Problem med ubuntu inloggning

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
elobee
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med ubuntu inloggning

Inlägg av elobee »

vart ska jag klicka alt-e?
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Inlägg av SlamsornasKung »

Det kanske finns ett betydligt enklare sätt, men det jag kan komma på just nu är att skriva följande i terminalen:

Kod: Markera allt

ps -A | grep X
Då bör du få fram något i stil med:

971 tty7     00:01:45 Xorg
Då har du med andra ord processens id (971), och kan därmed stoppa den med:

sudo kill 971
När du väl fått stopp på X ska du kunna starta den med:

startx
Som sagt, finns kanske enklare sätt, men jag kan inte komma på några nu!

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
elobee

Inlägg av elobee »

När jag körde kill på processen stängdes CTRL ALT F1 terminalen och jag kom till loginskärmen igen, sedan klickade jag CTRL ALT F1 för att komma åt terminalen igen och skrev startx.

startx ger:

Fatal server error:
Server is already active for display 0
          If this server is no longer running remove /tmp/.XO-lock
          and start again.

Please consult the The X.Org Foundation support
            at http://wiki.x.org
 for help

ddxSigGiveUp: Closing log
Invalid MIT-MAGIC-COOKIE-1 keygiving up.
xinit:  Resource temporarily unavailable (errno 11):  unable to connect to X server
xinit:  No such process (errno 3):  Server error.
Edit: Jag fick skriva av det där för hand så kan vara lite slarvfel någonstans men jag försöker rätta till det så gott som möjligt.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

ctrl-alt-f7
alt-e (tror jag är kortkommandot för att starta om x)
Sedan väljer du icewm i en meny....
Logga in
elobee

Inlägg av elobee »

Hur ska det se ut när man klickat CTRL ALT F7?

När jag är inne i CTRL ALT F7 och trycker Alt+E skrivs ^[e ut på skärmen men ingenting mer händer.

Edit: CTRL ALT F7 är för mig textbaserat men det ska tydligen vara ett grafiskt interface? Det skiljer sig från hur det ser ut i CTRL ALT F1, F2, F3 osv som är terminaler, men det är fortfarande textbaserat
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Ok, så du kommer inte fram till inloggningsrutan? Ber om ursäkt för att jag har missuppfattat ditt problem... :-[

Då kan du fortsätta i ctrl-alt-f1
Starta med att stänga den grafiska inloggningen.

sudo stop gdm
borde ge ett svar åt det här hållet
gdm stop/waiting
Sedan kan du undersöka vad som går fel när du startar x.
startx

troligtvis är det drivrutinerna för grafikkortet som spökar. Du kan ta reda på viket kort som sitter i med det här kommandot.

lspci
elobee

Inlägg av elobee »

Nej alltså jag kommer till inloggningsskärmen om jag klickar CTRL ALT F8

min gpu är ATI Radeon HD 5870 2GB, det står inte vad jag kan se när jag skriver lspci dock.

Efter att jag gjort som du sade i ditt senaste inlägg startade den upp i icewm(? - en debian ikon nere till vänster är det)

edit: om jag försöker byta window manager till metacity försvinner dock GUI:et och enbart fönstrena jag har uppe kvarstår
Senast redigerad av 1 elobee, redigerad totalt 17 gånger.
Användarvisningsbild
brattham

Inlägg av brattham »

Bara funderar lite...

mcNisse: Om du misstänker att det är fönsterhanteraren som ballat ur, är det då inte bättre att gdm ominstalleras istället, eller är sämre än att ladda ner en ny fönsterhanterare?

elobee: Kan du minnas vad du höll på med innan det hände? Ladda du ner nåt, konfigurera nåt eller att strömmen stängdes av plötsligt; varför tror du att det hände? Har grafiken funkat perfekt förut?

/Mvh Per
elobee

Inlägg av elobee »

Jag har hållit på ganska mycket med ubuntu enda sedan jag installerade det för kanske 1 vecka sedan och dagen innan det blev problem var inget undantag, sedan lämnade jag datorn på över natten med ktorrent igång och fortsatte fixa och pula nästa dag så det var en ganska lång sista session som det hände ganska mycket under innan jag stängde av datorn för sista gången innan problemet. Det sista jag höll på med var dock inställningar för Listen som jag var jävligt nöjd med att jag hittat eftersom den hade precis allt jag behövde.

Edit: Ang. grafiken så har jag inte varit helt nöjd med den eftersom jag har ett sprillans nytt grafikkort som ska vara väldit bra och likvärdigt med mitt förra HD 4870X2 (som jag lämnade in på garantin) vilket jag klarade i princip allt med på 24" medan de här har hackat och haft en känsla av seghet bara på högsta grafiken inom ubuntu litegrand... Jag installerade de drivrutinerna som ubuntu själv rekommenderade när jag starta för första gången, kanske borde jag ha tagit de från AMD's hemsida?

edit2: något jag tycker är udda är även att grafiken gick mycket mer smooth när jag bootade från usb'n än efter att jag körde från installationen.
Senast redigerad av 1 elobee, redigerad totalt 17 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

brattham skrev:mcNisse: Om du misstänker att det är fönsterhanteraren som ballat ur, är det då inte bättre att gdm ominstalleras istället, eller är sämre än att ladda ner en ny fönsterhanterare?
Det var bara en test för att se om det är gnome eller x som strular. Det är inte fel att ha en lätt fönsterhanterare att gå tillbaka till när den strular. Om man inte gillar terminalen. Det är nog inte gdm som strular eftersom gdm klarar av att sparka igång icewm. Men det är ju värt ett försök...

Att ha xsessionen på ctrl-alt-f8 tyder på att man har mixtrat med inställningarna, ctrl-alt-f7 är standard.
elobee

Inlägg av elobee »

men.. vad ska jag göra nu då? och felet ligger alltså i fönsterhanteran metacity då eller?

edit: och alt+E gör fortfarande inte någonting inte ens på f8 skärmen, för att komma in med iceWM måste jag skriva in kommandona du mcNisse skrev tidigare
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Mycket skumt.

Testa att installera om gnome

sudo apt-get install --reinstall gnome
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

jag har installerat gnome på en usb.

alt-e finns inte för gdm. jag hittade inte ens möjligheten att starta om x... :(
Däremot finns möjligheten att välja vilken sessionstyp som ska köras. Den liger näst längst till höger och poppar upp när man har valt vilken användare som ska logga in (om du inte har bytt gdm tema).
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

X-servern kan startas om med Alt+SysRq+K om det var det som efterfrågades.

http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_SysRq_key
Registrera dig på våra lokala epostlistor
elobee

Inlägg av elobee »

sudo apt-get install --reinstall gnome gav först följande meddelande:

gnome: Beroende av: swfdec-mozilla men det kommer inte att installeras
E: Trasiga paket
Körde då sudo apt-get install swfdec-mozilla vilket installerade swfdec-mozilla.

Körde sedan sudo apt-get install --reinstall gnome igen, men fick då detta meddelande:

gnome: Beroende av: epiphany-extensions men det kommer inte att installeras
Så jag installerade epiphany-extensions med sudo apt-get install epiphany-extensions.

Sedan sudo apt-get install --reinstall gnome igen, men fick då återigen:

gnome: Beroende av: swfdec-mozilla men det kommer inte att installeras
Så jag testade att avinstallerara både epiphany-extensions och swfdec-mozilla för att sedan installera dem igen med sudo apt-get install epiphany-extensions && apt-get install swfdec-mozilla men det misslyckades för den kunde inte öppna någon låsfil (Åtkomst nekas) och inte heller låsa administrationskatalogen (Är du root?)

Det verkar som att när jag installerar epiphany-extensions försvinner swfdec-mozilla och vice versa :/
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Testa att kör sudo aptitude
Kolla om det kommer upp ett rött område det står att du har konflikter. Tryck e för att titta lösningen. Sedan väljer du lösning med , . och verkställer !.
När du inte har några konflikter kvar trycker du på gg.
Sedan kan du tryka u U gg för att uppdatera systemet.

h ger en hjälp.
q avslutar.

Sedan kan du testa att installera gnome igen.
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

elobee skrev:Nej alltså jag kommer till inloggningsskärmen om jag klickar CTRL ALT F8

min gpu är ATI Radeon HD 5870 2GB,
Vilken driver hade du installerad innan black screen om det var ati's fglrx så starta datorn i root prompt mode och i prompten

cd /usr/share/ati

därifrån kör du

sudo sh ./fglrx-uninstall.sh
Installera sedan om drivern under den nya kernelen och få ett bättre stöd för ubuntu med denna guide
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI

Om du inte har installerat ati's driver med deras sh ./ metod kan du strunta i mitt inlägg ,men felet känns igen och för mig brukar det räcka med en avinstall utav driver för att sedan installera om den.

/Fab
Användarvisningsbild
brattham

Inlägg av brattham »

Om du vid inloggningen har problem med att du ideligen blir utkastad och åter hamnar i inloggningsfönstret, bör du pröva följande felsökningsmetod:
_ _ _

[1] Testa om det går att logga in genom att välja "Felsäker GNOME" under "Sessioner". (Denna möjlighet finns vid inloggningen, i listen längst ner, efter det att användare valts.) Om inloggningen är möjligt, så gå till [2]. Annars, om det inte går att logga in, utgår du ifrån detta vid fortsatt felsökning.

[2] Då du väl är inloggad väljs nu "Uppstartshanteraren" som finns under "Inställningar" på systemmenyn "System" i panelen. Notera hur dina inställningar ser ut under fliken "Uppstartsprogram". Avbocka sedan samtliga alternativ som finns på fliken "Uppstartsprogram". Stäng ner "Uppstartshanteraren" och logga ut. Välj nu (alltid samma) användare igen i inloggningsmenyn och kontrollera att det nu under "Sessioner" står "GNOME" (och inte "Felsäker GNOME"). Välj "GNOME" om det inte är valt. Försök med att logga in igen.

> Gick det? Grattis, då har du kommet en bit på vägen i din felsökning! Om nu kunde logga in så gå till [3]. Annars, om det inte gick att logga in, utgår du ifrån detta vid fortsatt felsökning.

[3] Nu börjar det roliga (?): ::)

Börja med att efter du har loggat in, återigen gå till "Uppstartshanteraren" och kryssa i en ("godtyckligt 'väl' vald") ruta (det vill säga ett uppstartsprogram) under fliken "Uppstartsprogram". Logga sedan ut och försök logga in igen; återigen under sessionen "GNOME".

> Gick det att logga in? Gå då till [4].

> Gick det inte att logga in? Gå då till [5]

[4] Starta efter inloggningen återigen "Uppstartshanteraren" och avkryssa den nu ikryassade rutan. Kryssa därefter i nästa (tidigare oprövade) ruta. Logga sedan ut igen och försök med att åter logga in igen under sessionen "GNOME".

> Gick det att logga in igen, och du ännu inte testat samtliga alternativ på fliken "Upstartsprogram" i "Uppstartshanteraren"? Gå då tillbaka till [4].

> Gick det inte att logga in? Gå då till [5]

> Gick det att logga in trots att du nu testat samtliga alternativ på fliken "Upstartsprogram" i "Uppstartshanteraren"? ??? Gå då till [6]

[5] Blev du nu inte inloggad, utan istället utkastad igen på samma sätt som tidigare (i enlighet med din problembeskrivning), så har du nu sannolikt funnit upphovet till problemet. Välj därför återigen sessionen "Felsäker GNOME" och logga in igen. Öppna "Uppstartshanteraren" och notera nu vilket uppstartsprogram som orsakat problemet! Kryssa sedan åter igen i alla rutor (uppstartsprogram) utom "problemrutan", så att det för övrigt ser ut som det gjorde ursprungligen, innan felsökningen inleddes. (Uppstartsprogrammet som orsakade problemet sall givetvis inte ikryssas.) Pröva sedan att logga in igen under sessionen "GNOME": Har du tur så fungerar det nu att logga in; fundera därför på en lösning på problemet som nu är "inringat". Posta i forumet efter tips på lösningar, om inga egna finns på lager. Annars, om det inte gick att logga in, utgår du ifrån detta vid fortsatt felsökning.

[6] Skulle du nu testat samtliga alternativ bland uppstartsprogrammen, ett i taget, och det ändå hela tiden har gått att logga in, samtidigt som det inte går att logga in om samtliga alternativ av uppstartsprogrammen är ikryssade på en och samma gång (annars hade du ju sannolikt inte haft något problem :-\ ), så sätts ditt tålamod på prov. Det finns ju normalt sätt en stor mängd av kombinationer av alternativ att du gå igenom, så om inte du har turen med dig eller en vision av hur några väl valda kombinationer av alternativ av upstartsprogram kan se ut, och som vid prövning ganska snart leder dig fram till upphovet till problemet, bör nog någon annan metod övervägas.
_ _ _

Metoden ovan kan kallas för en algoritm, vilket gör att du samtidigt som du felsöker kan få pröva på hur det känns att vara en dator som kör ett tråkigt program ;D . Hur som helst: Det kanske kan vara lämpligt att ha en strategi för i vilket ordning man bör testa att kryssa i uppstartsprogrammen eftersom det annars kan bli lite långrandigt att gå igenom samtliga alternativ (uppstartsprogram). Pröva därför först med att börja kryssa i det alternativ av uppstartsprogram som du finner mest sannolikt skulle kunna vara orsaken ditt problem (=godtyckligt 'väl' vald). Om du inte anser att något problem skulle vara mest sannolikt att böjra pröva med, föreslår jag att du börjar med att testa "Nätverkshanteraren" som ett första alternativ.

Lycka till

/Mvh Per
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"