänger naturligtvis ihop med att mjukvara/kod använder sig av bugtracking och som en kul grej skrev han ner vad som är en naturlig förutsättning för all konkurrens som den första buggen i projektet...

Ta nu inte detta som ett förkastande av Bugg#1 utan som att det är Mark's egen grundförutsättning i sin syn på varför han vill skapa en så bra och framgångsrik GNU/Linux-distribution som möjligt. :)
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

pun skrev:
Pink Panther skrev:Bugg No1 är en viktig del av Mark Shuttleworth budskap.
Jag vet inte varifrån du fått det, måste vara en egen tolkning.

Visst har han filat buggen och den finns där.
https://launchpad.net/ubuntu/+bug/1

Läser man hans blog så kan inte jag minnas när han senast kom in på buggen ???

Däremot så kämpar sabdfl för att göra Ubuntu och den öppna mjukvaran bättre, det är där han lägger ner sin tid inte med att debattera Windows kontra Ubuntu...

MarkShuttleworth, ( wiki.ubuntu.com/MarkShuttleworth ).

"Why do I do Ubuntu?"

"To fix bug #1 of course. I believe that free software brings us into a new era of technology, and holds the promise of universal access to the tools of the digital era. I drive Ubuntu because I would like to see that promise delivered as reality".

Källa: https://wiki.ubuntu.com/MarkShuttleworth

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Pink Panther skrev:"Why do I do Ubuntu?"

"To fix bug #1 of course. I believe that free software brings us into a new era of technology, and holds the promise of universal access to the tools of the digital era. I drive Ubuntu because I would like to see that promise delivered as reality".
En företagsledare uttrycker sin önskan att med hjälp av, en i hans ögon bättre teknik, skapa en produkt som kan konkurrera med den mest använda produkten inom en marknad. :)

Ingen av er har fel, ni tolkar det bara olika. ;D
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

låt oss fundera lite på vad det står ( och vad det inte står ) i ovanstående meningar.

1. Att fixa bugg nr 1 naturligtvis. Vad kan han mena med det? Att han anser att bryta Microsofts olagliga monopol på hemdatormarknaden? Hur tolkar ni andra det?

2. Jag tror att fri programvara för oss till en teknologiska tidsålder och har ett inneboende löfte om allomfattande tillgång den digitala eran. Kan det betyda att fri programvara är en central fråga för Mark Shuttleworth?

3. Jag driver Ubuntu för att jag skulle vilja se detta löfte realiserat.Enbart corporate bullshit?
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

En trolig sanning är följande. Mark är smart och företagsam. Att det inte är realistiskt och möjligt idag vet alla. Men att ha en dröm, personliga mål och överföra den här positiva energin till alla medarbetare, alla frivilliga entusiaster är livsavgörande. Att Mark någonstans innerst inne tror att det är möjligt är jag övertygad om.

Men det är budskapet och tanken som räknas.

Det här är ett ständigt positivt och arbetande hjärta som driver Ubuntu.

Alla blödningar skall stoppas.

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det är inte Windows som är problemet, det är Microsoft.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ulsak skrev:Enbart corporate bullshit?
Bara för att klargöra det tror jag absolut inte så. Jag tror Mark ser GNU/Linux och öppen källkod som 'rätt väg att gå' och att han tror sig kunna konkurrera mot Microsoft med en, inte bara bättre produkt, utan också en produkt baserad på iden om informationsfrihet.

Annars hade han nog knappast döpt produkten till Ubuntu... ;)
Användarvisningsbild
mghg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av mghg »

Jag önskar att de som diskuterar bugg #1 kunde sluta med att ta det så allvarligt. Vi skulle ha en bättre stämning om vi slapp uttalande av typen "bugg #1 är löjlig" och "bugg #1 är det viktigaste med ubuntu".

För mig är det ganska enkelt om ser till Mark Shuttleworths bakgrund:
* Entrepenör som 1995 grundade företaget Thawte och 1999 sålde det 1999 för miljardbelopp.
* Debian-utvecklare under 1990-talet, 1996 Debian-ansvarig för Apache.
* Född och uppvuxen i Sydafrika
När Mark Shuttleworth grundade och utvecklade företaget Thawte så var han alltså djupt engagerad i Debian. Under tiden levde han i ett land med stor fattigdom, men också stor potential och framtidstro.

Om man beaktar det ovanstående så tror jag att han är helt ärlig med uttalandet "I believe that free software brings us into a new era of technology, and holds the promise of universal access to the tools of the digital era. I drive Ubuntu because I would like to see that promise delivered as reality".
farmfield skrev: [bugg#1 är] en utgångspunkt Mark skrev med glimten i ögat... ;D
Håller med. Att kalla sig sjäv Self-Appointed Benevolent Dictator for Life (SABDFL) tyder på antingen en grandios personlighet eller sinne för humor, jag väljer det senare ;D .
pun skrev:Läser man hans blog så kan inte jag minnas när han senast kom in på buggen ???

Håller med. Som företagsledare vet Mark Shuttleworth att ett nytt företag inte kommer någon vart utan en bra produkt.

Till sist: Släpp nu det här! Oavsett om ni tycker att bugg #1 är löjlig, att bugg #1 är det viktigaste med ubuntu, eller något därimellan. Använd Ubuntu istället och var glada!
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

mghg skrev:Jag önskar att de som diskuterar bugg #1 kunde sluta med att ta det så allvarligt. Vi skulle ha en bättre stämning om vi slapp uttalande av typen "bugg #1 är löjlig" och "bugg #1 är det viktigaste med ubuntu".

För mig är det ganska enkelt om ser till Mark Shuttleworths bakgrund:
* Entrepenör som 1995 grundade företaget Thawte och 1999 sålde det 1999 för miljardbelopp.
* Debian-utvecklare under 1990-talet, 1996 Debian-ansvarig för Apache.
* Född och uppvuxen i Sydafrika
När Mark Shuttleworth grundade och utvecklade företaget Thawte så var han alltså djupt engagerad i Debian. Under tiden levde han i ett land med stor fattigdom, men också stor potential och framtidstro.

Om man beaktar det ovanstående så tror jag att han är helt ärlig med uttalandet "I believe that free software brings us into a new era of technology, and holds the promise of universal access to the tools of the digital era. I drive Ubuntu because I would like to see that promise delivered as reality".
farmfield skrev: [bugg#1 är] en utgångspunkt Mark skrev med glimten i ögat... ;D
Håller med. Att kalla sig sjäv Self-Appointed Benevolent Dictator for Life (SABDFL) tyder på antingen en grandios personlighet eller sinne för humor, jag väljer det senare ;D .
pun skrev:Läser man hans blog så kan inte jag minnas när han senast kom in på buggen ???

Håller med. Som företagsledare vet Mark Shuttleworth att ett nytt företag inte kommer någon vart utan en bra produkt.

Till sist: Släpp nu det här! Oavsett om ni tycker att bugg #1 är löjlig, att bugg #1 är det viktigaste med ubuntu, eller något därimellan. Använd Ubuntu istället och var glada!
Här skall inte släppas, när vi nu går till val och det finns kandidater som så öppet tar avstånd. Jag hänvisar dig också till MarkShuttleworth, ( wiki.ubuntu.com/MarkShuttleworth ) du bör söka information i wiki det är syftet.

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
mghg

Inlägg av mghg »

Pink Panther skrev:Här skall inte släppas, när vi nu går till val och det finns kandidater som så öppet tar avstånd.
Det där får stå för dig. Min åsikt är att man inte skall ta det så allvarligt, och liksom Farmfield tycker jag det framgår att bugg-rapporten skrevs med glimten i ögat.
Pink Panther skrev: Jag hänvisar dig också till MarkShuttleworth, ( wiki.ubuntu.com/MarkShuttleworth ) du bör söka information i wiki det är syftet.
Kom inte dragandes med en minst två år gammal wiki-sida (Mark Shuttleworth presenterar sig som 34-åring och han blir 37 om en månad) när du ser av mitt inlägg att jag (och plun) följer hans blogg http://www.markshuttleworth.com/ .

För övrigt vill jag återigen lyfta fram pluns ord om att "[Mark Shuttleworth kämpar] för att göra Ubuntu och den öppna mjukvaran bättre". Jag tycker Ubuntu är fantastiskt och att det är mycket spännande utveckling som bedrivs av Mark Shuttleworth och hans kollegor (man är aldrig ensam i sådana här projekt). Det som presenteras på t.ex. http://www.markshuttleworth.com/ och http://design.canonical.com/ om windicators, Unity och planerna för notification area ser verkligen lovande ut. :o :D

Men när det snackas om framtiden och nya funktioner så är det tydligen mer intressant med PepperMint och dylikt. ???
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Kom inte dragandes med en minst två år gammal wiki-sida (Mark Shuttleworth presenterar sig som 34-åring och han blir 37 om en månad) när du ser av mitt inlägg att jag (och plun) följer hans blogg http://www.markshuttleworth.com/ .
så då har han tagit avstånd från bugg nr 1?

Använd Ubuntu istället och var glada!
eh, det är det många av oss sysslar med 95% av tiden. Men om det dyker upp MS-apolegeter och personer som angriper central delar av Ubuntus kärnfilosofi har man väl rätt att säga ifrån?
Men när det snackas om framtiden och nya funktioner så är det tydligen mer intressant med PepperMint och dylikt. ???
Frånsett att många ( bl a annat du) har helt missat idén med att MS monopol ( med bla annat det lagvidriga sättet att bundla datorer till sitt operativsystem ) måste brytas av demokratiska skäl så tycker jag att det var ett ganska bra inlägg där.
Däremot anser jag tvärtemot dig att Ubuntu bryter lite för mycket mark. Det finns ett flertal därute som anser att sexmånaders intervallen mellan releaserna känns hysterisk. Det vore istället en uppgift för pigga derivat som Peppermint att ta åt sig.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

mghg skrev:
Pink Panther skrev:Här skall inte släppas, när vi nu går till val och det finns kandidater som så öppet tar avstånd.
Det där får stå för dig. Min åsikt är att man inte skall ta det så allvarligt, och liksom Farmfield tycker jag det framgår att bugg-rapporten skrevs med glimten i ögat.
Pink Panther skrev: Jag hänvisar dig också till MarkShuttleworth, ( wiki.ubuntu.com/MarkShuttleworth ) du bör söka information i wiki det är syftet.

För övrigt vill jag återigen lyfta fram pluns ord om att "[Mark Shuttleworth kämpar] för att göra Ubuntu och den öppna mjukvaran bättre". Jag tycker Ubuntu är fantastiskt och att det är mycket spännande utveckling som bedrivs av Mark Shuttleworth och hans kollegor (man är aldrig ensam i sådana här projekt). Det som presenteras på t.ex. http://www.markshuttleworth.com/ och http://design.canonical.com/ om windicators, Unity och planerna för notification area ser verkligen lovande ut. :o :D

Alla kommentarer överflödiga — det här inlägget är det värsta jag läst i sitt slag.

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

"Bästa" är väl att alla datortillverkare bryter mot Microsofts EULA, tragiskt men sant...

Som jag skrev på min förra blogg, det har blivit ringar på vattnet och den ENDA elektronikkedja som inte svarade mig var Media Markt... Men inte så konstigt då de har anställda som tror Linux är ett spel ::)
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Den här diskussionen kommer aldrig leda till något gott. Jag har inte uppfattat Mark som en 'arg' person - vilket man måste vara för att tolka Bugg#1 åt det extrema hållet. Imo verkar Mark vara mer typen som ser ett problem och ger sig katten på att lösa det.

Det största problemet jag ser med vad vi pratar om är att man väljer att tolka bugg#1 på ett personligt plan snarare än att bara konstatera att den är korrekt utifrån Ubuntu-projektets synvinkel som grundförutsättning.

Sedan anser jag själv att Microsoft upprätthåller sin marknadsdominans med allt annat än schyssta metoder och att den påtvingade bundlingen är åt helskotta fel - men det är en åsikt, som oavsett om den delas av MarkS, inte i sig själv är det jag tror är idén bakom Bugg#1 som en bugg i Ubuntu-projektet - jag tror inte det ligger ilska i botten utan en 'glad' vision att 'nu djäklar skall vi visa MS & co. vad man kan göra med öppen källkod... :)

Så det är mitt tips till er i tråden. Sluta vara arga och lägg energin på att med en positiv inställning göra ert bästa för att hjälpa till med Ubuntu-projektet - t.ex. som aktiva här i locot! För alla här - och på andra GNU/Linux-sajter - hjälper till att lösa bugg#1 bara genom sin blotta aktivitet... :)

Hupp. Nu får ni såga mig vid fotknölarna om ni så önskar, hehe... ;)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Det största problemet jag ser med vad vi pratar om är att man väljer att tolka bugg#1 på ett personligt plan snarare än att bara konstatera att den är korrekt utifrån Ubuntu-projektets synvinkel som grundförutsättning.
Så mitt största problem är att min personliga tolkning av bugg#1 är korrekt utifrån Ubuntu-projektets synvinkel som grundförutsättning? ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ulsak skrev:
Så mitt största problem är att min personliga tolkning av bugg#1 är korrekt utifrån Ubuntu-projektets synvinkel som grundförutsättning? ;)
Nej, ditt största problem är att du är finne, hehe... Men det där är väl näst störst då... ;D

Skrev jag så tokigt, hehe? Jag måste dra en sväng nu men får kolla vad jag skrev då... Det viktigaste i mitt budskap var dock att man bättre löser bugg#1 med en positiv inställning istället för att vara arg! :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"