Lösenord för root-användare vid installation [LÖST]
Lösenord för root-användare vid installation [LÖST]
Hej!
Detta är mitt första inlägg här på forumet, så om jag är på fel ställe för min fråga ber jag om ursäkt för detta.
Jag är en Windows användare som kört allt från Win 3.1/95/98/Me/2000/XP/7. Är van vid datorer i allmänhet, men en riktig novis vad gäller Linux, men någonstans ska man börja och jag har därför installerat Ubuntu 10.04 på en bärbar dator. Allt har gått fint och det mesta fungerar som det ska. Nu över till min fråga.
När jag installerade Ubuntu fick jag ange ett användarnamn och ett lösenord. Denna användare är om jag har försått det rätt en form av admin användare, ungefär som en lokal administratör på en Windows maskin. Jag har också försått att det finns en användare som heter root och som har full behörighet, dvs. ännu högre behörighet än en admin användare.
Nåväl, jag har inte fått ange något lösenord för root användaren. Har provat att logga in med användarnamn root och lösenord root, men det fungerar inte. Har även prova att ha fältet lösenord blankt men det fungerar inte heller.
Finns det något default lösenord för root som man ska ändra eller har jag missat något vid installationen?
Jag har även sökt på detta här på forumet, men hittade inget som beskrev detta. Vill gärna veta, då jag tänkt mig lära mig mer om hur Linux fungerar och detta är ett steg i detta. Jag har inte tänkt köra som root användare, utan frågan är mer för att jag ska få förståelse för hur det hänger ihop.
Mvh Nemo
Detta är mitt första inlägg här på forumet, så om jag är på fel ställe för min fråga ber jag om ursäkt för detta.
Jag är en Windows användare som kört allt från Win 3.1/95/98/Me/2000/XP/7. Är van vid datorer i allmänhet, men en riktig novis vad gäller Linux, men någonstans ska man börja och jag har därför installerat Ubuntu 10.04 på en bärbar dator. Allt har gått fint och det mesta fungerar som det ska. Nu över till min fråga.
När jag installerade Ubuntu fick jag ange ett användarnamn och ett lösenord. Denna användare är om jag har försått det rätt en form av admin användare, ungefär som en lokal administratör på en Windows maskin. Jag har också försått att det finns en användare som heter root och som har full behörighet, dvs. ännu högre behörighet än en admin användare.
Nåväl, jag har inte fått ange något lösenord för root användaren. Har provat att logga in med användarnamn root och lösenord root, men det fungerar inte. Har även prova att ha fältet lösenord blankt men det fungerar inte heller.
Finns det något default lösenord för root som man ska ändra eller har jag missat något vid installationen?
Jag har även sökt på detta här på forumet, men hittade inget som beskrev detta. Vill gärna veta, då jag tänkt mig lära mig mer om hur Linux fungerar och detta är ett steg i detta. Jag har inte tänkt köra som root användare, utan frågan är mer för att jag ska få förståelse för hur det hänger ihop.
Mvh Nemo
Senast redigerad av 1 Nemo, redigerad totalt 16 gånger.
- Konservburk
Re: Lösenord för root-användare vid installation
Användaren som skapades vid installationen har administratörsrättigheter genom att vara medlem i gruppen admin. Alla användare som är medlemmar i den gruppen får fulla rättigheter när så krävs genom att ange sitt vanliga lösenord. Man kan säga att de lånar root-kontot tillfälligt. Själva root-kontot går som standard inte att logga in med i ubuntu eftersom det saknar lösenord. Det går dock att sätta ett lösenord till root-kontot om man verkligen vill så att man kan använda root-kontot rakt av. Skillnaden blir då att man har fulla rättigheter hela tiden istället för bara när det verkligen behövs.
Ubuntu har valt att inte aktivera root-kontot eftersom det är en säkerhetsrisk för mer ovana användare.
Man använder istället sudo i likhet med bla Apples MacOSX.
Info:
https://help.ubuntu.com/community/RootSudo
Enkelt test...
starta terminalen
Ska man köra grafiska appar tex Nautilus med root-behörighet så använder man gksudo
Nu kan du göra vad som helst med dina filer...... osv... 
Man använder istället sudo i likhet med bla Apples MacOSX.
Info:
https://help.ubuntu.com/community/RootSudo
Enkelt test...
starta terminalen
Kod: Markera allt
sudo apt-get update
gksudo nautilus

Tackar allra ödmjukast för den snabba responsen av såväl Konserburk som pun. Jag har fått ett tydligt svar från er båda och kommit ytterligare ett litet steg in i Linuxvärlden.Konservburk skrev:Användaren som skapades vid installationen har administratörsrättigheter genom att vara medlem i gruppen admin. Alla användare som är medlemmar i den gruppen får fulla rättigheter när så krävs genom att ange sitt vanliga lösenord. Man kan säga att de lånar root-kontot tillfälligt.
Tack än en gång för hjälpen. Jag kommer säkert att återkomma med fler frågor, då dessa dyker upp och jag inte hittar svar på dem.
Mvh Nemo
Viktigt då är att känna till att om något ät skrivit för Debian tex en guide på en sida så använder inte en Debiananvändare sudo.
Hittar du en Ubuntuguide så kör man alltid med sudo eller gksudo
Om man bli varm i kläderna så kan man då bli permanent root med
sudo su
Och behöver inte ange sudo sedan före alla kommandon.
I länken du fick så står det även hur man aktiverar root-kontot om man av någon outgrundlig anledning skulle behöva det, jag har aldrig root aktiverad permanent via roots konto!
Hittar du en Ubuntuguide så kör man alltid med sudo eller gksudo
Om man bli varm i kläderna så kan man då bli permanent root med
sudo su
plun@plun-laptop:~$ sudo su
[sudo] password for plun:
root@plun-laptop:/home/plun#
I länken du fick så står det även hur man aktiverar root-kontot om man av någon outgrundlig anledning skulle behöva det, jag har aldrig root aktiverad permanent via roots konto!
Re: Lösenord för root-användare vid installation [LÖST]
Hej Nemo!
Du bör vara medveten att om du eller någon annan startar din dator i "recovery mode" så får du fullständiga rooträttigheter utan att ange något lösenord överhuvudtaget.
Själv anger jag alltid ett lösenord på rootkontot i Ubuntu.
Det beror dels på att Ubuntu är ensamma om att använda lösenordslöst rootkonto och att jag använde mej av Linux långt innan Ubuntu "uppfanns".
Ubuntu's variant av lösenordslöst rootkonto är ungefär samma som i Windows XP Home, där finns också ett lösenordslöst administratorkonto efter en normal installation. Det administratorkontot nås också genom att starta datorn i "recovery mode".
Det gäller i alla fall på de OEM WinXP Home datorer jag administrerat.
Jag har naturligtvis alltid satt ett lösenord på administratorkontot.
Ubuntu's och WinXP Home variant av lösenordslöst root/adminstratorkonto har ju förstås den fördelen, att om någon glömt sitt lösenord så kommer man alltid in i datorn.
mvh Rune.K
Du bör vara medveten att om du eller någon annan startar din dator i "recovery mode" så får du fullständiga rooträttigheter utan att ange något lösenord överhuvudtaget.
Själv anger jag alltid ett lösenord på rootkontot i Ubuntu.
Det beror dels på att Ubuntu är ensamma om att använda lösenordslöst rootkonto och att jag använde mej av Linux långt innan Ubuntu "uppfanns".
Ubuntu's variant av lösenordslöst rootkonto är ungefär samma som i Windows XP Home, där finns också ett lösenordslöst administratorkonto efter en normal installation. Det administratorkontot nås också genom att starta datorn i "recovery mode".
Det gäller i alla fall på de OEM WinXP Home datorer jag administrerat.
Jag har naturligtvis alltid satt ett lösenord på administratorkontot.
Ubuntu's och WinXP Home variant av lösenordslöst root/adminstratorkonto har ju förstås den fördelen, att om någon glömt sitt lösenord så kommer man alltid in i datorn.

mvh Rune.K
- Konservburk
Re: Lösenord för root-användare vid installation [LÖST]
Så är det även om man har satt ett root-lösenord. Enda sättet att undvika det är att köra med fulldiskkryptering.Rune.K skrev:Du bör vara medveten att om du eller någon annan startar din dator i "recovery mode" så får du fullständiga rooträttigheter utan att ange något lösenord överhuvudtaget.