Nätverk mellan win7 --> Ubuntu

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Nätverk mellan win7 --> Ubuntu

Inlägg av Emka »

Jag har en stationär dator med windows 7 och en laptop med ubuntu 10.04 installerat.

På den stationära har jag allt lagrat men för att slippa hålla på o mekka med externa diskar och dvd-skivor vill jag kunna "strömma" allt trådlöst från stationära till laptopen.

Vad jag har är en trådlös router som är bunden med tråd till den stationära, laptopen är inte kopplad till routern alls utan den hämtar internet från mitt modem från BBB som skickar ut signalen direkt från modemet.

Antar att jag måste koppla laptopen till routern trådlöst men vad jag är osäker på är om jag måste ha ett trådlöst nätverkskort i den stationära också eller om det räcker med kabel?

Jag vill gärna ha instruktioner som passar en treåring, jag fattar inget annars >.<

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Nätverk mellan win7 --> Ubuntu

Inlägg av vulfgar »

Eftersom routern fungerar trådlöst och om du har ett trådlöst nätverkskort i den bärbara så ska det räcka, det behövs inget trådlöst i den stationära datorn.

Trådlöst nätverk måste vara aktiverat både i routern och i den bärbara. Ur säkerhetssynpunkt så är det nödvändigt att köra med någon form av kryptering på det trådlösa nätverket, det finns sannolikt en guid för detta i routern.

Den bärbara borde du kunna koppla in genom att högerklicka på nätverksikonen och välja "Aktivera trådlöst". Nu ska datorn söka efter nätverk och förhoppningsvis hitta ditt trådlösa och fråga efter lösenord och sen ska det vara ok.

Det förekommer att vissa trådlösa nätverkskort strular, d"får du återkomma om det.

Ett problem med din konfiguration kan vara om du kör med modemet och det trådlösa samtidigt. Det fungerar i alla fall inte för mej att göra det, men det är möjligt att det går att fixa.

När det gäller att dela filerna från windowsdatorn så har jag väldigt begränsade kunskaper av windows7, jag har bara delat filer åt "andra hållet". Det finns säkert någon annan här som kan lotsa dej rätt när det gäller den biten, först måste du ju ha kontakt med nätverket.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"