Min dator gick sönder och vägrar att starta...
Jag har provat att ta ur hårddiskarna och koppla in dem i en annan UBUNTU 10.04-dator. Eftersom jag ordnade så att jag har samma användarnamn och lösenord på nya kontot var det inte några problem att "se" själva mappen /home och dess innehåll efter mount.
Men det konstiga var att filer saknas! Tex är mappen /home/***/Desktop/bilder/datum1/ tom, trots att jag vet att det ska finnas bilder i den. Alla mappar i /bilder/ är tomma! Jag har upptäckt motsvarande i andra mappar också. Det tog 1s att kopiera alla mappar, men jag vet att det bör vara ca 1GB med bilder där...
Jag hade inga problem att flytta filer som låg på /home/***/Desktop/ till nya datorn...
Vad beror detta på? Måste jag montera hårddiskarna på ngt speciellt sätt? Jag tror det var EXT3 på home...
rädda filer i /home/ till ny dator
- brattham
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: rädda filer i /home/ till ny dator
Det låter som om det är dags att plocka fram sin backup!
Kan du inte försöka analysera disken t ex med diskanvändningsanalysatorn: Montera din disk och och skriv i terminalen
I den borde du kunna se vart informationen har tagit vägen.
Är du säker på att din data/bilder inte varit länkade någon annanstans, eller legat i ett separat filsystem som du glömt att montera. (Du kollar väl rätt hårddisk...) Hur kollade du förresten om filerna fanns? Använd terminalen och lista rekursivt och ta med långafilnamn och dolda filer (kolla hjälpen: ls --help), från monteringspunkten. Om det blir mycket utdata så kör infon i ett rör till less, typ Byt ut /home mot den punkt du vill utgå ifrån i din analys (t ex din hårddisks monteringspunkt).
Har du prövat att söka efter bilderna?
[Jag tror för övrigt att Ext4 är bakåtkompatibelt med Ext3]
/Mvh Per
Kan du inte försöka analysera disken t ex med diskanvändningsanalysatorn: Montera din disk och och skriv i terminalen
Kod: Markera allt
gksudo baobab
Är du säker på att din data/bilder inte varit länkade någon annanstans, eller legat i ett separat filsystem som du glömt att montera. (Du kollar väl rätt hårddisk...) Hur kollade du förresten om filerna fanns? Använd terminalen och lista rekursivt och ta med långafilnamn och dolda filer (kolla hjälpen: ls --help), från monteringspunkten. Om det blir mycket utdata så kör infon i ett rör till less, typ
ls -laR /home|less
Har du prövat att söka efter bilderna?
[Jag tror för övrigt att Ext4 är bakåtkompatibelt med Ext3]
/Mvh Per
- brattham
Jag kom att tänka på att om inte bilderna syns på hårddisken så kan det vara så att filrättigheterna är fel i dina kataloger. Kolla därför att det inte bara står en massa sträck typ ----------- där dina filrättigheter står, när du kollar filerna med kommandot
i terminalen, då du står i din bildkatalog med de bortsprungna bilderna. (Dit går du ju med kommandot cd). Om katalogerna har fel rätigheter (dvs läsrättigheter saknas) så kan du inte se filerna! Då måste byta rättigheterna till dessa kataloger med kommandot chmod t ex
eller något liknande - Läs i hjälpen! (chmod --help)
Då bör dina bilder komma fram igen!
/Mvh Per
ls -l
sudo chmod 755 /home/kianko/Skrivbord/mina_fina_bilder
Då bör dina bilder komma fram igen!
/Mvh Per
- johanre
- Serveradmin
Att du har samma användar*namn* betyder inte att du automatiskt har rättigheter till dom filerna (du måste ha samma användar*id* för det). Montera in disken i datorn igen och när du sedan skall kopiera över filerna igen så får du först kolla att du faktisk ser filerna och har tillgång till dom. T.ex. kan du kopiera filerna ungefär så här:KiAnKo skrev: Eftersom jag ordnade så att jag har samma användarnamn och lösenord på nya kontot var det inte några problem att "se" själva mappen /home och dess innehåll efter mount.
sudo cp -R /din/gamla/hårddisks/hemma/katalog/ /home/namn/gammalt/
sudo chown -R namn:namn /home/namn/gammalt

Jag ska testa era förslag senare idag...
Det som jag tycker är konstigt är att filerna som fanns på DESKTOP hade jag inte några problem att komma åt (TXT och PNG, skapade i UBUNTU av mig) medan bildfilerna (flyttade från minnekort till UBUNTU) i /DESKTOP/BILDER/UNDERMAPPER var helt borta...
FILHANTERAREN (NAUTILUS) informerade att alla var "EMPTY FOLDER" jag tittade i dem...
Jag tittade inte i de andra mapparna på andra filer...
Kan jag använda chmod på hela HOME? Jag har inte så mkt filer i DESKTOP eller i HOME FOLDER men det finns ju alla dolda mappar (alltså ".namn") som ligger i min profil.
Den nya datorns profil är helt nyskapad så jag borde kunna ta allt i HOME och bara flytta över...
Det som jag tycker är konstigt är att filerna som fanns på DESKTOP hade jag inte några problem att komma åt (TXT och PNG, skapade i UBUNTU av mig) medan bildfilerna (flyttade från minnekort till UBUNTU) i /DESKTOP/BILDER/UNDERMAPPER var helt borta...
FILHANTERAREN (NAUTILUS) informerade att alla var "EMPTY FOLDER" jag tittade i dem...
Jag tittade inte i de andra mapparna på andra filer...
Kan jag använda chmod på hela HOME? Jag har inte så mkt filer i DESKTOP eller i HOME FOLDER men det finns ju alla dolda mappar (alltså ".namn") som ligger i min profil.
Den nya datorns profil är helt nyskapad så jag borde kunna ta allt i HOME och bara flytta över...